Komárno 26. mája (TASR) - O vyťaženosť, ekonomické analýzy aj údaje o spádovej oblasti, v ktorej pôsobia komárňanské slovenské základné školy (ZŠ), sa informovali počas dnešného poslaneckého prieskumu v Komárne členovia výboru NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá. Mestské zastupiteľstvo požiadali o doplnenie údajov do konca budúceho týždňa.
Poslankyňa Dana Podhradská na záver prieskumu pre médiá uviedla, že na zrušenie dvoch slovenských komárňanských ZŠ nemožno hľadieť iba cez čísla, ale zohľadniť treba najmä ľudské hľadisko. "Z politického hľadiska ide tým, ktorí v Komárne rušia slovenské školy o to, aby deti zo slovenských zariadení prešli do maďarských. Tam, kde je menej jazykov, je aj menej kultúry, menej slovenskosti a potom vyhráva to, čo by vyhrávať nemalo," prízvukovala Podhradská. Dodala, že Komárno leží na citlivom území, kde niektoré rozhodnutia vyvolávajú vášne aj pochybnosti, preto ich skúmanie má prioritu. Členovia výboru však prešetria všetky podnety, ktoré dostanú od občanov. Poslankyňa prisľúbila, že na júnovom zasadnutí NR SR bude žiadať ministra školstva, aby zaujal stanovisko a zabránil rušeniu škôl.
Zástupca primátora Béla Szabó na dnešnom stretnutí poukázal na to, že zastupiteľstvo neprijalo konečné rozhodnutie o zrušení dvoch školských zariadení. "Súčasný rozpočet pre školstvo je oproti minulému roku nižší o 16,9 miliónov korún, náklady však stúpli aj o hodnotu inflácie a daň z pridanej hodnoty. Rozhodneme sa až potom, ako budeme poznať výsledky dohadovacieho konania," podčiarkol Szabó.
Peter Súlovský, zástupca národniarov, ktorí iniciovali dnešný poslanecký prieskum, uviedol, že v snahe zabrániť zatváraniu slovenských škôl na základe pseudoargumentov, vyvinie Slovenská národná strana tlak na ministerstvo školstva, aby zmenilo svoje pochybné rozhodnutia a zvýšilo normatívy na žiakov. Vyjadril presvedčenie, že zo zrušenia slovenských ZŠ v južnom regióne sa umelo vytvára národnostný problém, ktorý by sa však mal posudzovať objektívne, čisto ekonomicky, so zreteľom na zachovanie kvality vzdelávacieho procesu. "Ide nám o skutočnú racionalizáciu v školstve, o zabránenie diskriminácie a nútenej asimilácie na zmiešanom území," doplnil Súlovský.