"Zatiaľ je predčasné hovoriť o podrobnostiach, hoci s novým investorom už začíname rokovať. Momentálne sa vyjasňuje oblasť technológie. K prípadnému uzatvoreniu kontraktu by mohlo prísť na začiatku roka 2006," povedal generálny riaditeľ ZSNP Peter Ondro. V tejto oblasti je momentálne nosná spolupráca s Volkswagenom, komponenty dodávajú aj pre Mercedes Benz a General Motors.
Prostredníctvom spoločnosti ZSNP Recycling sa chce hlinikáreň výraznejším spôsobom podieľať aj na likvidácii autovrakov. "Podľa odhadov odborníkov sa na Slovensku ročne vyradí z evidencie 30- až 40-tisíc automobilov, čo nám začína spôsobovať vážne problémy. Ľudia zatiaľ príliš veľký záujem o likvidáciu vrakov svojich áut nemajú, no predpokladáme, že v najbližších rokoch sa to zmení," dodáva riaditeľ.
V recyclingu by boli ziskoví pri likvidácii 3 - 4 tisícok automobilov ročne, pričom kapacitu majú prispôsobenú až na šesťtisíc automobilov. Zatiaľ ju pokrývajú iba čiastočne, čo má na svedomí aj deravá legislatíva. Tá umožňuje majiteľom áut ponechať si ich aj po odhlásení z evidencie. Podľa Združenia automobilového priemyslu je jednou z možností sankcionovať majiteľov vozidiel, ktoré boli vyradené z evidencie. Na Slovensku môžu likvidáciu autovrakov robiť iba certifikované firmy.
"Majiteľom autovrakov platíme za likvidáciu tisícku. Ďalšiu tisícku z recyklačného fondu dostáva za likvidáciu firma," hovorí riaditeľ. Pre majiteľov vrakov to zrejme stále nie je zaujímavé. Mnohí si myslia, že vrak speňažia lepšie, ak ho predajú na súčiastky.
KVETA FAJČÍKOVÁ