Víťazkou Ceny Tibora Vichtu sa stala študentka 4. ročníka dramaturgie a scenáristiky na FTF VŠMU Erika Balátová. Jej prvým gratulantom bol člen poroty medzinárodnej scenáristickej súťaže Hartley - Merill Prize James Ragan. FOTO - PETER PROCHÁZKA
Minulý rok vznikla súťaž pre mladých scenáristov Cena Tibora Vichtu. Dnes už sú známe aj mená tých, ktorí uspeli v druhom ročníku.
Porota tentoraz posudzovala len scenáre k hraným filmom. "Bolo ich dvadsať, teda menej ako vlani. V počiatkoch súťaže s tým však treba počítať, tvorcovia na ňu ešte nie sú zvyknutí. Dôležité je, že tie tohtoročné scenáre sú lepšie," zhodnotila dramaturgička Dagmar Ditrichová, členka poroty. Spolu s dramaturgičkou Janou Skořepovou, scenáristom Ondrejom Šulajom a režisérmi Martinom Šulíkom a Petrom Kerekešom posudzovali prihlásené námety už v októbri. "V januári nám tvorcovia tých najlepších ukázali asi tridsaťstranové scenáre. Boli to také dobrovoľné konzultácie, videli sme, akým smerom sa autori uberajú a mohli sme im aj trochu poradiť," hovorí Ditrichová.
Pondelok večer sedem finalistov svoje práce verejne odprezentovalo. Priniesli si so sebou krátke zostrihy, ktorými načrtli tému alebo hercov - tí zahrali, alebo aspoň prečítali úryvok zo scenára. Hlavnú cenu dostala Erika Balátová za scenár Citycross o ľuďoch, ktorým stojí v ceste betónová civilizácia. "Erika prišla s originálnou témou. Jej roadmovie o dvoch kamarátoch je sviežo a ľahko napísané. A najmä - je vtipné," zdôvodňuje Dagmar Ditrichová rozhodnutie poroty. Erika Balátová vďaka tomuto víťazstvu postupuje ako jediná Slovenka do medzinárodnej súťaže Hartley - Merill Prize v Los Angeles. Jeden z členov americkej poroty, scenárista a básnik James Ragan prišiel do Bratislavy na súťaž Cena Tibora Vichtu ako hosť. Víťazku upozornil, že jej scenár bude ako prvý čítať Robert Redford.
Všetci tohtoroční finalisti dostali tvorivé štipendium, Katarína Kucbelová a Marko Škop za scenár Turisti a Martin Repka za scenár Hniezdo bocianov získali aj finančnú prémiu.
James Ragan si včerajšok a dnešok vyhradil na diskusiu so súťažiacimi tvorcami. Keďže nečítal celé scenáre, nechal si ich prerozprávať. "Pre autorov môže byť zaujímavý pohľad zvonka a názor skúseného filmára," myslí si Dagmar Ditrichová. "Neboli by sme spokojní, keby nové scenáre končili v šuplíku. Touto súťažou chceme mladých autorov povzbudiť. Čaká ich niekoľkoročná cesta, kým bude z ich scenára film. Najprv ich treba dorobiť a potom nájsť režisérov a producentov. Hľadať musia najmä medzi mladými."
KRISTÍNA KÚDELOVÁ