Odborníci kritizujú ministerstvo, že systémová prestavba vzdelávania na školách mešká.
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
O systémovej prestavbe obsahu vzdelávania na školách (okrem iného aj škrtania objemu učiva o 30 až 40 percent) sa hovorí už od pádu komunizmu. Pred štyrmi rokmi ukázal projekt Milénium smer, ktorým by sa reforma mala uberať. "Doterajšie kroky boli však len čiastkové a nedostatočne koordinované," hovorí Šarlota Pufflerová z občianskeho združenia Občan a demokracia.
Verejný sektor sa rozhodol vziať veci do svojich rúk a založil Iniciatívu za reformu školstva. Prečo? "Pretože školstvo žije v inom storočí, ako okolitá spoločnosť. Pevnú, zväzujúcu a v mnohom ešte socialistickú štruktúru v rezorte školstva chcú jeho kormidelníci nahradiť novou, o niečo modernejšou, ale rovnako málo flexibilnou. Spoločnosť i technika sa pritom menia zo dňa na deň," vysvetľuje signatár iniciatívy Juraj Smatana.
Signatári iniciatívy tvrdia, že doterajšia diskusia o zmene školstva nemá žiadne reálne výsledky. Dôvod vidia v tom, že "ten, kto má moc niečo zmeniť, nielenže nekoná, ale ani nespolupracuje, ba dokonca ani nepočúva".
Juraj Smatana upozorňuje, že pri Centre pre vzdelávaciu politiku pracuje iniciatívna skupina, ktorá dlhodobo ponúka svoju intelektuálnu kapacitu ministerstvu školstva v snahe pohnúť veci dopredu. "Odpoveďou je mlčanie."
"Akože nekonám? Osem rokov sa vregionálnom školstve neurobili žiadne reformy, ale za 18 mesiacov sa nám podarilo kompletne zreformovať chod regionálneho školstva od jeho organizácie, až po normatívne financovanie. Som presvedčený otom, že postupnosť krokov bola zvolená správne ateraz je čas robiť obsahovú reformu," obhajuje sa minister školstva Martin Fronc.
Iniciatíva je výzvou pre všetkých, ktorým záleží na reforme školstva - najmä pre učiteľov - aby podporili iniciatívu a pomohli aj konkrétnou prácou na reforme. Aby tí, ktorí stoja za katedrou, neboli iba objektom reforiem, ale aj ich spolutvorcami. (sr)
Viac o iniciatíve a reforme na www.cpvp.sk., www.reformaskolstva.sk