Moderná Nora skončí v akváriu

Jedným z najzaujímavejších fenoménov divadelných festivalov sú nielen osobné stretnutia účastníkov, ale aj stretnutia umeleckých diel.


Z poľskej inscenácie Kláriných vzťahov. FOTO - WIENER FESTWOCHEN



Na tohtoročných Wiener Festwochen sa napríklad odlišne riešila rovnaká téma: túžba ženy po vlastnom autentickom živote, neodvodenom od želaní tých druhých, väčšinou mužov.

Klárine vzťahy patria k najinscenovanejším súčasným nemeckým hrám. Pred dvoma mesiacmi ich premiérovali aj v bratislavskej Astorke. Na Wiener Festwochen pozvali poľské naštudovanie tejto hry z varšavského Teatru Rozmaitosci v réžii javiskového mága Krystiana Lupu. Existenciálny príbeh krehkej, zhruba tridsaťročnej nezamestnanej Kláry, ktorá úprimne túži po hlbšom zmysle života a celá sa vkladá do neuspokojivých vzťahov, akejsi Lary Croft naruby, napísala s ľahkým humorom presne na prelome tisícročí na objednávku viedenského Burgtheatru Dea Loherová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kým Kláru v Astorke režisér Juraj Nvota netradične obsadil o generáciu staršou Zuzanou Kronerovou, Lupa zvolil opačný extrém: jeho Klára, Maja Osztaszewská, pôsobí ešte ako školáčka. V oboch prípadoch ide o pozoruhodné herečky: s veľkým nasadením podčiarkovali nekonvenčnosť a zúfalstvo svojej postavy. Obe inscenácie spája aj základný scénografický prvok - prechodný, odcudzený priestor. V Astorke sa hrá v akomsi betónovom podchode (Mona Hafsahl). Teatr Rozmaitosci vďaka väčšiemu priestoru hercom občas pomohol aj klasickými kresielkami a gaučmi (autorom scény je sám režisér).

Tu sa však podobnosť končí. Kým u nás sa škrtalo a menilo, takmer štvorhodinové Lupovo naštudovanie je pietne. Intímne scény sa v Bratislave riešia s humorným zveličením, v poľskej inscenácii sú práve ony najvážnejšími, najsilnejšími miestami. Kľúčová scéna ľúbostného trojuholníka sa v Astorke inscenuje ako náznak veselého pánskeho striptízu - Lupa však oboch mužov celkom vyzlečie a uloží vedľa Kláry.

SkryťVypnúť reklamu

Zo slovenského naštudovania najviac zostane v pamäti dynamická hlavná hrdinka, spomínané kvázistriptízy, možno bizarná koncepcia postavy Číňana stvárneného Japoncom. Z poľskej Kláry asi najväčšmi utkvela nenápadná, no veľmi pôsobivá hudobná kompozícia (Jacek Osztaszewski): bola krvným obehom, priestorom, kde sa zbiehali všetky nitky staromódnej, dlhej a predsa fascinujúcej inscenácie.

Mladý nemecký režisér Thomas Ostermeier svojím naštudovaním Ibsenovej Nory (1886) s berlínskou Schaubühne am Lehniner Platz utvoril čosi ako divadelný bestseller. Nemci inscenujú klasické hry ako súčasné a Norin manžel je riaditeľom banky: to určilo javiskový životný štandard jeho rodiny a priateľov: nechýbali mobily, fotoaparáty, au pair namiesto slúžky, kostýmy podľa súčasnej módy. V pôvodnom Ibsenovom texte hlavná hrdinka vášnivo tancuje tarantelu, odetá ako neapolská rybárka. V aktualizovanej Ostermeierovej interpretácii kopíruje klipy MTV a miestami sa im zúfalo vysmieva.

SkryťVypnúť reklamu

Hviezda Schaubühne Anne Tismer v sexi čiernej úspornej kreácii sa, ako tvorcovia priznávajú, inšpiruje aj počítačovou hrdinkou Larou Croft. Jej tanec je vrcholom inscenácie. Tismer alias Nora, šialená strachom z prezradenia podvodu (falšovala zmenku, aby zachránila svojho chorého manžela), sa na javisku zmieta v divokom diskotékovom rytme a nakoniec sa celkom vyšťavená šuchne do veľkého akvária. Rybky si vytrpia, akvárium ako efektnú súčasť scény - prierezu interiéru módnej vily - totiž rôzne využívajú aj ostatné postavy.

Herci sú mladí a fyzicky spĺňajú Ostermeierovu dynamickú koncepciu, danú precízne prepracovanou zvukovou partitúrou. Nechýbajú v nej známe ľúbostné songy, burácajúce varhany či tikot hodín. Vo finále sa strieľa - na rozdiel od pôvodného textu. Razantne sa tak rozbíja fetiš moderného manželstva uzavretého ako vzájomne výhodný obchod. Nora chce najskôr zabiť seba, no potom obráti pištoľ proti svojmu egoistickému mužovi a stlačí spúšť. Vila sa otáča, reflektor zamieri na Noru opretú o vonkajšiu stranu domu. Žena s prázdnou tvárou sa pomaly zosúva po dverách.

SkryťVypnúť reklamu

Do toho znie sladký šláger, nezmyselne sa vypytujúci: Why don't you love me any more?

Autor: Anna Grusková, Viedeň

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 339
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 900
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 179
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 681
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 326
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 711
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu