
an-Paul Rouve, Bénédicte Loyenová, Lionel Abelanski, Julie Batailleová, Manuel Le Liévre
Možno jestvuje čosi ako národný zmysel pre humor. Mnohých Čechov napríklad rozosmievajú niektoré slovenské slová. Poviete im "veverička" a už sa váľajú po zemi. Slovákom sa čeština nezdá smiešna, zato bez maďarčiny a rómčiny sa dnes už nezaobíde vari žiadna televízna "zábavná" šou. Je možné, že Francúzom s ich zmyslom pre humor sa filmová kriminálna paródia Kto zabil Pamelu Rose? zdá byť vtipná. No súdiac podľa reakcií v rôznych medzinárodných rebríčkoch a webových diskusných fórach, nikomu inému.
To, že Francúzi sa cítia najviac urazení hollywoodskym vykrádaním nápadov a prerábaním úspešných európskych filmov na americký obraz, je celkom logické, pretože Francúzsko je európska filmová veľmoc, produkujúca popri kinematografickom umení aj kvalitnú filmovú zábavu. Dvojica parížskych televíznych zabávačov Kad Merad a Olivier Barroux sa preto rozhodla pomstiť.
Za cieľ si nedali nič menšie, ako nakrútiť neľútostnú paródiu na všemožné otravné stereotypy, klišé a ďalšie neduhy amerických kriminálnych filmov. No len ťažko pochopíme, prečo teda neparodujú slabé hollywoodske kriminálky, ale také nesporné diela ako Forrest Gump, Mestečko Twin Peaks alebo Mlčanie jahniat. Vari len preto, že do veľkých sa lepšie triafa? Ich film nie je paródia ani satira, dokonca ani akási absurdná variácia žánrového filmu, ale nudná séria nevypointovaných situácií bez espritu, iskry, bez vtipu.
Najväčšmi zo všetkého to pripomína úsilie malého dieťaťa, ktoré - neschopné vytvoriť nové hodnoty - realizuje sa aspoň ničením hodnôt, ktoré utvorili iní, schopnejší. Smutné je, že Merad s Barrouxom v zápale pomstychtivosti vôbec nie sú zábavní, ale kŕčovití, rozpačití. Trestuhodné je, že hoci viac ráz sa im, asi nevdojak, pošťastilo rozohrať nábeh na parádny gag, takmer nikdy takúto rozohrávku nepremenili na divácky smiech. Smiešne dokonca nie sú ani vulgárne či žalúdok na ruby obracajúce scény, ktoré predsa v hollywoodskych filmoch zvyčajne zaberajú! Nebude to preto, že v Hollywoode ich vedia správne nakrútiť?
Francúzi vedia, ako správne nakrúcať dobré kriminálne drámy, mysteriózne psychothrillery aj detektívne komédie. Súdiac nielen podľa snímky Kto zabil Pamelu Rose? však francúzska predstava humoru neumožňuje utvoriť všeobecne zrozumiteľnú paródiu, ktorá by fungovala aj za humnami.
Škoda, že spomedzi desiatok mimoriadne zaujímavých a kvalitných nových francúzskych filmových diel vybral distributér do našich kín práve tento nepodarený zbytočný film. Pretože Merad a Barroux sa možno chceli pomstiť Hollywoodu, ale obeťou je v konečnom dôsledku divák.