Ako vysielať správy pre tínedžerov? Tak znela jedna z tém seminára mládežníckych staníc európskych verejnoprávnych rozhlasových spoločností, ktorý bol v Bratislave v rámci osláv desiateho výročia Rock FM Rádia. Správy sú v tejto vekovej skupine najmenej počúvanou časťou rozhlasového vysielania. Pritom, ako tvrdil Jochen Rausch z nemeckej Live Eins WDR/ARD, každý má pocit, že bez správ nie je rádio rádiom. Podľa prieskumov WDR si ľudia takmer nepamätajú, čo práve počuli. Vnímajú správy len ako vtáčí štebot.
Z reproduktorov sa ozve zvučka Rock FM, presný čas, potom zvučka správ. Účastníci seminára si rýchle nasadzujú slúchadlá, tlmočníci zvyšujú frekvenciu v úsilí preložiť, o čom rokovala vládna koalícia. „Rýchle!“ ticho poznamenáva Nemec Rausch.
V ukážkach britskej mládežníckej stanice Beatnews BBC sa však spustí ešte rýchlejší príval slov zmiešaných s výkrikmi, hudbou, smiechom. V prvej ukážke ide o spravodajstvo z amerických volieb, v druhej o správu z nedávneho pohrebu malého Londýnčana, obete rasovej vraždy. Počuť zvuky plného kostola, plač bábätka. „Niekto videl, čo sa stalo!“ Minister vnútra kričí z celej sily: „Prehovorte!“ To, čomu BBC hovorí správa, znie slovenskému uchu ako fíčer. „Koľko ľudí takúto správu robí a ako dlho im to trvá?“ pýta sa šéfredaktor RockFM Ľuboš Černák. „Môžete byť ešte aktuálni? Nebol to klip?“
„Viackrát bolo počuť detský plač. Silný emotívny prvok. To je sporné,“ hovorí redaktor z VTR Studio Brussels. „Nezabudnite, čo je správa. Je to príbeh, story, ktorá má začiatok, stred a koniec a je o ľuďoch,“ hovorí Nils Heldal, Nór.
Čím, okrem nižšieho percenta reklamy, sa líši verejnoprávna rozhlasová stanica pre mládež od súkromnej? „Sme hádam menej hlúpi,“ povedal Jochen Rausch pre SME. „Vieme, že dobré rádio nemôže chcieť nikoho vychovávať.“ Pokúša sa o spravodajstvo, ktoré by mladí ľudia vnímali. Správy majú flexibilnú dĺžku, vstupujú do vysielania rovno, bez zvučky. Informácie o hviezdach väčšinou vysielajú zvlášť a hlavne strážia odlíšenie približných zdrojov od serióznych. Musí byť jasné, čo je klebeta. „Keby sme boli celkom ako súkromné stanice, ľudia by nám nechceli platiť koncesie.“
„Rock FM Rádio propaguje mladú slovenskú produkciu,“ odpovedá Ľuboš Černák. „Poskytujeme štandardné spravodajstvo z agentúrnych zdrojov. Máme trinásťpercentnú počúvanosť. Ekonomicky sme úplne sebestační.“ Takže zatiaľ žiadny problém.
MARTA FRIŠOVÁ