
"Neznášam herectvo, ktoré iba vidieť. Nechcem ho cítiť ani vidieť, iba sa nechať unášať príbehom. Nechcem, aby predo mnou herec odkrýval svoje vnútro. Ja sa snažím zároveň žiť a hrať." Tak znie umelecké krédo herca Rutgera Hauera, ktorý bol spolu s režisérom Paulom Verhoevenom adoptovaný z rodného Holandska do USA.
Cynik alebo génius ?
Verhoeven vyštudoval matematiku a fyziku, ale keď nakrútil niekoľko dokumentov pre Holandské kráľovské ľodstvo, upísal sa siedmemu umeniu nadobro. Kongeniálna súhra s Rutgerom Hauerom, ktorá vyvrcholila v roku 1977 Oranžským vojakom, znamenala pre režiséra i herca vystupenku do Hollywoodu. Robocop, Totall Recall či Základný inštinkt sú typickými ukážkami filmovej produkcie z prelomu 80. a 90. rokov 20. storočia. "Ľudia sa radi dívajú na násilie a strašné veci. Človek je zlý a neznesie viac než päť minút šťastia. Nechajte ho v divadle, aby sa pozeral dve hodiny na šťastie, a on buď odíde, alebo zaspí," tvrdí kontroverzný režisér, mnohými označovaný za cynika a mizogýna. "Násilie v spoločnosti pramení zo sexuálnej represie - z puritanizmu," dodáva ďalší z nádejných európskych tvorcov, ktorí neodolali spevu hollywoodskych Sirén. V súvislosti s prepadákmi Showgirls a Vesmírna pechota sa však zdá, že Verhoeven sa na staré kolená presťahoval z "fabriky na sny" do "raja s lobotómiou". V súčasnoti chystá životopisný film o prvej americkej feministke Victorii Woodhillovej, ktorá sa v druhej polovici 19. storočia vypracovala z prostitútky na kandidátku na funkciu prezidenta USA.
Oranžský herec
Rutger Hauer sa nevzdialil svojej hereckej rodine a na javisku stál už ako päťročný. Domov však opustil, nastúpil do holandského obchodného ľodstva, putoval po švajčiarskych Alpách, kde v jednom bazilejskom divadle robil kuriča a štatistu. Stretnutie s mnohými kultúrami v ňom zanechalo hlboké stopy - Hauer hovorí po anglicky, nemecky, francúzsky, taliansky a, samozrejme, holandsky. Po návrate domov sa živil ako umývač áut, tesár, dekoratér. S Verhoevenom sa prvý raz stretol pri nakrúcaní seriálu o stredovekých rytieroch Floris (1969-70). Film Turecký med, v ktorom Hauer stvárnil postavu sochára v zajatí erotickej fantázie, si vyslúžil nomináciu na Oscara. Po sociálnej sonde Keetie Tippelová (1975) nasledovala protivojnová dráma Oranžský vojak. Vo filme Sprej na vlasy (1979) stvárnil jedného z troch amatérskych motocyklových pretekárov. Po medzinárodnom úspechu filmov Blade Runner a Jastrabia žena si Hauer kúpil vilu a jachtu na kalifornskom pobreží. Ako zanietený enviromentalista stál v roku 1994 v čele boja za oslobodenie Puala Watsona, spoluzakladateľa Greenpeace. Pri príležitosti osláv storočnice filmového umenia vydala Holandská pošta známku s portrétom "oranžského herca".
Krv a mäso
Film z roku 1985 je prvým americkým titulom Paula Verhoevena a zároveň doposiaľ posledným režisérovym dielom, v ktorom Rutger Hauer účinkoval. Vo filmovom stvárnení stredovekej epickej drámy mu sekundovala Janifer Jason Leighová. Spektakulárnu bitku nakrútil Verhoeven v jednom z najvyššie položených španielských miest, v Avile.
Krv a mäso, Duna, piatok 23.11 , 22.00