Aj minulý týždeň sa médiami prevalila správa, ako vysokoškolák, ktorý mal vždy len dobré známky, po druhom neúspešnom pokuse urobiť skúšku z matematiky vyskočil z okna.
Niekedy sa kvôli známkam žiaci aj agresívne správajú: napríklad v marci tohto roku v ZŠ Park mládeže v Košiciach šiestak napadol mladého učiteľa po tom, ako dostal z písomky štvorku. Pedagóg utrpel otras mozgu. V roku 1998 zase 16-ročný český študent zbil na hodine železnou tyčou učiteľku nemčiny, pretože z jej predmetu prepadol.
Prečo je známka pre žiakov a študentov takým strašiakom? "Lebo pre mnohých rodičov je známka hlavným nástrojom hodnotenia dieťaťa. Vyžadujú od neho výkon, majú ho radi za niečo, a nie bezpodmienečne," vraví Jolana Kusá z Centra pedagogicko psychologických poradní. Zlé známky považujú rodičia orientovaní na výkon za svoju prehru.
Riešením je nevidieť v známke jediné meradlo úspechu dieťaťa. "Aj dieťa, ktoré sa v škole slabšie učí, môže byť úspešné."
Rodičom by tiež nemalo chýbať zdravé sebavedomie, najmä ak majú vo výchove svojich detí čisté svedomie. "Mali by si byť vedomí, že svoje dieťa vychovávajú najlepšie ako vedia, a že ono robí, čo je v jeho silách. Treba ho chváliť za úspechy, povzbudzovať ho. Každé zneváženie a trest ho hodí naspäť vo vývoji."
Rodičia by podľa nej mali dieťa pochváliť za vysvedčenie, nech je akékoľvek, a povedať mu, že veria, že spolu na budúci rok dokážu mať lepšie. (sr)