BRATISLAVA - Ministerstvo vnútra včera vypísalo niekoľko výberových konaní na dodávku techniky na ochranu východnej hranice. Z fondov Európskej únie dostane Slovensko na ochranu hranice 53 miliónov eur, z toho ministerstvo vnútra 44 miliónov. Najdrahší bude nákup systému technickej a fyzickej ochrany.
O tender sa už roky zaujímajú rôzne lobistické skupiny. Minister vnútra Vladimír Palko povedal, že žiadne tlaky nepocítil. On osobne sa zúčastnil iba na jednej odbornej prezentácii americkej firmy.
Predať štátu techniku chce asi 20 firiem z celého sveta, vrátane izraelských, francúzskych alebo nemeckých. V jednom konzorciu je i firma z Ukrajiny. Prvé prezentácie na ministerstve už urobili viaceré z nich. "Pre zodpovedných funkcionárov ministerstva vnútra bolo dôležité urobiť si obraz o tom, čo sa vo svete ponúka," povedal Palko.
Prihlášky by mali ministerstvu prísť približne do polovice septembra. Všetky firmy, ktoré ich podajú včas, sa budú môcť zúčastniť oficiálneho otvárania obálok.
Okrem toho chce ministerstvo nakúpiť nové oblečenie pre policajtov a zrekonštruovať alebo postaviť nové budovy.
Palko chce tiež väčší počet policajtov na hranici, jeden kilometer takmer 90-kilometrovej hranice s Ukrajinou by mali strážiť piati policajti. Priemerný plat policajta strážiaceho hranicu bude 19,5-tisíca korún v hrubom. Minister im zvýšil rizikový príplatok z 2200 korún na 3500 a na pomery na východnom Slovensku to bude podľa neho dobrý plat.
Slovenská východná hranica by sa mala stať súčasťou schengenských hraníc v polovici roka 2007. Palko o nej rokoval pred niekoľkými dňami na Ukrajine s ministrom vnútra a predsedom štátnej hranice. "S obidvoma som vypil pohárik koňaku alebo vodky, čím som sa snažil prispieť k dobrým priateľským vzťahom," povedal.
Hlavným problémom pre Slovensko je tzv. readmisná dohoda. "To znamená, že ak zachytíme nelegálneho migranta a nepožiada o azyl, chceme ho veľmi rýchlo vrátiť na Ukrajinu." (mož)
Oddelenia hraničnej kontroly potrebujú obnovu
Ochranu slovensko-ukrajinskej hranice, dlhej 98,5 kilometra, zabezpečuje asi 500 policajtov na 9 oddeleniach hraničnej kontroly. Len tri z nich - v Čiernej nad Tisou, Zboji a dokončované vo Vyšnom Nemeckom - spĺňajú kritériá ochrany budúcej schengenskej hranice.
Rekonštrukcia najsevernejšieho oddelenia v Zboji si vyžiadala takmer 50 miliónov a nové priestory vo Vyšnom Nemeckom budú stáť ešte viac. Najhoršie sú na tom oddelenia v Beňatine a najmä v Ubli. Tam je oddelenie v strede obce v starom rodinnom dome a nespĺňa ani základné hygienické štandardy. V najbližších rokoch by na šiestich miestach mali vybudovať úplne nové priestory pre policajtov, techniku i migrantov, ktorých na hraniciach zachytia.
Na každom z deviatich oddelení je dnes aspoň jedno terénne auto (najmä Land Rovery, niekde aj Lady Niva), jeden snežný skúter, špeciálny daktyloskopický systém, prístroje na nočné videnie a termovízne kamery.
Okrem nelegálnych migrantov však problémom slovensko-ukrajinskej hranice zostáva najmä ilegálny obchod s cigaretami a pohonnými látkami. (frm)
Slovensko-ukrajinská hranica (98,5 km)
Hraničné priechody
(v prevádzke)
Vyšné Nemecké
(cestná osobná a nákladná doprava)
Ubľa
(cestná osobná doprava do 3,5 t.)
Čierna nad Tisou
(železničná osobná aj nákladná doprava)
Maťovské Vojkovce
(železničná nákladná doprava - širokorozchodná trať)
(v pláne)
Veľké Slemence
(pre peších a cyklistov)
Čierna nad Tisou - Solomonovo
(pre cestnú osobnú aj nákladnú dopravu)
Systémy na ochranu hranice predviedli firmy:
- SAIC, USA
- DITEC, SR
- ELBIT SYSTEMS, Izrael
- WILLING, SR
- REMPO, SR
- RAFAEL, Izrael
- STN ATLAS, NSR
- TADIRAN ELECTRONIC SYSTEM, Izrael
- NEUMAN COMMUNICATIONS, Rakúsko
- THALES, Francúzsko
- BAE SYSTEMS, Veľká Británia
- ARIMPEX, Ruská federácia
- EADS TELECOM, Francúzsko
- SITA, Francúzsko
- AMPER, Španielsko
- SIEMENS, Nemecko
- KORNSBERG, Nórsko
- ERICSSON, Švédsko
- BATS, Belgicko
- EAS, Rakúsko