BRATISLAVA - Slovensko začalo vlani objavovať pohodlie nákupov z domu. Len prostredníctvom platobných kariet Visa zaplatili Slováci za tovar pri vyše šestnástich tisíckach návštev internetových obchodných domov. Počet transakcií uskutočnených cez najväčšiu spoločnosť v oblasti bezhotovostných platieb tak oproti predchádzajúcemu roku vzrástol o vyše 80 percent. Tento rast bol najrýchlejší spomedzi krajín V 4, no Slovensko za nimi v tejto oblasti stále zaostáva.
"Miera používania kariet Visa na Slovensku dokazuje, že spotrebiteľské zvyky sa menia a zákazníci čoraz viac uznávajú výhody bezhotovostných platieb a nakupovania na internete," hovorí Miloslav Kozler, manažér asociácie Visa International pre Slovensko.
Samotní prevádzkovatelia slovenských nákupných portálov však oponujú, že Slováci internetové domy využívajú najmä na objednávanie tovaru a platia zaň až na pošte, keď im príde ako zásielka na dobierku. "Cez karty prebieha asi 30 percent e-obchodov. Ak už niekto zaplatí za tovar priamo pri objednávke, tak väčšinou cez produkt cardPay od Tatra banky," povedal Teodor Tamáš z internetovej firmy Episoftware, ktorá prevádzkuje nákupný server Shop.sme.sk.
Systém cardPay spočíva v tom, že internetový obchodný dom nevidí číslo platobnej karty zákazníka, ale dostane len potvrdenie od banky, ktorá transakciu potvrdí. "Karta tak nemôže byť zneužitá obchodníkom, pretože ten sa nedostáva k jej údajom," vysvetľuje Roman Začka, hovorca Tatra banky, ktorá u nás cardPay prevádzkuje. Tento systém môžu využívať aj klienti iných bánk, stačí, ak majú embossovanú platobnú kartu Visa alebo virtuálnu kartu Visa. Zoznam obchodníkov, ktorí umožňujú platby cez systém cardPay, sa dá nájsť priamo na stránke Tatra banky.
Na slovenských nákupných serveroch idú najlepšie na odbyt knihy, CD a športové potreby. "Osobne som nečakal, že o šport bude taký záujem. Je to prekvapenie," dodal Tamáš.
Elektronický obchod zatiaľ u nás predstavuje len malé percento celkového objemu kartových transakcií. V tomto smere jednoznačne vedú Spojené štáty, ktoré sa na globálnom elektronickom obchode podieľajú dvoma tretinami. Druhá priečka patrila vlani Európskej únii, kde prebieha štvrtina všetkých internetových obchodov.
On-line nákupy kartami Visa
krajina | počet | objem |
Česko | 63 581 (+78 %) | 6,47 mil. USD (+120 %) |
Maďarsko | 83 911 (+59 %) | 7,48 mil. USD (+87 %) |
Poľsko | 348 419 (+67 %) | 23,85 mil. USD (+85 %) |
Slovensko | 16 226 (+83 %) | 1,82 mil. USD (+138 %) |
Pozn.: Vlaňajšie údaje, v zátvorke medziročná zmena
Zdroj: Visa International