
Steven Soderbergh získal v tomto roku Oscara za réžiu filmu Traffic. V tej istej kategórii bol nominovaný aj za film Erin Brockovich. Za postavu Erin zas získala Oscara Julia Robertsová.
oscarový Steven Soderbergh (Sex, lži a video, Erin Brockovich, Traffic), Spike Jonze (V koži Johna Malkovicha) a scenárista Alexander Payne (Election). Združuje práve tých, čo v posledných rokoch tvorivo zasiahli do strnulého hollywoodskeho mainstreamu a tým sa mu starajú o budúcnosť. Do salónu nezávislých sa už odvážil prihlásiť aj Sam Mendes, režisér Americkej krásy.
Distribúciu ich filmov v rámci Spojených štátoch má zatiaľ zabezpečiť zmluva s USA Films, ktoré veľmi dobre uspeli so Soderberghovým filmom Traffic. O päť až sedem rokov by režiséri mali mať k dispozícii všetky práva na svoje diela, za to sa na začiatku zriekajú akéhokoľvek podielu na obrate.
Hviezdna štvorka Soderbergh, Fincher, Jonze a Payne nie sú prvými inovátormi v dejinách Hollywoodu, čo skúšajú podnikať so svojimi dielami na vlastnú päsť. Lenže osudy predchádzajúcich takýchto pokusov nevyzerajú veľmi povzbudivo. Roku 1919 založili vtedajšie megahviezdy Mary Pickfordová, Douglas Fairbanks a Charlie Chaplin spolu s režisérskou legendou D. W. Griffithom (Birth of a Nation) filmovú spoločnosť United Artists. V tridsiatych rokoch však kariéry zakladajúcich členov stroskotali. Filmový program svojej firmy už neovládali oni, ale producenti Samuel Goldwyn či David O. Selznick.
Začiatkom sedemdesiatych rokov sa niekoľko zázračných detí Hollywoodu pokúsilo vytvoriť nové pravidlá v brandži s novou firmou American Zoetrope. O finančné krytie pritom požiadali štúdiá Warner Bros. Z dnešného pohľadu to bolo úplné mužstvo snov: vedúcou postavou bol Francis Ford Coppola, jeho pravou rukou George Lucas. Skončili veľmi rýchlo, keď ich prvý film – Lucasovo experimentálne sci-fi THX 1138 – investorov vydesilo tak, že si svoje peniaze okamžite vzali späť.
O desať rokov neskôr urobil Coppola ešte jeden pokus priviesť Zoetrope k sláve. Finále bolo katastrofické až apokalyptické. Kultová Apocalypse Now sa topila v šialených výrobných nákladoch a Coppola sám zbankrotoval.
Pred niekoľkými dňami investori stúpili na krk firme Propaganda Films, ktorá zastupovala režisérov a zároveň produkovala filmy. Ku kmeňovým režisérom Propaganda Films patrili práve David Fincher a Spike Jonze, ktorí sa teraz sťahujú pod spoločnú strechu. Firma si už nemohla dovoliť vlastných filmárov, ktorých honoráre stúpali do stále astronomickejších výšok.
Nová firma režisérskej hollywoodskej avantgardy, ktorá ešte nemá meno, stojí na vratkých základoch. Niektorí kolegovia z brandže sú pomerne skeptickí, odskočil Cameron Crowe (Almost Famous), údajne preto, že podiely z obratu mu predsa len boli milšie. Napríklad taký John Woo zarobil na podieloch z Mission Impossible 2 vraj už 25 miliónov dolárov. Okrem toho, nikde nie je napísané, že finančná nezávislosť od takzvaného Big Hollywoodu prinesie aj lepšie filmy. Keď musel Coppola vracať kredit od Warner Bros, bol nútený brať cudzie objednávky, aby sa dostal k peniazom. Jeho prvým projektom bol Krstný otec.