Bienále ako živá tvár európskej drámy

Bienále európskej drámy sa od roku 1992 do roku 2002 konalo vždy na konci júna v Bonne. Výber mal jednoduché pravidlá: organizátori dostali tipy od tzv. kmotrov - v každom európskom štáte si vybrali jedného divadelníka, ktorý im poradil, čo je v jeho ..

K vrcholom prehliadky patrila lotyšská inscenácia Dlhý život. FOTO - NEUE STÜCKE AUS EUROPA

Bienále európskej drámy sa od roku 1992 do roku 2002 konalo vždy na konci júna v Bonne. Výber mal jednoduché pravidlá: organizátori dostali tipy od tzv. kmotrov - v každom európskom štáte si vybrali jedného divadelníka, ktorý im poradil, čo je v jeho vlasti zaujímavé. A festivalový triumvirát - divadelný riaditeľ a režisér Manfred Beilharz, dramatik Tankred Dorst a jeho spolupracovníčka Ursula Ehlersová sa rozbehli po európskych divadlách, aby si z ponuky vybrali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok sa bienále konalo opäť, ale už nie v Bonne, lež vo Wiesbadene a vo Frankfurte. Dovedna sa tu zišlo 28 inscenácií od Islandu až po Turecko; zo Slovenska rusínske Divadlo Alexandra Duchnoviča z Prešova s inscenáciou Karáskovej hry Perón, prijatou veľmi priaznivo. Miloš Karásek si "godotovsky" inšpirovanú hru napísal i zrežíroval, a, samozrejme, bol - ako výtvarník - aj jej scénografom.

Personálna únia autora a režiséra však nebola nijakou zvláštnosťou; okrem Karáska bola podobne "dvojdomá" aj Fínka Laura Ruohonenová, Talian Fausto Parovidino, Poliak Piotr Tomaszuk, Francúz Valére Novarina, Lotyš Alvis Hermanis, Holanďan von Ko van den Bosch a ďalší.

Pravdaže, žánrovo boli ich inscenácie veľmi rôznorodé: od poľského expresívneho, extatického, pohybového a výtvarne segestívneho mytologického divadla inšpirovaného Kantorom a Grotowským (scénografia Ján Zavarský, kostýmy Eva Farkašová, teda slovenský výtvarnícky tím) až po belgické priam operné predstavenie odspievané ženskými hlasmi á capella (o pedofilnom vrahovi Dutrouxovi) a lotyšská fascinujúca groteskná inscenácia takmer bez slov o starých ľuďoch živoriacich v typicky sovietskom komunálnom byte.

SkryťVypnúť reklamu

Akoby sa divadelní autori takto bránili pred často agresívne ich texty znásilňujúcim "režisérskym divadlom". Lenže, v tých "dvojdomých" tvorcoch je neraz silnejší režisérsky a dokonca aj výtvarný nerv než literárne "črevo", takže môžeme skôr hovoriť o píšucich režiséroch než o režírujúcich dramatikoch. Nech je však tak či onak, snaha o výraznú divadelnú formu a miešanie rôznorodých žánrov je očividná; o miešanie v rôznych dávkach, "kombináciách" i pomeroch. Často z toho vzniká akási "divadelná kakofónia", často nuda a neraz herecký amaterizmus, ale keď sa dávkovanie vydarí, stojí to za to.

Helmanisov "dôchodcovský" Dlhý život - to je presne taký citlivo namiešaný divadelný zázrak! Samozrejme, s vynikajúcimi hercami, ktorí sú vlastne spoluautori inscenácie, vytvorenej počas dlhých týždňov improvizácií a spoločného objavovania jedinečných momentov v monotónnej každodennosti ľudí dožívajúcich svoj život v sociálnej i ľudskej izolácii. Toto predstavenie o ľuďoch takmer mŕtvych bolo omnoho živšie než tentoraz nevydarený pokus o ďalší "divadelný hit" svetoznámej Yasminy Rezy, ktorý mal nedávno premiéru v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu

Tá nezáživná hra parodujúca iné nesčíselné nezáživné hry (s názvom Španielska hra), ktorou sa tohtoročné Bienále európskej drámy otváralo, našťastie, nedala tón festivalu, ktorý je v Európe jedinečný: ako jediný predstavuje medzinárodnej verejnosti výlučne súčasnú dramatiku inscenovanú v krajinách svojho vzniku. A podáva dôkaz, že divadlo je veľmi živé, mnohotvárne a komunikatívne umenie.

Autor: MARTIN PORUBJAKWiesbaden - Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 953
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 090
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 037
  6. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 826
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 823
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 546
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu