Bratislava 23. novembra (TASR) - Výsledky v poradí tretieho experimentálneho testovania maturantov Monitor 2001 potvrdili veľké rozdiely v úrovni jednotlivých stredných škôl. Rozdiel medzi školou, ktorá v testoch dosiahla najlepšie a školou s najhoršími výsledkami je až 50-percentný, pri niektorých predmetoch až 80-percentný.
Ako ďalej informoval riaditeľ firmy EXAM, ktorá testovanie realizovala, Vladimír Burian testy naopak ukázali, že nie sú významné rozdiely vo výsledkoch študentov na štátnych, súkromných a cirkevných školách.
Monitor je súčasťou prípravných prác na novej maturitnej skúške, ktorú by študenti mali prvýkrát absolvovať v roku 2004. Hlavným cieľom pilotného testovania je overovanie organizácie externého testovania veľkého počtu študentov. V tomto roku nedošlo pri distribúcii testov k žiadnemu úniku informácií. Podľa Buriana, boli testy zaliate do špeciálnych fólií a do škôl doručené 24 hodín pred skúškami osobitným kuriérom.
Ukázalo sa že učitelia, ktorí sa prostredníctvom dotazníkov mohli vyjadriť k obtiažnosti testov, nevedia reálne odhadnúť vedomosti maturantov. Burian spresnil, že v niektorých predmetoch by polovica žiakov nedosiahla úroveň, ktorú učitelia označili za minimálnu pre získanie maturity z príslušného predmetu.
Pilotné testovanie, ktoré garantuje Štátny pedagogický ústav, sa uskutočnilo od 21. do 23. marca na 378 školách. Overených bolo deväť rôznych testov zo slovenského jazyka a literatúry, maďarského jazyka a literatúry, nemeckého, francúzskeho a anglického jazyka a z matematiky. Vyhodnotených bolo viac ako 63 tisíc testov, ktoré hodnotilo viac ako 500 zaškolených učiteľov v 25 regionálnych centrách.