Ovládne Slovensko hystéria?

Jednoducho, máte v hrdle zlato! Horšie to už byť nemohlo! Zadočkom síce krútila, ale aj tak jej to nepomohlo! Takýmito hodnoteniami častovali pol roka porotcovia súťažiacich, ktorí prešli konkurzom a v priamych prenosoch televízie Nova sa pokúšali získať

titul SuperStar. Česko zachvátil ošiaľ a komerčnej televízii stúpala pri vysielaní súťaže sledovanosť do závratných výšok. Súťaž porazila aj voľby do Európskeho parlamentu - na tie prišlo v Česku v piatok a sobotu 2,3 milióna voličov, nedeľný súboj finalistov sledovalo takmer o milión ľudí viac - 3,2 milióna divákov. Český ošiaľ sa v októbri možno rozšíri aj na Slovensko, ktoré sa tiež chystá hľadať superStar. Vo verejnoprávnej Slovenskej televízii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O čo vlastne ide?
SuperStar je dobrý biznis. A nejde ani tak o víťazstvo v speváckej súťaži, nahranie vlastného cédečka v renomovanej spoločnosti a dobrý štart speváckej kariéry. Pre televíziu prináša súťaž obrovské peniaze - z smskového hodnotenia, zvyšovania sledovanosti, a tým väčších ziskov z reklamy a ďalších sprievodných akcií. Pre divákov je nenáročná súťaž magnetom, pre tínedžerov módnym hitom a pre vysielateľov a majiteľov licencie tlačiarničkou na peniaze.
Súťaž, ktorú anglikánsky arcibiskup z Yourku označil za prejav plytkosti spoločnosti, sprevádza doslova davové šialenstvo. Tlačenice na konkurzoch sú len úvodom, po ktorom prichádza sledovanie súkromia finalistov a dokonca aj stávkovanie na víťaza. V závere sa šou podobá doslova na politickú kampaň - finalisti si získavajú priazeň mítingmi po celej republike.

SkryťVypnúť reklamu

Ako za čias Beatles
Návšteva dvoch finalistiek súťaže na námestí v Olomouci vyvolala nedávno davovú psychózu. Šárka Vaňková a Aneta Langerová museli cestu pomedzi dav absolvovať v autách, aby ich fanúšikovia nepotrhali. Sprevádzali ich policajti a ako oko v hlave ich strážili bodyguardi. Zvedaví na nich boli nielen mladí, ale aj dôchodcovia. Dav hltal každé ich slovo. Väčšina detí a tínedžerov žmolila v rukách ich fotografie v nádeji, že sa im podarí získať autogram.
Podobná situácia bola aj na autogramiáde v pražskom obchodnom dome. Tam fanúšičky od nadšenia a vyčerpania dokonca odpadávali. "Niečo také sme tu nemali od čias Beatles," komentoval to pre ČTK hovorca bezpečnostnej služby obchodného centra Karel Směták. Pre autogram si podľa jeho odhadu prišlo 5000 ľudí.
Prečo je SuperStar takým magnetom? "Je to klasický príklad reality šou, keď je súťažiaci jedným z nás. A na rozdiel od filmu alebo seriálu ponúka vždy niečo originálne a neopakovateľné," vysvetlil dôvody mediálny odborník Milan Kruml.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko hľadá SuperStar
Na Slovensku kúpila licenciu na SuperStar verejnoprávna Slovenská televízia. Obrovský kolotoč príprav už odštartovala zverejnením výzvy, aby sa záujemcovia prihlásili. Najprv bude konkurz, a kto prejde prvým sitom, môže súťažiť. Práve program Slovensko hľadá SuperStar má byť to, čím chce STV na sklonku roka vstúpiť do súboja televízií.
Súťaž sa STV chystá spustiť v októbri, ale už dnes sa vedú búrlivé debaty o tom, kto budú hlavní moderátori, porotcovia, koľko program stál a či má vo verejnoprávnej televízii miesto.

Konkurencia tvrdí: Je to drahé
Náklady na kúpu a výrobu relácie STV zverejniť nechce, odvoláva sa na obchodnú dohodu. Vedenie je však presvedčené, že na verejnoprávnu obrazovku takýto typ programu patrí a náklady sa vrátia. STV tvrdí, že výroba nepôjde na úkor iných relácií, že si program sám na seba zarobí a že je pre televíziu prínosom nielen ekonomickým, ale aj programovým. "Žiadali sme súhlas na zverejnenie, no spoločnosť FremantleMedia nám to neumožnila z obchodných dôvodov, keďže operuje na celom svete," povedal hovorca STV Branislav Záhradník.
Markíza, ktorá o kúpe licencie uvažovala pred dvoma rokmi, odhadla náklady na 120 miliónov. Plánovala odvysielať 22 častí a záverečný koncert víťaza. Nakoniec od svojho zámeru ustúpila, pretože cenu považovala za privysokú.
"Cena za nákup licencie, výrobu samotnej relácie a finančné náklady na promokampaň boli extrémne vysoké. Po dôkladnom zvážení sa televízia Markíza rozhodla, že formát Popstars nekúpi a investovala do iného licencovaného formátu rodinného typu - Hodiny pravdy," povedala vedúca PR oddelenia Markízy Ivana Semjanová.
Za príliš nákladný považuje tento projekt aj súkromná televízia JOJ. Tá pri posudzovaní ponuky program vyhodnotila ako "investične veľmi rizikovú záležitosť".
"Finančná návratnosť tohto projektu je vzhľadom na veľkosť slovenského reklamného trhu otázna," tvrdí hovorca JOJ Ľudovít Tóth. "Preto sme prekvapení odhodlaním verejnopravnej STV riskovať peniaze koncesionárov a daňových poplatníkov touto čisto komerčnou akciou."
"Slovensko je poslednou krajinou v európskom priestore, ktorá ešte tento typ programu nemala, a keď si na to netrúfli komerčné stanice, tak si na to trúfla verejnoprávna televízia," odkazuje konkurentom Záhradník.
Odmieta, že by na program išli prostriedky z koncesionárskych poplatkov. Náklady sa podľa neho vyrovnajú výhradne z komerčných príjmov - z reklamy a sponzoringu. A licencia podľa neho stojí len 5 percent z celkového rozpočtu na produkciu programu. "Neprekročia náklady za dva, respektíve tri prenosy zápasov domácej futbalovej ligy." Zvyšok 95 percent budú podľa neho za výkony, ktoré bude robiť STV s vlastnými pracovníkmi a tvorcami. Štáb bude mať 100 až 200 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnoprávna SuperStar?
Patrí SuperStar na obrazovku verejnoprávnej televízie? O tejto otázke polemizujú mnohí mediálni analytici a kritici. "V každom prípade je to fenomén a ľudia o takýto typ programu majú záujem. Myslíme si, že Slovensko hľadá SuperStar bude fenoménom, ktorý vyvolá búrlivé reakcie, masovú sledovanosť, bude mať veľa aj netelevíznych aktivít... Je to priestor pre talenty," hovorí člen vedenia a hovorca STV Branislav Záhradník.
Mediálni analytici sa v názore rozchádzajú. "Program dáva šancu všetkým mladým talentom v relatívne najférovejšej súťaži. Okrem toho je to program vcelku estetický, zábavný a napínavý," tvrdí mediálny analytik Andrej Školkay. Zuzana Mistríková z ministerstva kultúry je presvedčená, že miesto v STV nemá. A podľa predsedu Rady STV Miroslava Kollára je tento program na hranici, ktorú by už verejnoprávna televízia prekročiť nemala.
V súvislosti so SuperStar sa spustila vlna kritiky, ktorá spochybňuje nielen kvalitu relácie, ale objavili sa aj podozrenia, že peniaze, ktoré do programu televízia z koncesionárskych poplatkov investuje, odtečú zahraničnému investorovi, pričom domáca tvorba stagnuje.
Televízia to však nepripúšťa. "Je to typ programu, ktorý bežne vysielajú verejnoprávne televízie v Európe," tvrdí Záhradník a pridáva príklady ako nemecká ZDF, rakúska ORF a švajčiarska verejnoprávna televízia. Súťaž považuje za program rodinného typu, ktorý "dáva priestor talentom," čo neodporuje filozofii verejnoprávnej televízie. "Chceme byť aj komerčne úspešní, aby sa náklady investované do tohto programu vrátili. Predpokladáme, že pozdvihne sledovanosť STV a zdvihnú sa zisky z reklamy."
Televízia očakáva, že SuperStar jej pomôže dosiahnuť 50-percentný podiel na trhu, čo sa jej podarilo zatiaľ len pri vysielaní majstrovstiev sveta v hokeji. "Tie asi neprekonáme, ale chceli by sme sa k nim priblížiť."

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyzerá súťaž
Podstatou SuperStar je hľadanie speváckeho idolu po celej republike. Televízia už súťaž odštartovala vyhlásením konkurzu. Prihlásiť sa doňho môžu všetci mladí ľudia, ktorí sú presvedčení, že majú hudobný talent a snívajú o tom, že budú spevákmi.
Nasledovať budú štyri regionálne kastingy - v Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a Bratislave. Z každého regiónu chce STV vybrať 150 talentov, ktorí postúpia do súťaže.
Po semifinále sa do konečného celoštátneho finále dostane desať súťažiacich. O tom, kto postúpi z konkurzu, bude rozhodovať viac-menej talent. Potom však prídu na rad aj iné kritériá. Hoci v priamom prenose bude komisia porotcov súťažiacich hodnotiť, kritizovať, chváliť, ale neraz aj bezohľadne urážať - nielen ich spevácky prejav, ale aj vystupovanie a oblečenie, konečné slovo budú mať diváci. Tí svojím hlasovaním rozhodnú, kto postúpi a kto nie. Tam sa už odborné posudzovanie kvality spevu stráca, rozhoduje subjektívne hodnotenie. V Česku bola napríklad podľa poroty jasnou favoritkou mladá Rómka Martina Balogová, no diváci k nej boli nekompromisní a zo súťaže ju vylúčili, čím sa rozbúrila debata o stále existujúcich predsudkoch Čechov voči Rómom.
STV začne s vysielaním priamych prenosov v októbri a v týždňových intervaloch bude pokračovať až do Veľkej noci. Prvých osem dielov budú tvoriť záznamy z kastingov, ďalších 15 častí bude súťaž finalistov naživo s hlasovaním divákov. STV uvažuje, že na finále si prenajme národné tenisové centrum.
Víťaz získa auto, ale hlavne profesionálnu zmluvu s vydavateľstvom BMG na nahrávku vlastného cédečka a postúpi do európskej súťaže národných SuperStar.
Na prípravu súťaže dohliadajú zástupcovia spoločnosti FremantleMedia a postupuje sa podľa určeného manuálu - tzv. produkčnej biblie.

SkryťVypnúť reklamu

Verešová, Rolincová alebo Banášová
Jedinou témou v súvislosti so SuperStar v médiách zatiaľ bolo len to, kto bude súťaž moderovať a koľko je za to televízia ochotná zaplatiť. O moderovanie prejavili záujem mnohí - medzi nimi aj niekdajšia Miss Andrea Verešová či speváčka Dara Rolins. Tá bola k získaniu zmluvy najbližšie, ale jej požiadavky boli privysoké. Nakoniec sa televízia rozhodla pre menej známy, ale za to lacnejší variant - pre Adelu Banášovú z FUN rádia. "S Darou sme sa nedohodli na podmienkach zmluvy a rokovania sa skončili. Boli tvrdé a korektné," povedal Záhradník.
Medzi podmienkami, ktoré sú určené v licencii, je napríklad účasť na mnohých sprievodných akciách, ale aj exkluzivita, čo znamená, že moderátor nebude vystupovať v iných slovenských televíziách, a aj to, že bez povolenia sa nezúčastní na adrenalínových športoch, aby tým neohrozil vysielanie. Partnerom Banášovej bude rozhlasový moderátor Martin Rausch, alias Pico.
V porote bude sedieť štvorica v zložení: spevák Paľo Habera, rozhlasový moderátor Julo Viršík, producent Laco Lučenič, ktorý bude porote predsedať, a šéfka hudobného vydavateľstva BMG Lenka Slaná. Práve od nich sa očakáva, že budú v televíznych prenosoch dodávať relácii napätie svojimi nekompromisnými hodnoteniami, aby tak vyburcovali divákov na hlasovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Autor súťaže vymyslel aj Spice Girls
Súťaž s pôvodným názvom Pop Idol vymyslel pred niekoľkými rokmi britský producent Simon Fuller. Jeho produkčnej firme totiž chýbali nové tváre. Novú hviezdu na poli britskej popmusic sa teda rozhodol hľadať pomocou súťaže podobnej súťažiam krásy. Finále odvysielala britská televízna stanica ITV.
Súťaž vyvolala nečakaný divácky záujem. Každú časť sledovalo v priemere 13,4 milióna divákov, počas finále sa do hlasovania zapojilo 8,7 milióna. Historicky prvý víťaz Will Young sa dostal na rebríčky britských hitparád, získal tri platinové platne a stal sa celebritou. Počas jedného týždňa sa v Británii predalo až 1,2 milióna kusov jeho cédečiek.
Fuller nelenil, na súťaž nabalil reklamné aktivity, zabezpečil ju ochrannou známkou a licencovaný program sa začal pod názvom Pop Idol predávať rôznym vysielateľom. Dnes už program obehol celú zemeguľu a na rebríčkoch sledovanosti sa vyšplhal poriadne vysoko.
Z Fullera, ktorý bol okrem iného aj manažérom Annie Lenox či objaviteľom dievčenskej skupiny Spice Girls, sa stál boháč - podľa Sunday Times v roku 2003 zarobil približne 67 miliónov dolárov.
A v čom spočíva tajomstvo úspechu? "Posilnením vplyvu diváka si vytvárate pre svojich spevákov trh. Je to jednoduchý nápad, publiku dodáte umelca, ktorý je už obľúbený a podporovaný," hovorí Fuller.
Osud takto vyrobených celebrít je však rôzny. Niektoré sa naozaj zaradili medzi hudobné celebrity, ako to bolo napríklad vo Francúzsku či Rusku, ale iné síce nachvíľu zožali slávu, no záujem o nich prudko klesal a ich popularita sa obmedzila len na články o ich súkromní v bulvárnych médiách.

SkryťVypnúť reklamu

V Nórsku SuperStar z inštalatéra, v USA zo servírky
Dnes sa táto súťaž pod rôznymi názvami vysiela približne v 50 štátoch sveta. Nemecká RTL, Americká TV Fox, či britská ITV si týmito programami dvojnásobne zvýšili sledovanosť. Súťaž vysiela napríklad aj Nórsko, Francúzsko, Juhoafrická republika či Poľsko. Okrem Slovenska ho v súčasnosti pripravuje napríklad aj Čína.
Komerčná stanica RTL vysiela už druhé kolo šou, a to pod názvom Deutschland sucht den SuperStar. Víťaz prvého kola sa zakrátko dostal na popredné miesta nemeckých hitparád, jeho pieseň Take me tonight sa predala v miliónovom náklade a stala sa titulnou piesňou pre film Hrdina gladiátorov. V druhom kole bola víťazkou budúca učiteľka Eilsabeth z Regensburgu. Víťazi však boli na výslní popularity len krátko. Na finalistu z roku 2003 Alexandra Klawsa sa už zabudlo a život Daniela Küblböcka zaujíma bulvárne médiá len pre jeho škandály. Údajný bisexuál Küblböck je podľa nemeckého prieskumu celebritou, ktorá lezie Nemcom najviac na nervy.
V Spojených štátoch má šou názov American Idol. Jej dvaja finalisti študent Clay Aiken a víťaz - nezamestnaný Ruben Studdard - sa dokonca dostali v jednom momente na vrchol rebríčka americkej hitparády Top Ten. Finále s ich vzájomným súbojom sledovalo približne 30 miliónov divákov, do hlasovania sa ich zapojilo 24 miliónov.
Bývalá servírka Kelly Clarksonová, ktorá vyhrala v predchádzajúcej verzii tejto súťaže, týždeň po súťaži predala 1,3 milióna nosičov.
Tohto roku sa vysielali SuperStar aj v Nórsku. Zo 4,5 milióna obyvateľov sledovalo finále 1,19. Víťaz - inštalatér Kurt Nilsen sa dostal hneď na vrchol nórskej hitparády.
V Poľsku pri vysielaní finále dokonca padla poľská telefónna sieť. Do konkurzu sa prihlásilo 8 000 ľudí.
Vo Francúzsku sa na konkurz prihlásilo až 20 000 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Anketa

Má SuperStar vysielať verejnoprávna televízia?

Andrej Školkay, mediálny analytik: Spomedzi všetkých komerčno-bulvárnych relácií, ktoré STV vysiela na prvom programe, sa mi tento vidí najzmysluplnejší. Podľa mňa v sebe skrýva veľký demokratizujúci potenciál, pretože dáva šancu všetkým mladým talentom v relatívne najférovejšej súťaži. Okrem toho je to program vcelku estetický, zábavný a napínavý. Otázkou je jeho cena, respektíve pomer vynaložených nákladov a možných ziskov z reklamy, ale keďže nepoznám cenu ostatných programov, nemôžem to seriózne posúdiť. Zaujímalo by ma, prečo sebavedomý manažment STV, nie je schopný vymyslieť nejaký vlastný úspešný program, ktorý by sa dal prípadne predať aj do zahraničia."

Zuzana Mistríková, generálna riaditeľka sekcie médií a audiovízie na ministerstve kultúry: Myslím si, že nie. Bez ohľadu na situáciu, v akej sa daná televízia nachádza. Tento program - okrem jasnej komerčnej orientácie - nesie v sebe ešte jeden rozpor: jeho priaznivci hovoria, že program podporuje mladé hudobné talenty, ale to je nezmysel. Ide o zábavný program postavený na princípe vťahovania divákov do procesu vyberania najsympatickejších súťažiacich. S mladou hudobnou scénou a jej podporou nemá nič spoločné.

Miroslav Kollár, predseda Rady STV: Mne takýto program na obrazovke televízie verejnej služby nechýba. V Rade STV však nezastupujeme naše osobné názory, ale záujmy všetkých koncesionárov. Z tradičného pohľadu na programovú skladbu verejnoprávnych televízií, ktorej modelom je pre nás Česká televízia minulých rokov, SuperStar na obrazovke STV miesto nemá. Z pohľadu vývoja televízií verejnej služby v Európe však nebude STV prvou verejnoprávnou televíziou, ktorá tento formát odvysiela. Tento program však vnímam ako hranicu, za ktorú už vo verejnoprávnej televízii (napriek ohľadu na vývoj v Európe) nemožno zájsť. Myslím si, že nás na jeseň čaká zásadná debata o definícii verejnej služby a napĺňaní poslania médií verejnej služby. V tejto súvislosti bude kľúčovým dokumentom Programová stratégia STV na nasledujúce tri roky, v ktorej sa ukáže, do akej miery chce manažment stavať program STV na podobných formátoch aj v nasledujúcich rokoch.

Rastislav Kužel, analytik MEMO '98: Zakúpenie tejto reality show vnímam v dvoch rovinách. Tá prvá je ekonomická, kde sa zrejme dá predpokladať posilnenie pozície STV, ako aj ekonomický zisk, hoci podnikateľské riziko znášajú všetci koncesionári, čo asi nie je úplne normálne. Tento program určite nebude prínosom na skvalitnenie vysielaných programov na STV. Hoci je komercializácia verejnoprávnych televízií celoeurópskym trendom, nemala by ísť na úkor kvality spravodajstva a publicistiky, či byť rozhodujúcim faktorom pri uvažovaní o vysielaní neziskových programov - ako napríklad majstrovstvá Európy vo futbale a podobne.


Autor: Mirka Kerná / Foto: ČTK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu