V Británii sa posunkovú reč učia aj počujúci – aby sa dorozumeli s nepočujúcimi

O výchove dieťaťa so sluchovým postihnutím hovoríme s vedúcou oddelenia špeciálnej pedagogiky Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave MARGITOU LEVČÍKOVOU.Ktoré školské prostredie je pre nepočujúce dieťa vhodnejšie – bežná základná škola so zdravými rovesníkmi alebo špeciálna škola, v ktorej by bolo medzi rovnako postihnutými?

Pri rozhodovaní, do akej školy dieťa zapísať, by sa mal rodič poradiť s odborníkmi, najmä so špeciálnym pedagógom, lekárom, psychológom. Je potrebné zohľadniť vývinovú úroveň, osobnostné vlastnosti, úroveň intelektu, ako aj schopnosť nadväzovať sociálne vzťahy s počujúcimi rovesníkmi. Veľmi dôležité je rodičovské zázemie, ale aj podmienky školy, v ktorej by sa malo vzdelávať. Prihliadnuť treba tiež na stupeň sluchového postihnutia. Pri zaraďovaní je potrebný komplexný pohľad.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Môže teda dieťa s vážnejším sluchovým postihnutím zvládnuť bežnú deväťročenku?

Môže, a to dokonca úspešne, najmä v prípade, keď je jeho sluchové postihnutie kompenzované dobrými intelektovými schopnosťami, rodinným zázemím, a predovšetkým pripravenosťou školy vzdelávať ho napríklad aj podľa individuálneho programu. Naopak, môže sa stať, že dieťa so slabším stupňom sluchového postihnutia bude dosahovať v tej istej škole slabšie výsledky, ba dokonca môže zlyhať. To vtedy, ak sa mu rodičia nevenujú a škola nevytvorila potrebné podmienky. Výchovné problémy sa môžu objaviť aj vtedy, ak je dieťa emocionálne nezrelé, má problémy v sociálnych vzťahoch a podobne.

Ako má vyzerať jeho komunikácia s okolím? Majú ho rodičia nútiť do hovorenej reči?

SkryťVypnúť reklamu

Nikdy nenútiť. Je ale veľmi dobré, ak sluchovo postihnuté dieťa komunikuje s okolím aj verbálne, aspoň bežné frázy hovorovej reči, lebo mu to uľahčuje pohyb v bežnom živote. Ak však odmieta hovorovú reč, treba zistiť, prečo. Môže ísť o dieťa s viacnásobným postihnutím – rečovým, mentálnym, poruchou psychického vývinu. Odmietanie môže mať aj sociálne pozadie, ak zažilo neúspech či posmech počujúcich.

Čo je pre nepočujúce dieťa pri komunikácii s okolím najdôležitejšie?

Predovšetkým treba rozvíjať jeho vnútornú reč, naučiť ho myslieť v súvislostiach, rozumieť pojmom a na základe toho komunikovať s okolím všetkými možnými spôsobmi. Treba ho naučiť aj odzerať, teda čítať z pier.

Ako dosiahnuť, aby ich intonácia bola zrozumiteľná ako u Iris Domancovej?

SkryťVypnúť reklamu

Intonácia a zrozumiteľnosť sluchovo postihnutých závisí od miery straty sluchu, a to najmä v ranom období, keď sa začína reč tvoriť. Ďalej od včasných odborných vyšetrení a nasledujúcich odborných postupov v rozvoji reči a myslenia, od starostlivosti rodičov a osobnostných schopností dieťaťa. Iris mala šťastie, v jej prípade sa stretli všetky pozitívne okolnosti.

Majú sa sluchovo postihnuté deti učiť posunkovú reč?

To opäť treba posúdiť individuálne. Všeobecne platí, že treba podporovať a rozvíjať každý spôsob komunikácie dieťaťa s okolím. Napokon, posunková reč je jazykom všetkých nepočujúcich na celom svete. Do určitej miery sú schopní sa jej prostredníctvom dorozumieť, aj keď sú z rôznych krajín.

Vo Veľkej Británii som navštívila základnú školu, kde sa nepočujúce deti učili len orálnu reč, zakazovali im posunkovať. Bola som svedkom, ako sa učiteľka nemohla dohovoriť s malým žiakom, pretože artikuloval veľmi nezrozumiteľne a posunkovať nevedel. Na druhej strane som tam tiež videla školu, kde mali integrované deti so sluchovým postihom a kde učiteľky – špeciálne pedagogičky – učili posunkovať počujúce deti. Len preto, aby sa mohli ľahšie dorozumieť s nepočujúcimi.

SkryťVypnúť reklamu

Sú naše základné a stredné školy pripravené vzdelávať deti so sluchovým postihnutím?

Vo väčšine prípadov nie. A to nielen z materiálneho, ale ani z odborného hľadiska. Niektoré školy sú síce v integrácii žiakov so zdravotným postihnutím úspešné, ale sú to výnimky, a to čo robia, dosiahli na základe svojho entuziazmu. Aby to fungovalo naozaj na úrovni, musel by v každej takejto škole existovať školský špeciálny pedagóg, ktorý by sa venoval žiakovi s postihnutím, spolupracoval s učiteľmi, so psychológom, lekárom, rehabilitačnou sestrou, nesmeli by im chýbať učebné pomôcky a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 467
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 076
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 057
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 849
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 580
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu