O správnej výchove sme sa rozprávali s psychologičkou Mgr. BRIGITOU TRIMAJOVOU.
Funguje výchova skôr na príkazoch a pravidlách, alebo skôr na tom, akým sme pre deti vzorom?
"Potvrdzuje sa, že aj keď navonok škola zadáva pravidlá, podľa ktorých sa deti majú správať, a aj doma im opakujeme isté pravidlá, deti reagujú tak, ako to cítia v hĺbke duše. Spravidla platí, že keď majú zareagovať okamžite na nejakú neštandardnú situáciu, zareagujú podľa modelu, s ktorým sa stretli alebo stretávajú."
Ak dieťaťu hovoríte jedno, napríklad nenadávaj, a sami pred ním nadávate, čo urobí?
"Na deti, ale vlastne na ľudí všeobecne, najviac účinkuje model. Ak je v rozpore s tým, čo sa učia, začnú mať protichodné pocity a nevedia, k čomu sa prikloniť. V tomto prípade by ich asi ovplyvnilo vaše správanie. Až tretiak-štvrták totiž začne chápať abstrakciu a vie pochopiť aj všeobecné pravidlá."
Podľa hlásení poradní pribúda detí s psychickými poruchami, drogovo závislých, neurotických. Robíme niečo vo výchove zle?
"Ťažko povedať. Je fakt, že sa akosi vzďaľujeme od svojej prirodzenosti, sme v zajatí spoločnosti, ktorá nás niekam ťahá. Svet stojí na rozhraní a ľudia sa budú musieť rozhodnúť, či pôjdu s prúdom materiálna, vonkajšieho sveta, ktorý je strašne silný, alebo pôjdu smerom zamyslenia sa, reflexie, hlbších vzťahov so svojimi blížnymi. Na to treba dnes vyvinúť omnoho viac energie ako kedysi, vonku je čoraz viac 'odpútavačov'."
Dá sa povedať, ako by mala vyzerať ideálna výchova?
"V hrubších kontúrach áno. Je napríklad veľmi dôležité vytvoriť si s dieťaťom vzťah, mať naň čas, ukazovať mu lásku. Ľudia dobre vychovávajú deti aj v dnešnom uponáhľanom svete, keď splnia aspoň minimum emocionálneho vzájomného dotovania."
Čo na deti najviac zaberá a čo naopak najmenej?
"Veľmi dôležitý je pozitívny prístup. Jeho výsledky síce hneď nevidieť, ale z dlhodobého hľadiska sa určite vyplatí. Vo výchove - či vychovávate dieťa, zvieratko alebo manžela - platí, že pozitívny stimul má dlhodobejší a lepší účinok. Obmedziť by sme mali používanie limitujúcich príkazov, inštrukcií, zákazov. Ale my sme celkovo negatívna kultúra, ktorá funguje na negatívnych príkazoch a zákazoch. Pomohlo by nám, keby sme mali na individuálnej úrovni lepší pocit zo seba, skúšali vidieť veci pozitívne. Namiesto príkazov radšej päťkrát pokojne pripomeňme, radšej to málo, čo sa dá pochváľme, a to zlé ignorujme." (sr)