ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Tvorba hudby pomocou elektroniky sa úspešne rozmáha aj po Slovensku, čoho dokladom sú dve profilové CD mapujúce elektropopovú scénu.
Urob si sám
Malú nezávislú firmu Deadred records tvoria dvaja mladíci Richard Imrich a Martin Turzík, ktorí sú sami hudobníci, no hudbou sa neživia. Ich vydavateľská činnosť sa riadi podľa hesla "do it yourself" - od produkcie nahrávky až po výrobu originálneho obalu, všetko si robia sami. Na začiatku boli vlastné pesničky, s ktorými nechceli obrážať veľké spoločnosti, a tak sa rozhodli vydávať podľa vlastných predstáv.
Nečakaný úspech zaznamenala ich výzva na posielanie demonahrávok, ktorú začínajúcim hudobníkom ponúkli s lákadlom vydania skladby na výberovom albume. Po selekcii nakoniec zostalo trinásť najlepších kusov, potvrdzujúcich solídnu úroveň rozbiehajúcej sa domácej elektropovej scény. Veneer, Abuse, Puding pani Elvisovej a Frogski Pop už patria medzi "zavedené" hudobné projekty a prví dvaja menovaní vydali aj debutové sólové albumy. Najnovším prírastkom katalógu Deadred Records je CD Re(d)mixes, na ktorom si hudobníci z okruhu vydavateľstva navzájom prerobili svoje staršie skladby. Vznikol tak svieži a zároveň prekvapivo kompaktný výber.
"Ľudia nám stále celkom spontánne píšu a posielajú svoju tvorbu. V súčasnosti je však už iná situácia, ako keď sme začínali. Scéna je vcelku malá, už máme aký-taký prehľad a hlavne okruh svojho záujmu. S našimi možnosťami si nemôžeme dovoliť vydávať všetkých a všetko nové a neznáme, ako od nás viacerí očakávajú, ale myslím, že sme celkom jasne ukázali ostatným, že sa to dá svojpomocne a aj ako zhruba na to," tvrdí Martin Turzík.
Staronové mená
Hoci aj na albume s názvom Nu: Compilation Of Nu Slovak Artists (Millenium records) figurujú nové mená, pri pozornejšom pohľade do bookletu zistíte, že autormi väčšiny zo štrnástich skladieb sú renomovaní hudobníci. Známi inštrumentalisti a producenti sa pohrali s elektronikou.
"Najskôr vznikol nápad urobiť výberovku slovenského nu-jazzu. Ten však existuje len v podobe piatich-šiestich dídžejov. Preto sme sa rozhodli urobiť sampler s novou hudbou, v ktorej sa stretáva elektronika so živým hraním," hovorí známy moderátor Braňo Bezák alias Bebe, ktorý sa stal producentom nahrávky.
V bratislavskom Buddha bare začala vznikať scéna, kde tento žáner hrávali nielen dídžeji, ale aj živé skupiny. Napríklad Oskar Rózsa, Ľubor Priehradník a Robo Rist tam ako Barflies mali svoj prvý koncert, okrem nich sa tam objavili aj ďalší známi hudobníci ako Andrej Šeban a Marcel Buntaj v nových projektoch. Nikdy to nebolo dopredu oznámené. Bebe ich začal postupne oslovovať a neskôr, s vidinou vydania albumu, nalákal ďalších. Napríklad ľudia z Polemicu a Hexu sa spojili pod názvom James Ashan, aby si s chuťou vyskúšali niečo iné, než robia už roky vo svojich materských skupinách.
"Jedinou podmienkou bolo dodanie dosiaľ nevydanej skladby. Na albume tak nájdete rovnako akustický jazz Barflies, ktorý sa nechal inšpirovať elektronikou, ako i elektropop ovplyvnený jazzovými postupmi, čo je prípad projektu Mariána Kachúta Pauvre Oiseau alebo B 3," dodáva Bebe.
Okrem spomínaných mien na túto kompiláciu prispeli novými pesničkami ešte Jozef Vlk alias Double Affair, skupina Home Made Mutant Maroša Hečka, This Is Kevin, Sax'n'Jay, Metro Garage, ale i už spomínaný Abuse, ktorý sa objavil na výberovke Deadred records.
Na trhu sa tak ocitli hneď dve zaujímavé nahrávky. Na obe platia výstižné záverečné slová, ktoré napísal Bebe v booklete tej novšej z nich: "Nu je album, ktorý priaznivcom elektronickej hudby odhalí krásu akustických nástrojov a všetkým tým, ktorí na hudbu vychádzajúcu z najmodernejších technológií pozerajú s nedôverou, ukáže, že je o čo stáť."