Aká je kvalita slovenského školstva?
Ťažká otázka. Ak ju meriame výsledkami poslednej ústrednej inšpekcie, tak nie dobrá. Ak meriame školstvo cez dosiahnuté Nobelove ceny, sme na tom zle - máme dve, aj to zásluhou zahraničných vysokých škôl. Pozitívom však je, že absolventi našich škôl sú porovnateľní vo vzdelaní s absolventmi vyspelých európskych krajín, a sú lepšie vzdelaní, ako americkí žiaci.
Máme na meranie kvality nejaké kritériá, robia sa u nás ratingy, ako je bežné vo svete?
Bohužiaľ, doteraz nemáme vypracovanú metodiku hodnotenia kvality školy. Nevieme ju zistiť, zmerať. Okrem klasickej inšpekcie by mali kvalitu školy pravidelne posudzovať aj rady školy, regionálne komisie, výbory. Školy by vo vlastnom záujme mali požiadať aj o audity. Až keď sa urobia takéto analýzy, budeme môcť povedať, aká je kvalita školstva. Zatiaľ to cítime aj tým, že študenti odchádzajú na školy do zahraničia. Mám pocit, akoby niekomu vyhovovalo, že nevieme nič objektívnejšieho povedať o kvalite vzdelávania na jednotlivých školách.
V čom má školstvo stále nedostatky?
Narastá počet znevýhodnených detí. Nezlepšila sa kvalita učiteľov. Pretrváva vysoká nekvalifikovanosť, prestarnutosť a feminizácia pedagogických zborov. Počítačov na školách máme stále málo. Kvalifikovaných učiteľov angličtiny tiež. Zavedenie alternatívy etickej a náboženskej výchovy vedie k problémom. Hrozí zhoršenie kvality pre zvýšené počty žiakov v triedach. Hrozí rozdelenie na kvalitné súkromné a cirkevné školy a menej kvalitné štátne školy. Nezaviedla sa konkurencia, nevieme, ktorá škola čo naučila. Známky to absolútne neodrážajú, ako to ukázal Monitor. A mimoškolská výchova klesá, keďže sa pre nedostatok peňazí rušia školské zariadenia.
Skúste spomenúť aj pozitíva.
Významne sme sa zlepšili v kvalite učenia a ovládania cudzích jazykov a počítačov. Je dobré, že sa decentralizovalo riadenie školstva a zmenilo financovanie. Prínosom je aj nová štátna maturita.
Pracuje sa na školskom zákone. Čo by v ňom malo byť, aby sa nedostatky odstránili?
Rozhodne sa už dávno malo začať pracovať na zmene obsahu, čiže kurikulárnej transformácii. Ale hoci som bol do kurikulárnej rady vymenovaný pred dvoma rokmi, zatiaľ ani raz nezasadla. A tak stále intenzívne preťažujeme množstvom nefunkčných informácií aj žiakov, aj učiteľov, dokonca aj rodičov. Naďalej maturantov skúšame napríklad aj pomocou tejto otázky: "definuj konštitučnú a cis-trans izomériu". Akoby to nestačilo, ešte rozširujeme vzdelávanie nielen o nové predmety (etická, náboženská výchova), ale do starých predmetov sa snažíme dať aj environmentálnu, zdravotnú, rodičovskú, sexuálnu, informatistickú, spotrebiteľskú, podnikateľskú, protidrogovú výchovu.
Vďaka decentralizácii prevzali riadenie škôl obce a samosprávy. Dokážu podľa vás utiahnuť financovanie aj riadenie škôl?
Problémom je, že riadenie školstva je zväčša nové a neprofesionálne, lebo pri nejasných, často sa meniacich predpisoch a nejasných právach a zodpovednosti vzniká veľa problémov. V obci starosta nevie, čo sú jeho kompetencie vo vzťahu k škole, a rady škôl sa až na výnimky stále nezobudili zo spánku ustráchaných pritakávačov vedeniu školy. Tým, že aj regionálne orgány budú môcť z miestnych daní financovať školstvo, môže byť peňazí aj veľa, aj veľmi málo. Záleží aj od miestnych samospráv, od poslancov, od rád škôl. Dúfam, že to prebudí rodičov, aby bojovali za kvalitné podmienky vzdelávania svojich detí. Inak budú doobeda v preplnených triedach a poobede na uliciach. Ako sa totiž ukázalo, normatívy pre 'malé' školstvo sa precenili o 1,3 miliardy korún. Neostáva na mimoškolské zariadenia, umelecké, materské školy. Regionálne orgány to neutiahnu.
Autor: sr