Za posledné roky sa slovenské školstvo dočkalo niekoľkých zmien, hoci na tú najzásadnejšiu stále čaká. Milénium, reformná vízia školstva na najbližších 20 - 30 rokov už bola síce schválená pred štyrmi rokmi, školský zákon, ktorý by ju uviedol do praxe, však stále neexistuje.
Napriek tomu sa čoraz viac učiteľov snaží o rôzne inovácie a zmeny. Len školeniami združenia Orava pre demokraciu vo vzdelávaní, zameranými na efektívne, tvorivé učenie, prešlo za posledných desať rokov viac ako 13 000 učiteľov. "Samozrejme, intenzitu, v akej využívajú poznatky, ktoré u nás získali, posúdiť nevieme. Vo všeobecnosti však možno povedať, že počet učiteľov, ktorí sa snažia o inovácie, rastie," hovorí Marcela Maslová zo združenia.
Podľa nej sa už učiteľ, pokúšajúci sa o zmeny, nemusí cítiť ako sám vojak v poli. "Učiteľov začína tešiť, keď robia niečo nové a vidia kladnú odozvu u detí," hovorí. Uznáva však, že sú aj takí, ktorí trpia syndrómom vyhorenia, alebo mladí ľudia, ktorí sú príliš aktívni a narážajú na bariéry, ktoré ich odradia.
Štátna školská inšpekcia vidí vo využívaní inovačných metód a foriem práce stále veľké rezervy. "Bez zásadnej kurikulárnej reformy sa viac vpred naozaj nepohneme," súhlasí Maslová.
(sr)