Sťažnosti na reklamu podávajú aj ľudia v zahraničí. Táto reklamná snímka na kolekciu spodnej bielizne, ktorú navrhla bývalá topmodelka Elle Macphersonová, sa objavila vo februári v exkluzívnom módnom časopise Vogue. Hneď začiatkom marca ju však zakázali a reklama bola označená za urážlivú. Istý občan podal totiž na Úrad pre štandardizáciu reklamy sťažnosť, že modelka v reklame masturbuje, a preto je reklama urážlivá.
FOTO - TASR/AP
Reklama musí byť etická. Pravidlá hry u nás definujú Etické zásady reklamnej praxe, ktoré vydala Rada pre reklamu.
Podľa kódexu musí byť reklama slušná, čestná, pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi. Nesmie ohrozovať dobré meno konkurencie ani reklamy ako takej, navádzať na porušovanie predpisov a zákonov, ohrozovať mravnosť, obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť, využívať motív strachu, povery, nadmerne prezentovať sexualitu atď. No a predovšetkým - nesmie obsahovať nepravdivé alebo klamlivé údaje o svojom alebo cudzom produkte a zavádzať spotrebiteľa.
Každý môže podať sťažnosť na Arbitrážnu komisiu Rady pre reklamu (www.rpr.sk), ak sa domnieva, že niektorá z reklám prekročila medze slušnosti. Od svojho vzniku v roku 1995 do konca roku 2003 sa komisia zaoberala 144 sťažnosťami, ktoré boli oprávnené a konštatovala porušenie etického kódexu. Ako neodôvodnené zamietla 78 žiadostí .
Niektoré zo sťažností sú skutočne zaujímavé. Keď minulý rok vyšla spoločnosť Orange s kampaňou "Väčšina vašich známych má Orange", istý pán nelenil a zrátal si, že väčšina jeho známych má EuroTel a v sťažnosti uviedol, že reklama je nepravdivá. Komisia jeho sťažnosť neuznala, pretože slogan bol myslený v množnom čísle, a klientov Orange je naozaj preukázateľne viac, takže toto konštatovanie v celoslovenskom kontexte platí. Rovnako nepochodilo desať súkromných osôb, ktoré sa sťažovali na kampaň na nanuky Magnum "Sedem smrteľných hriechov", ktorá vraj priamo pobáda mládež, aby smrteľne hrešila.
Vo vianočnej kampani EuroTelu bola vraj päťcípa hviezda zavesená hore nohami, čím vytvárala satanistický pentagram.
Vizuály spoločnosti propagujúce ostrý kečup (tvár ženy s jazykom na nožíku), podľa sťažovateľov lákali deti, aby oblizovali nožíky a dorezali si jazyky.
Neuznané sťažnosti sú často kuriózne, tie odôvodnené sú racionálnejšie. Ľudia sa naučili neprizerať sa pasívne, čím ich reklama bombarduje, ale reagovať. Jeden telekomunikačný operátor musel stiahnuť kampaň na rýchle internetové pripojenie, pretože v reklame boli použité časti nových filmov a počítačovej hry, čím sa budil dojem, že s počítačovým pripojením zákazník získa prístup aj k nim. Istá banka zasa nepochodila so sloganom o najlepšom hypotekárnom úvere, pretože hypotéka je zložitý produkt a nedá sa naň uplatniť superlatív "naj". (jas)