Prvé zásadné zmeny v rezorte školstva prebehli už vlani. Začalo sa financovať na základe normatívov, a riadiť ho začali obce a samosprávy.
1. Zmena financovania
Zmena vo financovaní priniesla výhodu v tom, že školy dostávajú peniaze rovnako, na základe počtu žiakov. Už sa teda nemôže stať, že jedna škola dostane viac ako druhá len preto, že riaditeľ mal na úrade známeho. Nevýhodou však je, že normatívy boli podhodnotené, a obce, ale aj rodičia budú musieť siahnuť hlbšie do vrecka, aby rozdiel doplatili.
2. Zmena v riadení škôl
Zmena v riadení znamenala, že školy už nie sú štátne, ale riadia ich obce a samosprávy, ktoré sa o ne začnú lepšie starať. Napríklad riaditeľ petržalskej školy v Bratislave Gustáv Nagy si mohol vďaka rozhodnutiu starostu uvoľniť na školu peniaze z obecného rozpočtu, dovoliť si po siedmich rokoch kúpiť školské pomôcky a opraviť strechu. "Asi by to však nerobil každoročne, keby bola škola štátna," povedal pre SME Nagy.
3. Vnútorná premena školy
Tento rok by sa mala naštartovať aj vnútorná premena škôl. Ministerstvo školstva totiž pripravuje nový zákon o výchove a vzdelávaní, tzv. školský zákon. Ten má zmeniť dnešné memorujúce školy na školy tvorivé a humánne. Ministerstvo školstva vyzýva, aby k zmene prispeli aj učitelia a rodičia, a dali vedieť, akým smerom by sa malo školstvo uberať.
ZMENY, KTORÉ SA DOTKNÚ ŽIAKOV A RODIČOV
Maturita naostro
Tento rok maturantov čakajú maturitné skúšky podľa novej koncepcie. Externú časť maturitnej skúšky budú mať predmety anglický jazyk, nemecký jazyk, matematika.
Naďalej sa bude monitorovať úroveň vedomostí žiakov končiacich 9. ročník základnej školy. Monitoring 9/2005 sa odohrá 2. februára 2005 na všetkých základných školách s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským.
Prváci sa začnú učiť náboženstvo v kombinácii s etikou
Na prvom stupni, počínajúc tohtoročnými prvákmi, sa na základných školách začne povinne učiť náboženská výchova v alternácii s etikou. Na náboženstvo budú učebnice, etika sa bude učiť bez nich, tvorivo.
Školy môžu na vyučovanie týchto povinných predmetov spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny nie väčšie ako 23 žiakov. Etika sa neklasifikuje, náboženstvo možno klasifikovať, ale len na cirkevných školách, a so súhlasom pedagogickej rady školy.
(sr)