Dnes: trojitá kontrola diktátov
Skúsenosti učiteľov ukazujú, že veľa detí má problémy s diktátmi. Niekedy je to chyba učiteľov, pretože pri tvorbe diktátov nedodržiavajú platné zásady a snažia sa nakopiť veľa gramatických výnimiek v jednom texte, a vety v diktáte nemajú logickú nadväznosť (sú vybraté z rôznych textov).
Niekedy sú problémy s diktátmi zavinené učebnými osnovami, podľa ktorých sa deti v druhom ročníku učia, čo je to predmet a prísudok, hoci ešte ani nevedia, čo je to podstatné meno a sloveso.
Ak vášmu dieťaťu nejdú diktáty, pomôcť mu môže nácvik s tzv. trojitou kontrolou. Tento systém opravy diktátu, ktorý nám dodala logopedička TERÉZIA PRUŽINOVÁ, je vhodný aj pre deti s poruchami učenia.
TROJITÁ KONTROLA
Nadiktujte dieťaťu diktát. Diktujte pomaly a zreteľne, pričom platí zásada, že najprv dieťaťu prečítame celý diktát, potom čítame postupne po jednej vete. Vety v diktáte by mali mať logický súvis, vhodné sú napríklad novinové články či príbehy.
Keď dieťa diktát dopíše, dajte mu do ruky farebnú fixku alebo ceruzku a nechajte ho, nech si diktát opraví samo. Keď si myslí, že v diktáte našlo všetky chyby, dajte mu predlohu, z ktorej ste mu diktát diktovali. Dieťa nech porovná diktovaný text s textom, ktorý napísalo, a inou farbou nech vyznačí chyby, ktoré pri prvej kontrole nenašlo. Keď je aj s touto kontrolou hotové, zoberte si tretiu farbu (spravidla by ste ani v jednom prípade nemali používať červenú) a zvyšné chyby opravte vy.
Pri tejto kontrole si dieťa môže samo zistiť, v čom urobilo chybu, a preto si ju lepšie zapamätá, ako keď dostane len oznámkovaný diktát. Rodičia zase môžu zistiť, či dieťa nemá problémy so sluchom (zlé počutie diktátu), zrakom alebo čítaním.