Ministerstvo školstva dostalo vyše 1400 žiadostí o zmeny v sieti škôl a školských zariadení. Viac ako dvesto škôl od 1. septembra zrušili úplne, ďalších takmer päťsto sa zlúčilo s inými školami. Školy sa rušili napríklad v Bratislave, Košiciach, Žiline i Piešťanoch. Zatváraním poloprázdnych škôl a prepúšťaním časti učiteľov sa šetria peniaze z balíka určeného pre školstvo. Triedy v niektorých školách sa však začínajú prepĺňať.
Učitelia a rodičia sa sťažujú, že v rámci úsporných opatrení vyhráva kvantita nad kvalitou. "Po zlúčení dvoch škôl je u nás v deviatej triede 36 žiakov, čo sa mi zdá veľa. Veď posledný rok je pre nich veľmi dôležitý, musia sa pripraviť na prijímačky na stredné školy. Ako to majú v malej a ešte k tomu preplnenej triede zvládnuť?" pýta sa matka jedného zo žiakov dvoch zlúčených základných škôl v Bratislave.
Na nevýhodu preplnených tried, zvlášť v malých priestoroch, upozorňuje aj vychovávateľ na dôchodku Jaroslav Pádivý z Trenčína. "Niekedy sa v preplnených triedach vyskytuje takzvaný 'kurací syndrom'. Kurence, ak majú málo priestoru, zvyknú si navzájom odzobávať nožičky. U detí má tento syndróm podobu vzájomného drobného násilia," tvrdí.
Podľa psychologičky Miriam Matysovej z Pedagogicko-psychologickej poradne v Trenčíne je ťažké odhadnúť následky veľkého počtu žiakov v triedach, keďže proces racionalizácie škôl sa ešte len začína. "Aj kedysi bolo v triedach veľa detí. Ale teraz sú deti iné ako kedysi - veľa ich je problémových a učitelia budú mať menej času sa im venovať. Navyše sa môže stať, že pri spájaní škôl sa dajú dokopy loptoši z viacerých tried, čo nevyvolá dobrú atmosféru v triedach."
Koľko môže byť v triede maximálne žiakov? Čo robiť, ak škola normu prekročí? Aké problémy môžu nastať pri zlučovaní dvoch škôl? Pocítia ich aj žiaci?
Prečítajte si v utorok, v denníku SME