Po zlučovaní a rušení škôl sa niektoré triedy začínajú prepĺňať. Učitelia by najradšej učili v triedach, kde je 20 - 25 detí. Vyhlášky ministerstva školstva však hovoria, že v triedach môže byť až 34 žiakov. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Ministerstvo školstva dostalo vyše 1400 žiadostí o zmeny v sieti škôl a školských zariadení. Viac ako dvesto škôl od 1. septembra zrušili úplne, ďalších takmer päťsto sa zlúčilo s inými školami.
Asi najväčší racionalizačný krok urobila bratislavská Petržalka, ktorá od tohto školského roka zrušila päť základných škôl. Tri základné a dve materské školy zrušili v Košiciach, dve základné školy zanikli v Žiline, dve v Piešťanoch, jednu zatvorili v Komárne.
Zatváraním poloprázdnych škôl a prepúšťaním časti učiteľov sa šetria peniaze z balíka určeného pre školstvo. Triedy v niektorých školách sa však začínajú prepĺňať. Učitelia a rodičia sa sťažujú, že v rámci úsporných opatrení vyhráva kvantita nad kvalitou. "Po zlúčení dvoch škôl je u nás v deviatej triede 36 žiakov, čo sa mi zdá veľa. Veď posledný rok je pre nich veľmi dôležitý, musia sa pripraviť na prijímačky na stredné školy. Ako to majú v malej a ešte k tomu preplnenej triede zvládnuť?" pýta sa matka jedného zo žiakov dvoch zlúčených základných škôl v Bratislave.
Na nevýhodu preplnených tried, zvlášť v malých priestoroch, upozorňuje aj učiteľ na dôchodku Jaroslav Pádivý z Trenčína. "Niekedy sa v preplnených triedach vyskytuje takzvaný 'kurací syndróm'. Kurence, ak majú málo priestoru, zvyknú si navzájom odzobávať nožičky. U detí má tento syndróm podobu vzájomného drobného násilia," tvrdí.
Podľa psychologičky Miriam Matysovej z Pedagogicko-psychologickej poradne v Trenčíne je ťažké odhadnúť následky veľkého počtu žiakov v triedach, keďže proces racionalizácie škôl sa ešte len začína. "Aj kedysi bolo v triedach veľa detí. Ale teraz sú deti iné ako kedysi - veľa ich je problémových a učitelia budú mať menej času sa im venovať. Navyše sa môže stať, že pri spájaní škôl sa dajú dokopy loptoši z viacerých tried, čo nevyvolá dobrú atmosféru v triedach."
Matysová predpokladá, že pri veľkých počtoch žiakov v triedach sa zhorší správanie detí a potom aj ich učebné výsledky. Za optimálne považuje 20 detí v prvej triede základnej školy a asi tak 25 detí v ostatných ročníkoch.
Koľko detí môže byť v triede
V materskej škole
* 20 detí od 3 do 4 rokov
* 23 detí od 4 do 5 rokov
* 25 detí od 5 do 6 rokov
* 20 detí od 3 do 6 rokov
V základnej škole
* v triede prvého ročníka môže byť najviac 29 žiakov
* v triede, v ktorej sú žiaci viacerých ročníkov 1. stupňa je najvyšší počet 24 žiakov
* najvyšší počet žiakov v triede 2. až 9. ročníka je 34, a najnižší 15
* v okresoch, kde sú zriadené aj iné školy ako s vyučovacím jazykom slovenským, je najvyšší počet žiakov v triede 2. až 9. ročníka 34 a najnižší 12. (Výnimku z najnižšieho počtu žiakov v triede môže zo závažných dôvodov udeliť zriaďovateľ na základe žiadosti riaditeľa školy).
* hendikepovaný žiak sa neráta za dvoch žiakov, ako sa zvykne hovorievať medzi učiteľmi
V strednej škole
* najmenej 17 a najviac 34 žiakov
* riaditeľ školy môže zo závažných dôvodov, po vyjadrení rady školy, zvýšiť počet žiakov v triede nad 34, najviac 38 žiakov
* počet žiakov nad 34 nemožno zvýšiť v prijímacom konaní
* v školách na národnostne zmiešanom území je možné zriadiť triedu s menším počtom žiakov ako 17, nie však menším ako 12.