V bratislavskej mestskej časti Dúbravka sa zlučovali dve základné školy. Zanikajúca škola Batkova bola zameraná na matematiku a prírodné vedy, zostávajúca ZŠ Beňovského na cudzie jazyky. "Naši tretiaci sa cudzí jazyk učia od prvej triedy. Ale noví žiaci, ktorých nám pribudlo do triedy osem, sa cudzí jazyk ešte neučili. Neviem, ako to zladíme," premýšľa učiteľka z 3. B Andrea Krankušová. Zhoršila sa aj disciplína v triede. "Deti sú neposlušnejšie, predvádzajú sa."
Učiteľka zo 4. A Monika Ponická má namiesto doterajších 22 v triede 33 detí. Tri deti majú poruchu čítania a jedno číta rýchlo, ale vôbec si nepamätá, čo prečítalo.
"Obávam sa, že sa im nebudem môcť venovať tak individuálne, ako doteraz. Väčší kus práce zrejme bude musieť urobiť špeciálny pedagóg," myslí si.
Problém zladiť odlišné výučbové programy má aj matematikár v 9. MC triede Melichar Cubjak. "Prešiel som na túto školu z Batkovej a spolu so mnou aj niekoľko žiakov s rozšíreným vyučovaním matematiky. Bolo ich však málo, takže som dostal aj šesť žiakov z klasickej triedy. Sú síce výborní v matematike, ale neprebrali taký rozsah učiva ako moji žiaci." Keď vysvetľuje, stáva sa mu, že noví žiaci občas nevedia, o čom je reč. "Čo teraz? Mám spomaliť tempo a venovať sa im? Ale potom už v matematike nebudeme tak napredovať, to už budeme obyčajná trieda," uvažuje Cubjak.
Triednemu učiteľovi 9. B Pavlovi Bernátovi väčší počet žiakov v triede nevadí. "Rýchlo si na seba zvykli. Veď sa väčšinou poznajú zo sídliska."
Niektorí rodičia deviatakov sa však boja, že príprava na prijímacie pohovory bude v preplnenej triede náročná. Matematikárka Beáta Gregoričková ich chápe. "Táto trieda ja strašne slabá, minimálne 15 detí nestíha. Potrebovala by som s nimi stále niečo robiť, ale to nebude možné. Tridsaťtri detí môžete maximálne ustrážiť a prebrať s nimi nové učivo."
Učiteľky na ZŠ Beňovského sa zhodujú, že najlepšie by bolo, keby sa počet žiakov v triedach riadil reformným programom Milénium, ktorý vláda schválila ešte v roku 2000. Ten hovorí, že počet žiakov na prvom stupni základnej školy by mal byť 20 až 23, vo vyšších ročníkoch do 26.
Riaditeľka školy Eleonóra Kopalová však verí, že všetky ťažkosti prekonajú. "Na väčší počet žiakov sme zvyknutí, aj kedysi sme mali v škole 600-700 detí. Problém bude len zosúladiť rôzne výučbové programy."
Vie, že niektoré deti zrušenie školy cítia ako osudový zásah. "Ale zvykajú si, a my sa snažíme, aby sa nový kolektív priateľsky zžil. Aby sme tu nepociťovali žiadne také - my sme vaši, my sme naši, chceme z kolektívu vytvoriť jednoliaty celok. My sa o to snažíme, a žiaci, ktorí k nám prišli, tiež."
Čo robiť, ak škola prekročí maximálny počet žiakov
Ak škola prekročí limity počtu žiakov v triedach, stanovené ministerstvom školstva, mali by sa rodičia obrátiť na inšpekčné centrum v kraji, prípadne aj na zriaďovateľa školy.
Sťažnosť je najlepšie podať písomne, treba v nej zreteľne uviesť, ktorému orgánu ju dávate na prešetrenie a ktorému len na vedomie. Inak by totiž začali medzi sebou diskutovať, kto má problém riešiť, a riešenie by sa mohlo na istý čas oddialiť.