Najčastejšie menia zamestnanie práve mladí ľudia. Dnes sa však zmena považuje nielen za prijateľný spôsob cieľavedomého budovania kariéry, ale aj za najlepšiu cestu k tomu, aby sme držali krok s dobou. |
Kedysi si človek volil povolanie na celý život a pre väčšinu zamestnancov bolo typické, že pracovali v jednom podniku od skončenia školy až po odchod do penzie. Dnes sa už lojalita k zamestnávateľovi stala takmer zabudnutým pojmom - trendom je meniť zamestnanie každých pár rokov.
Na časté zmeny zamestnania sa pozerá už inak ako pred niekoľkými rokmi. Stále viac ľudí mení zamestnanie, aby posunuli svoju kariéru. Ani v západnej Európe by pred desiatimi rokmi neprešiel vstupným rozhovorom kandidát, ktorého životopis by zaváňal "jobhoppingom". Dnes sa však zmena považuje nielen za prijateľný spôsob cieľavedomého budovania kariéry, ale aj za najlepšiu cestu k tomu, aby sme budovali svoje vedomosti a zručnosti a držali krok s dobou. Momentálne je trend zmeniť meno spoločnosti na vizitke v priebehu kariéry približne 7 krát. Existujú však aj kandidáti, ktorí sa už po 18 mesiacoch
obzerajú po novej pracovnej výzve.
V niektorých profesiách sú časté zmeny bežnejšie ako v iných. "Po škole som nastúpil do zamestnania takmer bez skúseností. Tomu zodpovedal môj plat, aj moje povinnosti vo firme," hovorí zamestnanec reklamnej agentúry Michal Macko. "Ale mal som vynikajúcich kolegov, rýchlo som sa od nich učil, čítal som odbornú literatúru aj doma. Cítil som, že už mám na viac a postup vo firme sa mi zdal pomalý. Potom som dostal zaujímavú ponuku a zmenil som miesto."
Podľa odborníkov na vyhľadávanie nových ľudí, sú motorom jobhoppingu aj stále sa zvyšujúce nároky zamestnancov - a to najmä špičkových odborníkov. Najmä mladší zamestnanci často priamo vyhľadávajú zmenu - a keď im ponúknu lepší plat, či zaujímavejšie pracovné podmienky, neváhajú a bez okolkov zmenia miesto.
Každá zmena prináša zo sebou nové pracovné skúsenosti, spoznávanie inej pracovnej kultúry, jednoducho rast. Preto je aj kandidát, ktorého životopis vykazuje viac pracovných skúseností, pre zamestnávateľov často atraktívnejší ako ten, kto celý život pracoval v jednej firme. Mottom doby je pružnosť a zmena a firmy vedia, že jobhopperi majú práve pre zmenu ideálne osobnostné vybavenie.
Ste jobhopper?Zmenili ste už viac krát zamestnanie a dostalo sa vám už taktného upozornenia, že chyba môže byť aj vo vás? Ak chcte zistiť, či vás možno považovať za jobhoppera, skontrolujte svoj prípad podľa tejto tabuľky. Aby ste nemenili zamestnanie až nezdravo často, odporúča sa zotrvať v jednom zamestnaní:
* 20- až 29- ročným zotrvať v jednom zamestnaní jeden a pol až tri roky.
* 30- až 39-roční by mali zamestnanie zmeniť najneskôr po piatich rokoch.
* 40- až 49-roční po štyroch až ôsmych rokoch.