, mobilný telefón.
Home banking - komunikácia s bankou prostredníctvom internetu. Klient môže realizovať aktívne aj pasívne operácie. Vyžaduje si inštaláciu špeciálneho softvéru a dá sa používať len z počítača, na ktorom je softvér nainštalovaný. Je určený pre väčšie podniky, ktoré vykonávajú denne niekoľko desiatok operácií.
Internet banking - komunikácia s bankou prostredníctvom internetu z akéhokoľvek miesta na svete a z ktoréhokoľvek počítača, notebooku, prípadne vreckového počítača (PDA), ktorý má pripojenie na internet a internetový prehliadač. Umožňuje vykonáva aktívne aj pasívne operácie.
Mobil banking - komunikácia s bankou prebieha prostredníctvom mobilnej siete GSM. Podľa druhu mobilného telefónu a rozsahu poskytovaných služieb rozlišujeme GSM (alebo SMS) banking, SIM Toolkit banking a Wap banking.
GSM (alebo SMS) banking - je využiteľný pri všetkých mobilných telefónoch, komunikácia prebieha prostredníctvom SMS správ. Prostredníctvom GSM bankingu možno vykonávať iba pasívne operácie.
SIM Toolkit banking - na využívanie tejto služby je potrebné mať bankovú SIM kartu nazývanú SIM Toolkit, ktorú za poplatok vydávajú mobilní operátori. Karta obsahuje jednouché menu, prostredníctvom ktorého sa dá vyberať operácia a aktívne disponovať s účtom.
Wap banking - na využívanie tejto služby klient potrebuje mobilný telefón alebo iné zariadenie, napr. PDA s možnosťou pripojenia na internet prostredníctvom protokolu WAP (Wireless Application Protocol) umožňujúcej prenos dát cez mobilné telefóny. Dajú sa vykonávať aktívne aj pasívne operácie prostredníctvom WAP menu. Je v podstate mladším variantom internet bankingu, k internetu sa klient pripojuje pomocou mobilného telefónu.
Phone (telefón) banking - na komunikáciu s bankou klient využíva pevnú telefonickú linku. Má dve základné formy. Pri prvej je na druhej strane automatická hlasová služba a klient môže vykonávať väčšinou iba pasívne operácie. Navyše potrebuje tlačidlový telefón s tónovou voľbou. Pri druhej forme komunikuje s operátorom (pracovníkom banky) a môže realizovať i aktívne operácie.
Fax banking - komunikácia prebieha prostredníctvom faxového čísla, na ktoré klient dostane správu. Dajú sa vykonávať len pasívne operácie a jeho bezpečnosť je pomerne nízka. Niektoré banky ho ponúkajú ako samostatný produkt, väčšinou je však k dispozícii ako doplnková služba k iným formám elektronického bankovníctva.
Email banking - využíva verejnú komunikačnú sieť internet. Prostredníctvom emailu uvedeného v zmluve dostáva klient aktuálne informácie o svojom účte. Email banking má dve základné formy: prvou je zasielanie výpisov v dohodnutých intervaloch (mesačne, štvrťročne...) alebo po dohodnutých zmenách na účtoch - napríklad po operácii. Niektoré banky v rámci email bankingu poskytujú i ďalšie služby. Väčšinou možno vykonávať iba pasívne operácie, objavujú sa však už i výnimky, ktoré umožňujú vykonávanie aj aktívnych operácií.
Pasívne operácie - klient môže získavať všeobecné bankové informácie, napríklad o výmenných kurzoch, číselných kódoch bánk a podobne, ako aj informácie o svojom účte, avšak nemôže do neho zasahovať.
Aktívne operácie - klient môže okrem získania všeobecných informácií a informácií o svojom účte aj disponovať svojim účtom alebo účtami. Podľa ponuky banky môže realizovať jednorázové a trvalé platobné príkazy, inkasá, platby do zahraničia a pod.
PIN - Personal Identification Number - je bezpečnostný číselný kód používaný ako ochranný prvok pri komunikáciu s bankou najčastejšie pri platobných kartách a pri elektronickom bankovníctve.
GRID karta - tabuľka s údajmi formátu platobnej karty. Používateľ je vyzvaný na zadanie autentifikačného kódu - kombinácie čísiel z tabuľky.
Token - kalkulátor umožňujúci jednoduchým spôsobom generovať jednorazové autentizačné kódy pre jednoznačnú identifikáciu (prihlásenie) klienta a autentizáciu (overenie) aktívnych operácii prostredníctvom digitálnych podpisov, resp. MAC kódov (akýsi odtlačok konkrétnej platby, potvrdzuje sa ním každá platba). (er)