Jednou z foriem, ktorú banky v rámci ponuky elektronických kanálov poskytujú je internet banking. Dal by sa jednoducho charakterizovať ako komunikácia klienta s bankou prostredníctvom celosvetovej siete internet. Prostredníctvom internet bankingu môžete kontrolovať svoj účet a disponovať ním 365 dní v roku, 7 dní v týždni, 24 hodín denne z ktoréhokoľvek miesta na zemi. Samozrejme, i tu platia isté podmienky. Musíte mať k dispozícii počítač s internetovým pripojením a prehliadačom internetových stránok a webová stránka banky s odkazom na internet banking musí byť funkčná.
Internetizácia slovenských firiem z roka na rok rastie a postupne, i keď oveľa pomalším tempom, stúpa aj počet domácností pripojených k internetu. Kým v roku 1997 internet využívalo len 1,4 percenta obyvateľov, v minulom roku už aspoň občas zavítala na internet zhruba pätina slovenskej populácie. Tomu zodpovedá aj rozšírenosť internet bankingu v ponuke bánk a jeho rastúca obľúbenosť medzi ich klientmi. Podľa Jany Lukáčovej z Ľudovej banky "elektronické bankovníctvo využívajú klienti, ktorí moderné komunikačné prostriedky používajú v bežnom živote. Navyše s prienikom internetu do domácností sa zvyšuje počet užívateľov, ktorí bankové operácie vykonajú z pohodlia svojho domova, v absolútnom súkromí." Andrea Kollárová z HVB Bank Slovakia konkretizuje, že "internet banking využívajú predovšetkým súkromní klienti, ktorí tvoria približne dve tretiny všetkých užívateľov. Zvyšok používateľov je z radov podnikateľov a menších firiem. Podnikatelia a firmy však využívajú tento spôsob elektronického bankovníctva omnoho intenzívnejšie, najmä pre aktívne obchody." Podobne vidí využiteľnosť internet bankingu medzi klientmi aj Roman Začka z Tatra banky, ktorý dodáva, že "služby internet bankingu využívajú predovšetkým individuálni klienti. Najčastejšími operáciami sú zisťovanie stavu na účte, domáce i zahraničné prevodné príkazy, zadávanie trvalých prevodných príkazov a inkás. Internet banking je veľmi obľúbený aj medzi malými a strednými firmami, lebo výrazne zefektívňuje ich finančný manažment." Slová zástupcov bánk potvrdzujú aj čísla a stále rastúci počet užívateľov elektronických komunikačných kanálov.
Ochrana peňazí
Prvým krokom na to, aby ste mohli neobmedzene narábať so svojím účtom je návšteva pobočky banky, v ktorej máte svoj bežný účet. Po vyplnení a podpise zmluvy o poskytovaní internet bankingu získate od banky údaje potrebné na prihlásenie. Okrem mena a hesla je štandardný aj ďalší typ ochrany. Ďalšou podstatnou podmienkou je, aby váš počítač spĺňať minimálne technické parametre určené bankou, musíte mať nainštalovaný operačný systém, aktivovaný prístup na internet a nainštalovaný prehliadač MS Internet Explorer, prípadne Netscape Navigator alebo Mozilla v požadovanej verzii.
Internet je miestom, ktoré je verejne dostupné, preto je potrebná zvýšená ochrana najmä pri peňažných transferoch. Banky z toho dôvodu pri aktívnych operáciách okrem mena a hesla ponúkajú možnosti ďalšej autorizácie - GRID kartu, SMS autorizáciu, tokeny, autentifikačné kľúče, identifikačné kľúče. Všetky odosielané a prijímané dáta sú okrem toho počas prenosu v internete šifrované 128-bitovým kódom SSL protokolu alebo inou metódou zabezpečenia. V niektorých bankách od úrovne zabezpečenia závisí výška limitov pre finančné operácie. Pri vyššom zabezpečení umožňujú uskutočňovať vyššie finančné operácie.
Ak máte uzatvorenú zmluvu o poskytovaní internet bankingu, banka vám pridelí prístupové meno a heslo, prípadne vám poskytne ďalšie bezpečnostné nástroje.
Po ich získaní sa prostredníctvom internetovej stránky banky veľmi jednoducho dostanete na špeciálne zabezpečené stránky internet bankingu. Po overení vašich údajov si môžete prezerať svoje účty, uskutočňovať prevody, prípadne využívať ďalšie služby.
Poplatky za internet banking
Zriadiť si a využívať internet banking bezplatne je umožnené vo všetkých balíkoch ČSOB, Dexia banky, HVB Bank Slovakia, Ľudovej banky a UniBanky, v balíkoch Maxikonto Electronic a Maxikonto Top od Istrobanky, vo všetkých balíkoch služieb Tatra banky okrem balíka Tatra Classic a vo všetkých balíkoch VÚB okrem VUBasic a VUB Senior. V OTP banke, Poštovej banke a Slovenskej sporiteľni, ktoré klasické balíky služieb neposkytujú je zriadenie a využívanie internet bankingu bez poplatkov. Klienti Slovenskej sporiteľne môžu využiť účty Sporožíro Extra. Jediné poplatky, pre ktoré musia klienti siahnuť do peňaženky sú za čipové, GRID karty, prípadne tokeny.
Banky sa snažia motivovať klientov častejšie využívať elektronické bankovníctvo. Preto zvýhodňujú transakcie cez elektronické kanály, ktoré sú zaťažené nižšími poplatkami ako v prípade príkazov zadávaných v pobočkách.
Niečo navyše
Banky okrem štandardných operácií ponúkaných prostredníctvom internet bankingu poskytujú aj ďalšie služby.
V Ľudovej banky môžu užívatelia internet bankingu napríklad zablokovať platobnú kartu a v OTP Banke meniť limit platobných kariet. Klienti Tatra banky si môžu otvárať, spravovať a rušiť termínovaný vkladový účet i:deposit, investovať do podielových fondov Tatra Asset Managementu. Banka poskytuje aj tzv. Tatra Pay - elektronický obchod. Investovať do podielových fondov VÚB Asset Management a online si kúpiť poistenie liečebných nákladov v zahraničí od Generali poisťovne majú užívatelia Internet bankingu VÚB Banky. (er)