Home banking v slovenských bankách zaviedli ako vôbec prvý z produktov elektronického bankovníctva. Priekopníkom v tejto oblasti bola Slovenská sporiteľňa, ktorá ho zaviedla ako novinku ešte v roku 1994. Postupne sa k nej pridali takmer všetky banky. Napriek tomu, že Tatra banka nie je uvedená medzi bankami, ktoré home banking poskytujú má aj ona vytvorené špeciálne produkty určené firemnej klientele, konkrétne Multicash a Internet banking pre podnikateľov, ktorý má rozšírenú funkcionalitu. Lebo home banking je ušitý na mieru práve korporátnym klientom.
Dal by sa charakterizovať ako komunikácia s bankou prostredníctvom siete internet. Na rozdiel od internet bankingu však okrem počítača pripojeného na internet potrebujete aj špeciálny prog-ram banky. Banky používajú najčastejšie dva typy softvéru MultiCash a Gemini.
Najmä pre firmy
Prostredníctvom home bankingu sa dajú vykonávať pasívne aj aktívne operácie. To znamená, že rovnako ako pri internet bankingu si užívatelia môžu kontrolovať stav a obraty na účte, získavať výpisy z účtu a prezerať aktuálne kurzové lístky. V rámci aktívnych operácií môžu zadávať platobné príkazy domáce aj zahraničné, inkasá a podobne. Výhodou home bankingu je však možnosť jeho prepojenia s účtovníctvom firmy. Ocenia to najmä vo firmách, kde zadávajú veľké množstvo platobných príkazov. Tie pre úhradu nie je potrebné znovu prepisovať, ale dajú sa exportovať priamo z účtovného programu a eliminujú sa tak prípadné omyly pri zadávaní. Podľa Norberta Lazara z OTP Banky "home banking využívajú najmä spoločnosťami s veľkým objemom a množstvom obratov, ktoré majú diverzifikovaný prístup k službám elektronického bankovníctva. Napríklad manažér používa kont-rolné mechanizmy, účtovník zadáva príkazy a vedúci učtárne ich verifikuje a zasiela do banky. Banka pri home bankingu neohraničuje výšku peňažných prostriedkov pre transakcie, limity a prístupy sú plne v administrácii klienta". To je ďalšia výhoda oproti internet bankingu, kde sú operácie väčšinou ohraničené maximálnou sumou. Ako vyplýva zo slov Norberta. Lazara je home banking dodávaný aj v sieťovej verzii a je teda možné využívať ho na viacerých počítačoch zapojených do vnútrofiremnej siete, čo určite ocenia najmä predstavitelia väčších spoločností. Najviac sa home bankingu darí vo VÚB, ktorá eviduje 7 tisíc klientov. Nasleduje ju UniBanka, Slovenská sporiteľňa a Dexia banka.
Za výhody sa platí
Na druhej strane však treba pripomenúť, že plusy home bankingu sú vyvážené jeho cenou. Kým internet banking je poskytovaný aj v rámci balíkov produktov, home banking v žiadnom balíku nenájdete. Bezplatné nie je ani jeho zavedenie, ani jeho prevádzka. Platíte však nielen za vyššiu ochranu, ale najmä za poskytnutý softvér, jeho inštaláciu a zaškolenie.
Napríklad v Dexia banke zaplatíte inštalačný poplatok 2 tis. Sk a poplatok za prístup do Gemini (softvér) ďalších 3 tis. Sk. Úvodné zaškolenie je grátis. Ak sa vám však podarí bezpečnostné hardvérové zariadenie zablokovať, zaplatíte 100 Sk a ak ho stratíte, poškodíte alebo zničíte, bude vás to stáť 10 tis. Sk.
V HVB Bank zaplatíte za softvér 5 tis. Sk a môžete sa rozhodnúť pre dva typy. Poplatok za aktivovanie sotvéru MultiCash je 2 tis. Sk a softvéru Gemini, vrátane školenia 2 500 Sk. K prvému zo softvérov potrebujete ešte elektronický podpis za tisíc korún a ku Gemini dostanete bezpečnostnú kartu zadarmo.
V Istrobanke zaplatia žiadatelia o službu Corporatebanking Classic 10 tis. Sk, ktorý zahŕňa inštaláciu softvéru, čítačku čipových kariet a jednu čipovú kartu s digitálnym podpisom.
V Ľudovej banke je zriaďovací poplatok za home banking - winplat 500 Sk. Za inštaláciu v meste sídla pracoviska banky a školenie zaplatí klient tisíc korún a mimo pracoviska Ľudovej banky 1 300 Sk.
V prípade záujmu o Home banking OTP Banky pri zavádzaní služby nezaplatíte nič, zrušenie však stojí 4 tis. Sk.
Slovenská sporiteľňa za inštaláciu programového vybavenia služby Home banking pracovníkom banky u klienta požaduje poplatok 2 tis. Sk.
Home banking v UniBanke je poskytovaný vo dvoch verziách. Pre veľké spoločnosti je určený Corporate Home banking a pre stredne veľké spoločnosti verzia Lite. Prvú inštaláciu a zaškolenie poskytuje banka bezplatne, za zrušenie prístupu do jedného roka požaduje 2 tisíc Sk.
Zriadenie služby New Home Banking vo VÚB je bezplatné jednak pri štandartnej i pri sieťovej verzii, banka vyžaduje poplatky iba za bezpečnostný predmet, ktorým je čipová karta a čítačka.
Vyššia bezpečnosť
Úroveň zabezpečenia je pri home bankingu vysoká a možno ho považovať za najbezpečnejšiu formu aktívneho elektronického bankovníctva. Aplikáciu má klient nainštalovanú na svojom počítači a všetky údaje prenášané medzi ním a bankou sú trojnásobne šifrované algoritmom DES, pričom šifrovací kľúč je generovaný náhodne pre každú reláciu. V OTP Banke sú šifrované dôležité údaje aj v databáze banky a užívateľ si môže zvoliť aj šifrovanie databázy vo svojom počítači. Prístup do home bankingu je zabezpečený PIN kódom a heslom, podpisovanie príkazov a ich prenos je chránený prostredníctvom elektronických podpisov.
Nevyhnutná je i ochrana na počítači užívateľa. Napriek zabezpečenému prístupu do aplikácie hrozí riziko zo strany rôznych vírusov a trójskych koňov, ktoré dokážu dešifrovať aj niektoré kódované dáta a tie sú v rukách nepovolaných osôb veľkou hrozbou pre bankový účet užívateľa.
Čo môžete od home bankingu očakávať
Dexia banka poskytuje na linke klient - banka (aktívny prístup) možnosť realizovať domáce a zahraničné príkazy na úhradu, konverzné príkazy , platby šekom a inkasné príkazy. Všetky možno zadávať aj s neskorším dátumom splatnosti a zahraničné príkazy aj s určením spracovania prioritnej platby. Na linke banka - klient (pasívny prístup) Dexia užívateľovi poskytuje prehľad o pohyboch na účtoch, popis všetkých kreditných a debetných pohybov na každom účte, aktuálny stav na účte, ktorý je aktualizovaný pri každom prihlásení
klienta do banky, zasielanie správ klientom z banky, kurzový lístok a avíza o realizovaných a prichádzajúcich platbách zo zahraničia. Na požiadanie banka zašle elektronický výpis v špeciálnom formáte.
Electronic banking HVB Bank umožňuje zadávať, meniť a rušiť jednorazové platobné príkazy, preddefinovať platby a prepojiť home bankig s účtovným systémom. Užívateľ získava aj prehľad o transakciách podľa zvolených kritérií. Banka prednedávnom zaviedla novú verziu MultiCash, ktorá navyše obsahuje napríklad vyššiu bezpečnosť, možnosť podpisovať príkazy z dvoch rôznych geograficky odlišných lokalít, zavádzať denné limity pre platby z účtu, pre užívateľov alebo pre súbory platobných príkazov a službu Europa Konto, t. j. možnosť zasielať platobné príkazy v rámci HVB Group prostredníctvom systému MultiCash za miestne telekomunikačné poplatky.
Istrobanka poskytuje dva typy home bankingu. Prostredníctvom prvého - Corporatebankingu Classic možno zadávať príkazy na úhradu pre tuzemský platobný styk, cezhraničné prevody, inkasné príkazy a získavať informácie o aktuálnom stave na účte, denný sumár s detailným popisom obratov a transakcií, kurzový lístok. Umožňuje tiež správu trvalých príkazov, tvorbu a tlač tlačových zostáv a import a export dát z informačných systémov tretích strán. Corporatebanking for Small Business je zjednodušená verzia home bankingu určená pre malých a stredných podnikateľov a umožňuje prepojenie na ďalší finančný softvér.
Medzi základné služby poskytované v rámci winplatu Ľudovej banky patrí realizácia domácich a zahraničných platobných príkazov, avíz, inkás, hromadný import platobných príkazov a inkás, prijímanie výpisov a obratov a kurzový lístok.
OTP Banka v rámci Home bankingu umožňuje zadávať tuzemské prevodné príkazy na úhradu a inkaso, cezhraničné prevody (hladké platby do zahraničia), vnútrobankové cudzomenové prevody, import údajov z iných databáz, export údajov z aplikácie home banking do iných systémov, storno už odoslaných, ale v OTP Banke ešte nespracovaných prevodných príkazov na úhradu. Užívatelia majú možnosť kombinovať až tri podpisové oprávnenia na prevodné príkazy, definovať užívateľské práva pre prácu v aplikácii home banking, zálohovať databázu a vyberať údaje z databázy podľa zvolených kritérií. Z banky môžu prijímať výpisy z účtov, kurzový lístok, rôzne číselníky a v priebehu dňa aktualizovaný zostatok.
Prostredníctvom Home banking Slovenskej sporiteľne môžu užívatelia zasielať jednoduché a hromadné tuzemské platobné príkazy, zahraničné platobné príkazy. Okrem toho sporiteľ-ňa svojim klientom umožňuje zasielať zrýchlené a prioritné príkazy, zasielať mzdy formou kompatibilného média, ako aj konverziu v rámci účtov Slovenskej sporiteľne, prijímať kreditné avíza o platbách zo zahraničia a prepojenie Home bankingu s účtovníctvom.
V UniBanke majú klienti k dispozícii v rámci aktívneho prístupu zadávanie domácich platobných príkazov na úhradu vrátane hromadných príkazov, trvalých príkazov, príkazov na inkaso a rýchlej platby a zahraničných platobných príkazov vrátane šekov. V rámci pasívneho prístupu môžu získať informácie o aktuálnom stave na účte, avízo o zrealizovaných zahraničných platbách, výpis z účtu a kurzy vybraných mien. Ďalšie služby, ktoré môžu užívatelia využiť sú vytváranie šablón naj-častejšie používaných platobných príkazov, databáz obchodných partnerov a prenos diskrétnych informácií medzi klientom a bankou.
VÚB poskytuje službu New Home Banking a v rámci nej všeobecné informácie, ktorými sú kurzový lístok, údaje o pobočkách, informácie o službách a cenník poplatkov. Klienti môžu zadávať a odvolávať platobné príkazy, importovať a exportovať platobné príkazy, zadávať a rušiť inkasá, otvárať a zatvárať účet. Od banky získajú informácie o zostatku na účte, histórii transakcií, databáze partnerov a výpisy z účtu. (er)