Do experimentálneho programu overujúceho význam výučby rómštiny sú zapojené osemročné gymnázium na Sokolskej ulici vo Zvolene, súkromné gymnázium na Galaktickej ulici v Košiciach, Stredná umelecká škola v Košiciach a bilingválne gymnázium Juraja Hronca v Bratislave. TASR o tom informoval Michal Šebesta z Úradu splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity.
Študenti košického gymnázia však majú problém hradiť náklady spojené s ubytovaním v internáte a podľa slov riaditeľky Anny Koptovej im hrozí odchod zo školy. Pomôcť žiakom zo sociálne odkázaných rodín by mala aktivita Nadácie otvorenej spoločnosti (NOS/OSF) a úradu splnomocnenkyne vlády, ktorý vyčlenil v tomto roku 600 tisíc korún na štipendijný fond. Štipendium môžu prvýkrát získať aj externí študenti. Prihlášku je potrebné zaslať na adresu NOS/OSF. do 15. októbra. Žiadosť si môžu podávať aj poberatelia sociálneho štipendia ministerstva školstva, ktoré dosahuje maximálnu výšku 1 200 korún mesačne.
Gymnázium vo Zvolene je experimentom. Študuje v ňom 27 žiakov vo veku desať a jedenásť rokov. Z hradením bytného zatiaľ nemajú problémy vďaka špeciálnej dotácii ministerstva školstva. Na bratislavskom bilingválnom gymnáziu nie je medzi tridsiatimi študentmi rómistiky ani jeden žiak rómskej národnosti. Umelecká škola v Košiciach nemá internát.
Rómski žiaci však majú ťažkosti aj s prijímaním na základné školy. Podľa Marek Hojsíka z úradu splnomocnenkyne vlády mnoho rómskych detí skončilo v špeciálnych osobitných školách bez toho, že by boli mentálne hendikepované. Úlohy z psychotestov určených pre zápis do základnej školy nevedeli vyriešiť, pretože sa s nimi stretli prvý raz v živote. "Deti nevedia napríklad strihať nožnicami a neovládajú ďalšie zručnosti, ktoré sa väčšine zdajú triviálne," povedal Hojsík. Vyriešiť tento problém by mohli kultúrne univerzálne testy inteligencie, ktoré už boli prostredníctvom projektu PHARE odskúšané a mali by sa v najbližšej dobe dostať do praxe.