Vo svete existuje viacero štúdií, ktoré obhajujú hypotézu, že pre dieťa je dôležité, aby zvládlo na istej úrovni materinský jazyk, a až potom sa začalo učiť cudzí jazyk. „Dieťa musí mať možnosť k niečomu „priraďovať“ nový jazyk. Kým nemá k čomu, učenie sa míňa účinkom,“ vraví psychológ D. Grúň.
Na druhej strane stojí názor, že pre dynamicky sa rozvíjajúcu nervovú sústavu nie je problémom naraz sa učiť aj dva jazyky. Za týmto názorom stoja skúsenosti krajín, kde je bežný dvojjazyčný systém. „Pre zdravé dieťa skutočne nie je problém učiť sa dva jazyky súčasne, ak sa zachytí prvotné učenie sa reči na základe zvukov. Postupné neskoršie zvládanie jazyka pomocou gramatiky môže byť úspešné, ak je vytvorená základná slovná zásoba a zvukový cit pre daný jazyk,“ hovorí psychológ. Ten rastie najprudšie práve v predškolskom veku. (aha)