Hill International slávi v októbri v Moskve, v novembri vo Viedni pätnásť rokov svojho pôsobenia v strednej a východnej Európe. Som s Hillom spätý už od roku 1987, najskôr ako spolupracovník, neskôr ako zamestnanec, teraz ako partner. Hill prišiel ako prvá medzinárodná personálna spoločnosť nielen do Maďarska a Ruska už v roku 1989, ale napríklad aj do bývalého Česko-Slovenska na jar v roku 1990. Celých pätnásť rokov som sa na expanzii Hillu do tejto oblasti podieľal. Urobme malú rekapituláciu toho podstatného, čo sa za ten čas v našej branži zmenilo.
Celková politická i spoločenská situácia
Najvýznamnejšou zmenou je, že už viac ako polovica Európy je v únii. To so sebou prinieslo v prvom rade celkovú zmenu legislatívy, ktorá sa stala pre firmy, čo sa pohybujú na medzinárodnom poli, jednoduchšou a prehľadnejšou. Zákony sú v mnohých krajinách podobné, nemusíme preto zložito hľadať znenie zákonov v jednotlivých krajinách, kde pôsobíme. Nezabúdajme na to, že aj Rakúsko, Švédsko alebo Fínsko tiež vstúpili do EÚ až v tejto perióde.
Pohľad na recruitingové agentúry, či personálne spoločnosti
Spočiatku nás mnohí brali ako nových "kádrovákov". Až serióznou prácou sme ich presvedčili, že rozdiel medzi kádrovou a personálnou prácou je obrovský, že pri výbere pracovníkov nehrá rolu politická príslušnosť, ale fundované a hlboké znalosti a skúsenosti v požadovanom odbore. Môžem povedať, že sme sa stali - tým nemyslím len Hill, ale aj ostatných serióznych konkurentov - neoddeliteľnou súčasťou zdravej vyvíjajúcej sa ekonomiky.
Zákazníci, klienti
Na začiatku sme pracovali prakticky výlučne pre veľké medzinárodné spoločnosti, ktoré sa rozhodli rozšíriť oblasť svojho pôsobenia aj na strednú a východnú Európu. Zaujímavé je, že práve tie firmy, ktoré sa považujú za zdravé a úspešné, sa spoliehajú na naše služby najviac. Vedeli totiž, napríklad zo vzájomnej predchádzajúcej spolupráce v západnej Európe, že investícia do personálu je hlavne na začiatku pôsobenia v určitej krajine tou najefektívnejšou a najdôležitejšou investíciou. Pre našich klientov bolo tiež veľmi dôležité, že vo všetkých krajinách nášho pôsobenia máme lokálnych odborníkov, ktorí im môžu pomôcť pri orientovaní sa na trhu práce. Dnes sa štruktúra našich zákazníkov podstatne zmenila. Mnohé lokálne firmy - domáce, bez zahraničného kapitálu - získali tú istú skúsenosť, uvedomili si, že pomoc kvalitných personálno-poradenských spoločností im prinesie podstatne viac zisku, než koľko do tejto spolupráce investovali. V súčasnosti je polovica našich zákazníkov domácich.
Klienti, kandidáti, uchádzači
Úplne vedome zlučujem pojem klienti a uchádzači, pretože pre nás je každý uchádzač aj zákazníkom, ku ktorému máme profesionálny a individuálny prístup. Rozhodne nie je pre nás len číslom v databáze - na rozdiel od niektorých menej serióznych agentúr. Nehľadiac na to, že mnohí uchádzači, ktorých sme vybrali na vedúce pozície sa k nám vracajú ako klienti. Celková štruktúra a úroveň uchádzačov sa tiež podstatne zmenila. V minulosti bol veľký problém, napríklad nájsť budúceho spolupracovníka s dobrou jazykovou výbavou, teraz je táto skutočnosť samozrejmosťou. Dnes ide o to, či s dobrými jazykovými schopnosťami prináša aj odborné vedomosti a manažérske schopnosti. Na začiatku nášho pôsobenia bol tiež problém nájsť pracovníkov s manažérskymi, prípadne obchodnými skúsenosťami. V tom čase nám veľmi pomohla metóda analýzy potenciálu, vďaka ktorej sme mohli posúdiť, či uchádzač má po zodpovedajúcom zaškolení predpoklady pre úspešné vykonávanie určitej pozície. Dnes, keď už mnohí mali možnosť zbierať skúsenosti v zahraničí alebo v kvalitných domácich firmách, prakticky tento problém neexistuje alebo len v oblasti určitých špecialistov.
Metodika a obsah našej práce
Takmer všetky personálne agentúry, ktoré prišli na trh s fundovaným teoretickým i finančným zázemím, sa postupne rozvíjali a dnes ponúkajú nielen výber pracovníkov, ale aj rôzne ďalšie služby. Sú to napríklad koučing, mediácia, mentoring, rôzne druhy seminárov a školení a pod. A opäť vidíme ten istý jav - hlavne tie dobré a úspešné firmy investujú do oblasti rozvoja a vzdelávania svojich spolupracovníkov najviac. Momentálne ide skôr o prehĺbenie práce s personálom, dosiahnutie jeho spokojnosti, a tým aj lojálnosti k firme - to potom zákonite vedie k dosiahnutiu čo najlepších ekonomických výsledkov. Bohužiaľ, v poslednom čase sa na Slovensku stretávame i s menej pozitívnymi javmi, ktoré ohrozujú nielen dobré meno celej našej branže, ale aj jej celkovú ekonomickú základňu. Je to spôsob povedané futbalovou terminológiou "lanárenia" kvalitných ľudí medzi firmami rovnakého zamerania - a to i na-priek ubezpečovaniu, že v oblasti nášho pôsobenia dbáme na morálku a etiku. Druhá vec mi pripadá ešte zložitejšia a nebezpečnejšia. Objavilo sa mnoho fi-riem, často i zo zahraničia, ktoré svoje personálne služby ponúkajú za neprimerane nízke ceny. Keď sme sa na tieto služby pozreli bližšie, bolo jasné, že nejde o kvalitnú personálnu službu, ale o povrchné vyhľadanie kandidátov bez kvalitného výberu. Mnohokrát je maximom výberu vykonanie interview. Kandidáti často ani nevedia, kam sa ich životopis posiela. Navyše sa tak deje bez ich súhlasu. Žiaľ, k týmto lacným praktikám sa uchýlili aj mnohé doteraz se-riózne firmy, ktoré svoje služby ponúkajú za takmer dumpingové ceny. Mali by si však uvedomiť, že si pod sebou pília konár. Keď totiž klient zistí, že práca nie je kvalitná, prestane mať o služby týchto poradcov záujem aj napriek nízkej cene. Nehľadiac na to, že sa takto kazí meno personálneho poradenstva a aj meno všetkých kvalitných a zodpovedných firiem, medzi ktoré sme sa aj my v priebehu posledných 15 rokov zaradili. Je to jednoznačne škoda.
JAN ZVĚŘINA, Hill International