Meranie efektívnosti tréningov - dosiahnuteľný cieľ, alebo fikcia?

V oblasti firemného vzdelávania a rozvoja pracovníkov môžeme v poslednom období pozorovať viacero zmien. V prvom rade je to výrazný príklon k vzdelávacím a tréningovým programom, ktoré sú blízke praxi účastníkov, a nachádzajú v nej uplatnenie. Na druhej

strane zaznamenávame odklon od celoplošného vzdelávania v oblasti základných zručností - či už manažérskych, komunikačných, predajných a pod. Mnohé z týchto aktivít si firmy buď cielene zabezpečujú z vlastných zdrojov

- prostredníctvom interných lektorov, resp. trénerov, alebo pracovníci už majú tieto zručnosti osvojené. Dodávateľské vzdelávacie agentúry sú skôr oslovované na špecializované, nadstavbové, vybrané oblasti v rozvíjaní určitých znalostí a zručností.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý faktor, ktorý je markantný, je dôraz na znižovanie nákladov. Ak treba znížiť výdavky, najskôr sa začína šetriť v oblasti vzdelávania a tréningov. Veľakrát sa na tejto skutočnosti podieľa aj fakt, že personálne útvary firiem nemajú dostatok relevantných argumentov, na základe ktorých by dokumentovali prínos a efektívnosť týchto aktivít.

SkryťVypnúť reklamu

O efektívnosti firemného vzdelávania sa síce veľmi nepochybuje, ale tí, čo vo firme rozhodujú o investíciách do vzdelávania, nemajú jasnú predstavu o tom, ako tieto prínosy vyhodnocovať, a to najmä vo finančnej oblasti.

A tak sa dostávame k snahe zúčastnených v tomto procese zmerať, zistiť efektívnosť prostriedkov vložených do oblasti firemného vzdelávania. A možno aj preto sa v súčasnosti už skoro štandardne v zadaniach pre dodávateľov vzdelávacích a tréningových programov stretávame s požiadavkou zmerať efektívnosť tréningového procesu.

V tejto súvislosti je možno užitočné položiť si niekoľko otázok, na ktoré odpoveď nie je vôbec jednoduchá a ani jednoznačná.

Dá sa objektívne, metodologicky exaktne zmerať prínos vzdelávania, resp. tréningov? Pre koho je dôležité merať prínos - pre účastníkov vzdelávania alebo pre firmu? Nezisťujeme častejšie, aká bola kvalita vzdelávacieho programu ako efektívnosť, či prínos pre firmu? Kto by mal efektívnosť merať - objednávateľ alebo firma? Aké metódy, postupy môžeme na meranie použiť a akú majú výpovednú hodnotu?

SkryťVypnúť reklamu

Určite by sme mohli pokračovať a položiť ešte veľa ďalších otázok. Pokúsme sa však aspoň o niektoré odpovede, ktoré súvisia s týmto súčasným trendom - tlakom na zisťovanie a meranie efektívnosti vzdelávacích programov a tréningových procesov.

V niektorých firmách sa objavili požiadavky aj na meranie piatej úrovne - vyhodnocovanie zmien v kultúre podniku - Ako sa zmenili firemné hodnoty a ako sa to premietlo v internom aj externom prostredí?

Na prvej úrovni hodnotenia sa najčas-tejšie na zistenie reakcií účastníkov používajú rôzne dotazníky, ankety, ale aj rozhovory s účastníkmi po absolvovaní programov. Ich cieľom je zistiť mieru spokojnosti s obsahom, s použitými metódami, s lektorom, službami a pod. Aj keď tieto metódy poskytujú určitú spätnú väzbu, rozhodne sa nimi nedá zmerať efektívnosť tréningu - napr. či po absolvovaní programu pracovník lepšie pracuje. Tento typ hodnotenia je založený na subjektívnom hodnotení, a nie na reálnych faktoch. Pretože nejde o náročný ani nákladný proces, využíva ho až 80 % firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Druhú úroveň vyhodnocovania realizuje okolo 20 - 30 % spoločností. Používajú sa na to rôzne testy, dotazníky, prípadové štúdie, simulácie, in basket metódy, ale aj metóda assessment centier (AC), a to pred a po tréningovom programe. Ich nedostatkom je, že síce môžeme a vieme zistiť prínos znalostí, zručností a pod., ale nie to, či sú uplatňované v praxi účastníkov.

V tretej úrovni vyhodnocovania - zisťovania dopadu tréningu na zmenu individuálneho pracovného výkonu sa najčastejšie využívajú štruktúrované interview s nadriadenými manažérmi, dotazníky pre manažérov a účastníkov vzdelávania, 360-stupňová spätná väzba (multifeedback), "mystery shopping", pri manažérskych pozíciách aj AC a pod. Hodnotí sa tu zmena v pracovnom správaní účastníkov po tréningu podľa stanovených kritérií. Pre väčšiu náročnosť aj nákladovosť tejto úrovne hodnotenia sa využíva len asi v 10 % firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotenie praktických výstupov a prínosov je najťažšie aj najnákladnejšie na 4. úrovni (resp. 5.), preto sa jej mnohé firmy vyhýbajú úplne. Pri takomto meraní ide o kvantifikovanie vplyvu tréningu na podnikové ukazovatele, napríklad zvýšenie zisku, zvýšenie výkonu, zníženie počtu reklamácií a chybovosti, zvýšenie produktivity práce, zníženie absencie a fluktuácie, zvýšenie počtu nových obchodných prípadov, zvýšenie spokojnosti zákazníkov, zlepšená schopnosť riadenia krízových si-tuácií, zvýšenie efektívnosti porád atď.

Aj keď prvé dve úrovne v počte realizovaných hodnotení prevládajú, záujem firiem sa začína presúvať aj do oblasti 3. a 4. úrovne. V tejto súvislosti je ale potrebné zvážiť mieru, rozsah a aj náklady takéhoto merania efektívnosti, aby neprekročili náklady na samotný tréning.

SkryťVypnúť reklamu

Zo spomínaného teda vyplýva, že proces vyhodnocovania efektívnosti tréningových a vzdelávacích aktivít je reálny, ale vyžaduje si zadefinovanie určitých cieľov, podmienok a pravidiel, ako aj realizácie. Podobne ako pri analýze tréningových potrieb prípadne tréningových programov, tak aj pri vyhodnocovaní efektívnosti musia veľmi úzko spolupracovať zadávateľ s dodávateľskou vzdelávacou firmou. Kým prvé dve úrovne hodnotenia môže realizovať aj vzdelávacia agentúra, 3. a 4. úroveň sa už nezaobíde bez participácie zadávateľskej firmy.

Spolupráca manažmentu firmy so vzdelávacou spoločnosťou sa môže pozitívne prejaviť aj implementáciou nadobudnutých zručností "do života" firmy, čo tiež prispieva k zvýšeniu efektívnosti investícií do vzdelávania pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť TMPG má v rámci vzdelávacích projektov a tréningov veľmi dobré skúsenosti s využitím niektorých metód a postupov, ktoré prispievajú k zvyšovaniu efektívnosti a jej merateľ-nosti. Ide najmä o assessment a development centrá, účasť na implementácii námetov z riešenia tréningových úloh do firemnej praxe, cielený, viacúrovňový "mystery shopping" na zhodnotenie prínosu tréningu a pod. Koncepcia tréningu ako súčasti poradenského procesu má takisto pozitívny dopad na zvýšenie efektívnosti.

Na základe vlastných i zahraničných skúseností môžeme konštatovať, že proces vyhodnocovania prínosu vzdelávania nie je módna záležitosť, ale že tento trend bude pokračovať, zdokonaľovať svoje postupy a metódy, pretože trendy v úspešných firmách smerujú jednoznačne k rastu požiadaviek nielen na kvalitu vzdelávania, ale aj efektívnosť tohto procesu.

SkryťVypnúť reklamu

PhDr. LÍVIA OSVALDOVÁ, CSc.,

Trenkwalder Management

Partners Group

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 872
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 193
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 531
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 514
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu