Realizácia assessment centra je stále viac využívaná metóda na výber a obsadenie dôležitých, kľúčových pozícií v spoločnostiach. Ide o nástroj personalistiky, ktorý sa dá efektívne využiť rôznymi spôsobmi a z rôznych dôvodov.
Assessment centrum zahŕňa posúdenie, resp. hodnotenie viacerých účastníkov súčasne počas jedného, dvoch i viacerých dní. Využívajú sa rôzne pozorovacie a hodnotiace techniky, ktoré sú vykonané za prítomnosti viacerých hodnotiteľov, čo zaistí dostatočne vyprofilovaný obraz o silných a slabých stránkach účastníka, jeho vlastnostiach, schopnostiach a vzoroch správania. Flexibilita metód zisťovania zaručuje meranie relevantných kritérií a kompetencií.
Assessment centrá využívajú viacero metód zberu dát a informácií. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ide o súbor metód, ktoré sa aplikujú na skupinu účastníkov za účelom obsadenia pracovnej pozície, identifikácie ďalších rozvojových a tréningových potrieb alebo zistenie charakteristík zamestnancov pre iné potreby spoločnosti.
Assessment centrum v praxi
Metódy zisťovania kompetencií závisia od správne zadefinovaných kritérií hodnotenia a cieľa assessmentu. Ďalej je potrebné si určiť rozsah assessmentu, čas ktorý mu plánujeme venovať, rozsah úloh a modelových situácií. Spoločnosť sa môže rozhodnúť pre interné vedenie alebo využitie služby externého dodávateľa. Pri jeho výbere je nutné prihliadať na predchádzajúce skúsenosti dodávateľa a jeho hodnotiteľov.
Na zisťovanie kompetencií a schopností je možné využiť množstvo štandardných dotazníkov, vedomostných testov, tímových úloh, logických úloh, hraní rolí i prípadových štúdií. Súčasťou môže byť taktiež psychodiagnostika. V prípade, že je assessment centrum podpornou aktivitou výberového konania, je vhodné, aby bol jeho súčasťou i personálny pohovor s kandidátmi - štruktúrované interview.
S programom assessment centra by sa mali účastníci zoznámiť ešte pred jeho začatím buď prostredníctom hodnotiteľa alebo zadávateľa.
Na podobe i forme výstupov z assesment centra sa dohodne zadávateľ s vykonávateľom, pričom je dôležité ujasniť si očakávania a ich podobu už pri jeho plánovaní. Obvyklá forma zahŕňa zhodnotenie zadaných kritérií, ale aj i iné zistenia spozorované hodnotiteľmi počas realizácie assessment centra.
V prípade, keď je assesment centrum súčasťou výberového konania, môže výsledná správa zahŕňať odporučenie/neodporučenie kandidáta na danú pozíciu. Ak sa však využilo pre identifikáciu potrieb ďalšieho rozvoja účastníkov, je dôležité zdôrazniť silné a slabé stránky a možné cesty rozvoja a zdokonalenia sa, prípadne navrhnúť potrebné tréningy a školenia. V prípade záujmu účastníkov o individuálny výstup, môžu ho dostať k dispozícii v rozsahu sledovaní a zistení ich charakteristík správania, ale najmä možností zdokonalenia slabých stránok.
Kedy a prečo využívať assessment centrum?
Počas osobného rozhovoru je možné získať množstvo informácií o kandidátovi, avšak každý skúsený uchádzač, ktorý už absolvoval viacero výberových pohovorov sa stáva ostrieľanejším a informácie môžu byť kandidátom upravené. Práve pre takéto prípady sa odporúča assessment centrum. Je aplikovateľné takmer na všetky typy pozícií, najmä však pre kľúčové a dôležité miesta v organizácii - vysoké manažérske, špecializované pozície alebo pozície vyžadujúce kontakt so zákazníkmi a obchodnými partnermi. Môže sa využívať aj ako metóda výberu v situáciách, keď máme väčší počet vhodných kandidátov a chceme dať šancu každému z nich. Poslúžiť môžu pri identifikácii možností rozvoja zamestnancov.
V súčasnej dobe assessment centrá nadobúdajú väčšiu obľubu. Každá spoločnosť má záujem o tých najlepších pracovníkov a budúci zamestnávateľ takto získa podrobný výstup s informáciami, na základe ktorých sa rozhodnutie stáva jednoduchšie a cielenejšie.
Výhody a nevýhody assessment centra
Medzi najväčšie výhody assessment centra patrí možnosť získať doplňujúce informácie o uchádzačoch. Jednou z nevýhod môže byť nedôvera u kandidátov a nevôľa zúčastniť sa assessment centra, a tak môže firma stratiť záujem vhodného uchádzača.
Samotná príprava, realizácia a vypracovanie výstupov je náročná na čas, na druhej strane assessment centrum môže byť veľmi praktickým riešením pre personalistov alebo manažérov realizujúcich výber. Budúci zamestnávateľ má možnosť vidieť všetkých vhodných kandidátov naraz v jeden deň a nemusí si prispôsobovať svoj kalendár na niekoľko pohovorov. Ďalšou z výhod je možnosť porovnávať správanie uchádzačov v reálnom čase za rovnakých podmienok. Prítomnosťou viacerých hodnotiteľov je zaručená vyššia objektívnosť posúdenia kompetencií u kandidátov.
IVETA KOMPIŠOVÁ, ZUZANA TALÁNOVÁ, Lugera&Maklér