Ľudia sa dnes zdobia mobilmi a walkmanmi

Doba pred rokom 1989 umeleckému šperku veľmi nepriala. Ak sa dá hovoriť o tradícii, jedným dychom sa vyslovuje s menom akademického sochára Antona Cepku a v súčasnosti sa spája s vedúcim ateliéru kov a šperk akademickým architektom Karolom Weisslechnerom

Bety K. Majerníková sa narodila 17. novembra 1978 v Bratislave. Vyštudovala ŠÚV v Kremnici a VŠVU v Bratislave ateliér S+M+L-XL u Karola Weisslechnera na katedre úžitkových umení. Absolvovala študijné pobyty na University of Sunderland v Anglicku a FH Schule Trier v Nemecku. Momentálne vystavuje v novej Galérii 35mm v Bratislave a v Airport Gallery vo Frankfurte nad Mohanom. Zaoberá sa výskumom vzťahu človeka a šperku v súčasnosti. FOTO - BKM

Doba pred rokom 1989 umeleckému šperku veľmi nepriala. Ak sa dá hovoriť o tradícii, jedným dychom sa vyslovuje s menom akademického sochára Antona Cepku a v súčasnosti sa spája s vedúcim ateliéru kov a šperk akademickým architektom Karolom Weisslechnerom. Jeho žiaci, medzi ktorých patrí aj BETY K. MAJERNÍKOVÁ, dnes predstavujú progresívnu líniu, ktorá si na svetovej scéne razí priamu cestu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Šperk sa tradične vníma ako ozdobný predmet z drahého materiálu. Ako ho dnes vidí umelecký šperkár?

Keď sa ľuďom predstavujem ako šperkár, okamžite si ma spájajú s klenotníctvom. Taká je zažitá mustra myslenia. Autorský šperk je výtvarným umením a neznamená, že musí striktne používať drahé materiály.

Čo pre vás znamená šperk?

Médium, komunikáciu. Keď vytváram šperk, vytváram akýsi kód vlastného vnímania. Niekoho nechá chladným, niekoho obohatí. Tak ako každý druh súčasného umenia.

Aké materiály dnes dominujú?

Je to veľmi rôznorodé. Samozrejme, aj dnes sa používajú klasické zlatnícke techniky a materiály, ale sú posunuté do nových súvislostí. Mnohí výtvarníci síce použijú zlato či striebro, ale skombinujú ho s umelými hmotami, gumou, porcelánom, sadrou, kožušinou, pričom u niektorých autorov sa už neobjavujú vôbec žiadne kovy. Aj keď ešte stále sa drahý kov a precízne spracovanie považujú za výhodu, hlavne pri predaji v galériách.

SkryťVypnúť reklamu

Šperk sa tradične spája s prsteňom. Ktorý druh uprednostňuje vaša profesia?

Myslím si, že najväčšmi sa ako umelecký predmet v oblasti autorského šperku cení brošňa. Dá sa v nej vyjadrovať najslobodnejšie. Závesy, prstene a náramky sú oblasťou, kde sa ťažšie vyjadruje hlavne preto, že majú vopred určené pravidlá použitia. Brošňa je oproti nim viac-menej voľný objekt, na ktorý stačí pridať uzáver.

A čo je najbližšie vám?

Brošne - práve vďaka tvorivej slobode, ktorú ponúkajú. Niektoré z nich sú zároveň predmetom určeným pre hmatový pôžitok. Aj keď sa mi čoraz viac začínajú páčiť jednoduché závesné objekty, ktoré si človek môže zavesiť kamkoľvek, napríklad na gombíky, gombíkové dierky, opasky.

Vaše práce využívajú plast. Čím vás zaujal tento materiál?

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia sa často pýtajú, prečo dnes maliari nemaľujú ako voľakedy. Spoločnosť si neuvedomuje, že je to nemožné. Umenie vždy bolo zrkadlom, obrazom, niekedy až predobrazom doby. Umelec vníma veci okolo a prežíva to isté čo jeho súčasníci - bežní ľudia. A o tom sú aj jeho výpovede. Ja robím šperk z plastu a ani sa nemusím príliš zamýšľať, prečo. Je to pre mňa veľmi prirodzené.

Čo z bežného života prenášate do svojej tvorby?

Šperk v bežnom ponímaní je už klišé. Ľudia sa dnes zdobia mobilmi, digitálnymi fotoaparátmi, slúchadlami či hudobnými prehrávačmi. Tieto strojčeky sú dôležité pre ich funkčnosť, ale sú aj hračkou, predmetom spoločenského statusu a ozdobou. Majú teda podobné postavenie ako voľakedy šperky.

Inšpiruje vás teda elektronika?

SkryťVypnúť reklamu

Mňa fascinuje a inšpiruje to, ako sa tieto veci stávajú našou neoddeliteľnou súčasťou, ako sme nimi ovešaní, ako do nich vložíme naše intímne údaje, aký blízky vzťah si k nim dokážeme utvoriť a ako sme schopní ich neskôr zahodiť kvôli novému modelu. Zaujímavé je, že v rámci globalizácie sa ich dizajn stáva veľmi podobný a bezpohlavný. Výnimočné sa stanú až vtedy, keď si ich skrotíme. So zveličením hovorím, že sa usilujem zachytiť dušu strojčeka - to ľudské, čo je v ňom. To potom veľa povie aj o človeku.

Ako vníma laická verejnosť tvorbu umeleckých šperkárov?

Mám pocit, že laická verejnosť ju vôbec neregistruje. Aj keď ma niekedy prekvapia veľmi milé reakcie od ľudí, ktorí náhodou objavia krásu šperku.

Aký je svetový trend?

Nedá sa hovoriť o jednotnom svetovom trende. Hádam jediným spoločným prvkom je experiment a používanie všemožných materiálov. Každá krajina má svoje špecifiká, mám pocit, že slovenský šperk je progresívny a moderný aj vďaka krátkej tradícií a profesorom, ktorí nie sú vyštudovanými šperkármi. Práve spojenie viacerých pohľadov často posúva hranice a vedie ku kreativite a zaujímavým nápadom.

SkryťVypnúť reklamu

Dá sa spomenúť aspoň nejaká tradícia na Slovensku?

Zlatnícka tradícia. Ale umeleckému šperku sa venuje iba hŕstka ľudí. Od šesťdesiatych rokov sa objavujú kvalitné šperkárske práce najmä v tvorbe sochárov, ktorí nemali možnosť realizovať svoje diela vo veľkom pre vtedajší režim. Až od roku 1990 existuje jediný ateliér na Vysokej škole výtvarných umení. Dôležitú úlohu zohráva liaheň budúcich šperkárov, a tou je Škola úžitkového výtvarníctva v Kremnici.

Ako vnímajú slovenský prístup k šperku v zahraničí?

Anton Cepka je svetoznáme meno, ktoré má rešpekt v medzinárodných šperkárskych kruhoch. Myslím si, že aj Karol Weisslechner nie je v Európe neznámym menom. Čo sa týka mladších generácií, je to napríklad združenie Zoom, ktoré má za sebou niekoľko veľmi zaujímavých medzinárodných spoluprác a výstav. Ak to môžem zovšeobecniť, slovenský prístup ku šperku je zaujímavý a moderný.

SkryťVypnúť reklamu

Sú u nás galérie špecializujúce sa na šperk?

Galéria kvalitného autorského šperku na Slovensku chýba. Je to, žiaľ, podmienené dopytom.

Bety K. Majerníková: Z kolekcie Malé osobné strojčeky, 2004

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 458
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 104
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 671
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 024
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 136
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 738
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu