Ťažisko tvorby počítačových hier už dávno neleží na zapálených programátoroch a grafikoch. Dokonca sa dá povedať, že s rozmachom herného priemyslu je tejto kreatívnej a technickej "sily" až prebytok. Tou najdôležitejšou postavou, na ktorej dnes stojí a padá úspech počítačovej hry je herný dizajnér. V jednoduchosti je to tá postava tímu, ktorá rozhodne a naprojektuje každučký aspekt budúcej hrateľnosti. Prípadne tieto kúsky skladačky vymyslí spolu s ďalšími, zvyčajne podriadenými dizajnérmi. Chyba v týchto rozhodnutiach môže logicky spôsobiť úplný prepad hry u publika. Preto je podcenenie pozície dizajnéra asi tou najväčšou chybou, ktorú môže firma pri vývoji hry urobiť.
Ako vzniklo zamestnanie "herný dizajnér"
Súčasné hry sú ďaleko komplexnejším dielom ako kedysi. V dobách začiatkov počítačovej zábavy bol hlavou projektu prakticky výlučne programátor, v ktorom sa stretávala táto úloha s úlohou dizajnéra. Nezriedka bol tento človek jediným členom vývojového tímu a sám obstaral aj jednoduchú grafiku a zvuky. Boom počítačových hier však priniesol dramatické skomplikovanie vývoja hier a potrebu oddeliť technickú, umeleckú a "ideovú" časť vývoja. Samozrejme, hovoríme tu o hrách, ktoré tvoria 99,9 % produkcie, ktorú bežne kúpite v obchode. Medzi prevažne zdarma dostupnými hrami stále existujú dielka vytvorené výlučne jedným človekom. Herný dizajnér teda pri klasickej komerčnej produkcii prevzal úlohu akéhosi hlavného mozgu projektu. Vytvára herné koncepty, plánuje mechanizmy hry a načrtáva podobu celej hry - jej úrovní, príbehu a postáv. Jeho hlavnou náplňou práce je teda najmä písanie. Opis všetkých základných herných ideí, ktoré potom rozvíja v malej hernej firme sám, alebo vo veľkom tíme posúva na podriadených dizajnérov úrovní, scenáristov atď. Dizajnéri potom diktujú podobu prakticky aj tej najmenšej maličkosti, ktorá sa v hre vyskytne. Napríklad aká odolná bude postavička čarodejníka v RPG hre alebo ako realisticky sa bude správať zadná náprava monopostu v simulátore pretekov F1, aby vôbec bežný hráč takúto hru zvládol. Všetky tieto koncepty sú spísané, ale nie sú pevným a nemenným dokumentom. Po odštartovaní samotného vývoja hry dochádza ku mnohým zmenám. Tie sú výsledkom "zlepšovacích návrhov" prichádzajúcich od všetkých zamestnancov firmy alebo jednoducho vyplynú z technických obmedzení.
Ideálny kandidát
Asi nebudeme preháňať, ak budeme tvrdiť, že takmer každý hráč mal občas nápad na dokonalú hru. O zamestnancoch herného priemyslu ani nehovoriac. Konkurencia na pozíciu dizajnéra je teda veľmi veľká. Pri miliónových investíciách do veľkých herných projektov si firma na obsadení pozície dizajnéra dá obzvlášť záležať. Špičkový dizajnéri majú teda za sebou obrovské množstvo skúseností z herného priemyslu. Môžu sa "vyvinúť" napríklad z programátora či grafika, ale nie je výnimkou, že do kolotoča hier vstúpi aj kreatívny človek z úplne inej oblasti. Každopádne by mu okrem kreativity nemala chýbať predstava o možnostiach súčasnej technológie či schopnosť jasne písomne či graficky vyjadriť myšlienky. Keďže musí koordinovať prácu veľkého množstva ľudí a zároveň sa zodpovedať investorovi, nesmú mu chýbať dobré komunikačné schopnosti s istou dávkou diplomacie. Nie je na škodu ak dizajnér zároveň ovláda programovanie alebo dokáže pohnúť s grafikou hry. V praxi sa potom tieto jeho činnosti prelínajú alebo technické znalosti poslúžia iba pre zreálnenie predstáv o budúcej hre.
Hviezdy súčasného herného dizajnu
Najznámejší dizajnéri sú doslova celebritami herného sveta. Ich diela sú zbožňované miliónmi po celom svete, a tak si ich vážia nielen samotní hráči. Množstvo predaných hier prináša obrovské zisky producentom, a podľa toho sú špičkoví dizajnéri hodnotení aj nimi. Ich meno predáva rovnako ako meno režiséra vo filmovom priemysle. Získať prehľad aspoň o tých najznámejších môžete aj pomocou nášho malého zoznamu. Ale nečakajte v ňom žiadnych mladíkov. n
michal.gardian@sme.sk
Hideo Kojima
Ďalší zo zástupcov dizajnérov z Ďalekého východu možno nemá za sebou taký zástup hier ako S. Miyamoto. Sériou Metal Gear Solid však dokázal dať svetu hier dielo, ktoré hráči aj odborná verejnosť považujú za najužšie prepojenie špičkového filmu a hry. Úspech konzoly Playstation 2, pre ktorú bola Metal Gear Solid 2 "vlajkovou loďou" hovorí sám za seba.
Warren Spector
Ostatní herní dizajnéri sa nemôžu hnevať ak za najväčšieho génia herného priemyslu vyhlásime práve Warrena Spectora. Taký široký záber herných hitov akým sa môže Warren pýšiť len tak niekto neprekoná. Už suchý skrátený zoznam je impresívny. Ultima Underworld, System Shock 1 a 2, Thief 1-3, Deus Ex a mnohé ďalšie. Každá z jeho hier je niečím výnimočná, iná a zároveň predstavuje úžasný herný zážitok. Bez Warrena Spectora by herný svet PC nebol tým, čím je dnes.
Medzi špičkových dizajnérov by sme určite ešte mohli zaradiť mnohé talenty hernej scény. Spolu s tými, ktorí mali "to šťastie" sa sem dostať majú jedno spoločné. Aby vytvorili slávne hry, museli si v tomto biznise dosť preskákať. Vytvoriť titul, ktorý zabaví obrovské množstvo hráčov totiž nie je otázkou nejakého okamžitého nápadu, ale tvrdej práce a rokov skúseností.
Peter Molyneux
Peter Molyneux je autorom konceptu tzv. "božských" stratégií. V nich sa nezhosťujete velenia armád či národov z pozície nejakého vládcu, ale priamo božskej sily. Koncept skvelého Populousa ešte zlepšil v skvelej stratégií Powermonger. Na nejaký čas tento štýl opustil, aby vytvoril perly ako Magic Carpet, Dungeon Keeper či Theme Hospital. V roku 2001 sa opäť vrátil k "božskej" tematike v trocha nudnej, ale opäť revolučnej a hlavne dobre predávanej hre Black & White.
Shigeru Miyamoto
Pre ázijský trh, obzvlášť Japonsko a ďalšie krajiny, v ktorých produkty firmy Nintendo nie sú také prehliadané ako u nás, je Shigeru Miyamoto doslova legendou. Je totiž dvorným dizajnérom práve pre konzoly Nintendo a vždy to vyzeralo tak, že čoho sa on dotkne, je "odsúdené" na úspech. Počas jeho viac ako dvadsať ročnej kariéry stál pri zrode desiatok herných hitov. Mimo iné je "otcom" populárnych bratov Mariovcov (Super Mario Brothers), fenoménu Zelda alebo Donkey Konga.
Will Wright
SimCity je jednou z najpopulárnejších strategických hier ak nie hier vôbec. Za jeho vznik vďačíme bývalému architektovi menom Will Wright. Ten sa po štúdiách robotiky a mechaniky vrhol na herný priemysel. Začínal ešte na Commodore 64 s hrou Raid on Bungeling Bay, aby neskôr vo firme MAXIS vytvoril práve zbožňované SimCity a počas nasledujúcich rokov aj niekoľko pokračovaní. Mladší hráči ho však budú poznať najmä vďaka hre Sims, ktorá uchvátila hernú scénu ostatných rokov a trhá všetky priečky predajnosti. Po niekoľkých datadiskoch práve vychádza aj jej skvelý druhý diel.
John Carmack
Id Software nám priniesli úžasné hry Wolfenstein 3D, Doom alebo Quake. Práve slávia obrovský úspech s tretím pokračovaním kultového Doom-a. Bez geniálneho Johna Carmacka by však tieto hry vznikali asi len ťažko. Carmack nie je čistokrvným dizajnérom. Je v prvom rade programátorom, ktorý však svojimi schopnosťami doslova rúca limity žánru, v ktorom jeho firma tak vyniká - v 3D akčných hrách. Je teda jasné, že jeho slovo pri dizajne budúcich hitov hrá prím. Prelomové diela Id Software dizajnovala aj ex-hviezda John Romero. Ten však z firmy odišiel a už pred niekoľkými rokmi zničil svoje hviezdne postavenie fiaskom menom Daikatana. Čo všetko mohlo vzniknúť, keby títo páni neboli rozdelili svoje cesty, môžeme len hádať.
Sid Meier
Ďalším strategickým "mágom" je bez pochýb Sid
Meier. Autor slávnej Civilization môže za mnohé prebdené noci hráčov ešte z dôb staručkých 286-tiek. Hoci pôvodne pre firmu MicroProse pracoval na niekoľkých vojnových simulátoroch, postupne prešiel na čisto strategický žáner a na úspechu "Civilizácie" postavil aj ďalšie best-sellery ako napríklad Colonization, Alpha Centaury alebo Age of Mythology.