Pri vlaňajšom testovaní z 13 predmetov žiaci dobre obstáli len v jednom. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Štátna školská inšpekcia vlani zistila, že z 13 testovaných predmetov žiaci obstáli dobre len v jednom.
Či ide o deti z vidieka alebo mesta, väčšina z nich chodí na školy s priemernou úrovňou. V roku 2002 sa totiž robili komplexné inšpekcie v 271 základných školách (11 percent zo všetkých škôl), z toho len päť škôl hodnotila inšpekcia ako veľmi dobré a 55 ako dobré. Priemerných ich však bolo 207. Málo vyhovujúce boli tri školy a nevyhovujúca jedna.
O kvalite škôl tiež hovorí, aké výsledky ich žiaci dosahujú. Aj tu však možno skonštatovať, že nie sú také, ako sa očakáva. Za ideálne sa považuje vedieť aspoň 75 percent z predpísaného štandardu. V roku 2002 však žiaci vedeli zo slovenského jazyka a literatúry len 67,3 percenta zo štandardu, v matematike dokonca ledva prekročili hranicu 50 percent. "Toto číslo sa už blíži k minimálnej hranici 50 percent stanovenej pre postup do vyššieho ročníka. Treba sa preto zamyslieť, či vzdelávací štandard nie je postavený vysoko, alebo či úroveň matematiky nie je príliš nízka," zamýšľa sa hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa.
Pre porovnanie, oproti roku 2001 znamenali tieto výsledky zhoršenie v slovenskom jazyku a literatúre o 5,5 percenta, v prírodovedných predmetoch o 7,8 percenta a v matematike o 8,5 percenta.
Ani vo vlaňajšom testovaní (2003) podľa Štátnej školskej inšpekcie neboli výsledky lepšie. Očakávaná, 75-percentná úspešnosť, sa dosiahla len v jednom z 13 testovaných predmetov! V prírodovede v 5. ročníku základnej školy. Dobrú úroveň ešte dosiahli žiaci v slovenskom jazyku a literatúre - 73,24 percenta, a v chémii - niečo cez 70 percent.