Práve oni rozhodujú o tom ako kvalitne a bezpečne sa bude naše auto správať. Hoci si to mnohí ešte neuvedomili, tento kus gumy drží naše auto na ceste a zaisťuje mu stabilitu smeru. Je pravda, že niektorí vodiči odmietajú kupovať zimné pneumatiky z čisto ekonomických dôvodov, ale ani tieto námietky neobstoja. Ak budete totiž jazdiť pol roka na zimných a pol roka na letných pneumatikách ich životnosť sa zdvojnásobí. A to nehovoríme o rôznych výhodných akciách predajcov áut a pneumatík, keď je napríklad k cene prirátaná montáž aj vyváženie zadarmo. Mnoho vodičov rieši dilemu, či nestačí zimné obutie len na poháňané kolesá. Nestačí.
Letné pneumatiky stopu nedržia a zimné vedú auto tam, kam chcete vy. Podľa názoru technického riaditeľa spoločnosti Mikona Milana Rexu, keď sú zimné pneumatiky na všetkých štyroch kolesách, auto ide tak ako má. Najľahšie to zistíte pri rozbiehaní a brzdení. Na jednej náprave použite iba pneumatiky rovnakého výrobcu - teda také, ktoré majú zhodný rozmer, konštrukciu, dezén a značku. "V niektorých krajinách napr. v Rakúsku musia byť podľa predpisu zhodné na obidvoch nápravách," varuje Milan Rexa.
V posledných rokoch má Slovensko bohaté skúsenosti s vlnou arktických mrazov. A predsa sa vždy nájdu vodiči, ktorí sa na zimu nepripravili včas a potom ľutujú. Pneumatiky určené do snehu a mrazu by mali byť samozrejmosťou pre tých motoristov, ktorí na jeseň neodstavia svoje auto do garáže na zimný spánok. Výrobcovia a automobilky odporúčajú prezuť už v novembri. Podmienkou na bezpečnú jazdu je hĺbka dezénu aspoň štyri milimetre. Zákon stanovuje minimálne 1,6 mm. Súčasné pneumatiky majú niekoľko parametrov, ktoré ich jasne identifikujú. Určujú akú má pneumatika veľkosť, šírku, prevedenie a iné.
Označenie napríklad 195/55 R15 91H tj. rf. na pneumatike značí:
* 195 je šírka v mm,
* 55 je bočný profil v percentách (55% zo šírky pneumatiky 195),
* R je radiálna konštrukcia,
* 15 priemer disku v palcoch,
* 91 je index nosnosti,
* H je rýchlostný index,
* tj. je bezdušová konštrukcia,
* rf. je zosilnená konštrukcia.
Šírka a profil pneumatiky
Šírka sa udáva v milimetroch a je vyznačená vždy na prvom mieste. Potom nasleduje bočný profil, ktorý hovorí aká je pneumatikavysoká od disku po okraj. Profil 55 znamená výšku 55% z 195 mm, teda 107 mm. Ak zmeníte šírku pneumatiky, zmení sa profilové číslo. Takisto sa zmení, ak zmeníte veľkosť disku. Znamená to, že ak vymeníte pneumatiku za iný rozmer (napr. použijete disk väčších rozmerov) je dôležité zachovať rovnaký obvod pneumatiky. Je nutné poznamenať, že veľkosť disku sa udáva v palcoch, nie milimetroch. Udáva sa väčšinou pred písmenkom J (napr.175/65 5Jx14) čo znamená, že disk má priemer 14 palcov. Ak máte 15- palcové disky s pneumatikami 195/65 a zmeníte disky na 16-palcové zvolíte si pravdepodobne pneumatiky 205/55, teda zväčší sa šírka, zmenší profil a súčasne sa zväčší disk. Obyčajne sa širšie pneumatiky osádzajú v lete, užšie v zime. Predajcovia vám poradia, aké pneumatiky potrebujete alebo aké sa dajú ešte použiť.
Komfort jazdy
Veľmi tesný vzťah jestvuje medzi komfortom jazdy a jazdnými vlastnosťami. Je všeobecne platné, že širšie pneumatiky s nízkym profilom sú v zákrutách podstatne stabilnejšie - vďaka väčšej šírke sa pneumatika viac "lepí" na cestu. Ale aj táto kombinácia má svoje zápory a tým hlavným je, že takáto pneumatika znižuje komfort jazdy, teda je hlučnejšia a otrasy z povrchu cesty sú citeľnejšie. So širšou pneumatikou sa zvyšuje spotreba, hoci nie nejako dramaticky. Nemusí to byť pravidlo. "Záleží na zložení zmesi, z ktorej je vyrobená, potom môže znížiť hlučnosť v niektorých prípadoch aj to, že zmeníte značku z horšej na lepšiu. Vývoj ide neustále dopredu a výrobcovia sa snažia novinkami zvyšovať bezpečnosť pneumatík," hovorí technický riaditeľ Mikona spol.s.r.o. Milan Rexa. Medzi zaujímavé novinky patrí napríklad systém SSL (Self Suporting Runflat) z dielne firmy Continental. Ide o technológiu, ktorá pri defekte zaručuje bezpečný dojazd až do vzdialenosti 80 km pri rýchlosti 80km/h. Systém je súčasťou pneumatiky, vyžadujúcej špeciálnu montáž, uzatvára Milan Rexa.
Rýchlostný limit
Skôr ako sa vyberiete nakupovať pneumatiky, mali by ste sa zaujímať o rýchlostný index. Ak patríte k vodičom, ktorí radi zatlačia na plyn, mali by ste zvoliť pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom.
Čo sa môže stať, ak prekročíte rýchlostný limit?
Pneumatika sa môže neúmerne prehriať, čo má za následok zhoršenie jej vlastností a prípadne defekt. Vhodné je zvoliť rýchlostný limit o kategóriu vyšší ako je maximálna rýchlosť auta. T.j. ak je maximálna rýchlosť 180 km/h, vozidlo by malo mať pneumatiky s indexom T(max. rýchlosť 190 km/h)
Označenie | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | Y | W |
Rýchlosť | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 |
v km/h
Index nosnosti
Udáva aké zaťaženie pneumatika znesie. Napríklad ak má index 94 je konštruovaná pre zaťaženie 670 kg. Pri ideálnom rozložení hmotnosti by celé auto mohlo vážiť 4x670, teda až 2680 kg, čo je pri váhe bežného automobilu veľká rezerva.
Pravidlá používania pneumatík:
* Používajte iba pneumatiky určené pre daný typ vozidla výrobcom áut a pneumatík.
* Na jednej náprave použite iba pneumatiky rovnakého výrobcu - teda také, ktoré majú zhodný rozmer, konštrukciu, dezén a značku.
* Hĺbka dezénu musí byť po celom obvode plášťa jasne viditeľná s hĺbkou najmenej 1,6 mm. Pri zimných je odporúčaná min. hranica 4 mm. Pozn. nová pneumatika má hĺbku dezénu priemerne 8 mm.
Čím je hĺbka dezénu menšia tým je pneumatika menej odolná voči aquaplaningu a predlžuje sa brzdná dráha.
Čo je aquaplaning?
Nebezpečný jav, pri ktorom vodič stratí kontrolu nad riadením auta. Vzniká počas dažďa alebo po ňom, keď sa na ceste vytvára veľká súvislá vodná plocha. Medzi cestou a pneumatikami sa vytvorí medzera a drážky v pneumatike nestačia odvádzať vodu. Pneumatiky nedoliehajú na cestu a začnú sa šmýkať po vrstve vody. Aquaplaning je pravdepodobnejší pri aute so zodratými pneumatikami. Začína na predných kolesách a pri aute s predným pohonom sa prejaví stratou akéhokoľvek odporu volantu. Pri brzdení už auto nie je ovládateľné.
Ako mu predísť:
* Čím širšia pneumatika, tým je riziko aquaplaningu vyššie, naopak s úzkou je riziko straty kontaktu s vozovkou menšie.
* Pravidelne si kontrolujte opotrebenie a stav pneumatík, podľa hodnôt udávaných výrobcom sa má dvakrát do mesiaca skontrolovať tlak.
* Vyhýbajte sa stretom pneumatiky s hranami obrubníkov a inými ostrými predmetmi.
* Nepreťažujte a neprehusťujte pneumatiky.
* Nepoužívajte pneumatiky staršie 6-8 rokov, hlavne pri dlhotrvajúcich prestávkach medzi použitím trpia jednostranným zaťažením.
Zima a pneumatiky
Zmes na výrobu zimných pneumatík sa rýchlo zahrieva a pri nízkych teplotách zaručuje dobrú priľnavosť k vozovke. Niekedy si
s nástrahami šmykľavej cesty neporadia ani tie najkvalitnejšie zimné pneumatiky. Potom nezostáva iné len obuť snehové reťaze. Ich cena sa začína na sume od 500 do 10 000 Sk (záleží na type a rozmeroch). Obohrato znie rada vyskúšať si montáž reťazí na nečisto, lebo skúšať to za treskúceho mrazu či v snehovej metelici sa veľmi nevyplatí. Takisto je vhodné namontovať reťaze hneď ako sa začne auto šmýkať a nie keď už je uväznené v záveji. Maximálna rýchlosť auta pri namontovaných reťaziach je päťdesiat km/h a takisto si treba uvedomiť, že auto s reťazami má iné jazdné vlastnosti. Auto určite nebude fungovať tak ako je jeho vodič zvyknutý. Výrobcovia tiež varujú pred jazdou s reťazami po asfalte.
Bezpečné zastavenie
Väčšina súčasných automobilov je vybavená posilňovačom bŕzd a antiblokovacím systémom ABS. Ani ABS však nemôže prekonať fyzikálne hranice na mokrej či zamrznutej vozovke, kde sa musí jazdiť opatrnejšie a pomalšie, aby odstredivá sila a zotrvačnosť nedostali možnosť sa negatívne prejaviť. Vyvarovať sa treba prudkému brzdeniu, rýchlemu uvoľňovaniu spojky pri radení a náhlych pohybov volantom.
Zásady pri jazde na snehu a ľade:
* Riadenie auta musí prebiehať jemne a plynulo.
* Zachovávajte od ostatných áut bezpečný odstup.
* Dajte si pred jazdou dostatočnú časovú rezervu.
* Majte funkčné stierače a ostrekovač s nemrznúcou kvapalinou.
* Jazdite s rozsvietenými svetlami.
* Doplňte si výbavu auta o snehové reťaze, lopatku a metličku, spray na zamrznuté okná.
Tlak v pneumatikách
Podľa Milana Rexu, kontrola tlaku v pneumatike by sa mala robiť každé dva týždne pomocou presného merača. Mal by sa kontrolovať v čase, keď je pneumatika chladná, nakoľko pri jazde tlak v pneumatike narastá. Záleží však aj na médiu akým sú pneumatiky naplnené. Klasický vzduch unikne skôr, v Mikone plnia špeciálnym plynom Secur pneus - červená čiapočke na ventile, ktorý má väčšie molekuly ako vzduch, preto aj jeho únik je minimálny. Tlak v pneumatikách na jednej náprave by mal byť rovnaký, v rezerve by mal mať najmenej o 0,3 baru viac ako je odporúčaný tlak (aby sa mohol upraviť po namontovaní rezervného kolesa). "Odporúčaný tlak je špecifický pre daný typ auta a údaje o ňom získa každý vodič vo veľkom technickom preukaze, na záklopke nádrže alebo pneuservise," radí Milan Rexa.
Všeobecne platí, že hoci moderné pneumatiky viac vydržia, stále ešte podliehajú opotrebovávaniu a poškodeniu. Preto sa odporúča urobiť vyvažovanie v pravidelných intervaloch po max. 5 000 km alebo jedenkrát za rok.
Nevyvážené koleso môže ohroziť bezpečnosť vozidla, ale aj zvýšiť prevádzkové náklady. Zle vyvážené koleso sa prejavuje poskakovaním, kolísaním alebo obidvoma spôsobmi. Pri riadení sa prejavuje vibráciami prenášanými na volant alebo celé vozidlo. Narastajúci trend luxusnejších, širších a väčších pneumatík kladie dôraz na potrebu presného vyváženia pneumatík.
Vyvážené kolesá:
* sa otáčajú hladko a plynulo,
* zlepšujú komfort pasažierov,
* zlepšujú jazdné vlastností,
* zvyšujú bezpečnosť jazdy.
Nevyvážené kolesá:
* predlžujú brzdnú dráhu,
* ovplyvňujú správanie vozidla pri prejazde zákrut (hlavne za mokra),
* znižujú náklady na prevádzku auta,
* znižujú opotrebovávanie pneumatík (predlžujú životnosť),
* znižujú odpor pneumatík a teda znižujú spotrebu pohonných hmôt,
* predlžuje sa životnosť tlmičov, ložísk, súčiastok pérovania a riadenia. Beata plachá
Príklad rozmeru zimných pneumatík u najbežnejších modelov áut je 165/70 R14 T(Q)
Tento rozmer používajú autá typu Citroën C3, Fiat Punto, Toyota Corolla, Škoda Fabia alebo VW Polo
Ako dopadli výrobcovia pneumatík podľa najnovšieho testu nemeckej motoristickej organizácie ADAC.
Hodnotená značka | hodnotenie | Cena od -do |
Continental WinterContact TS 780 | *** | 2970-3495 Sk |
Michelin Alpin A2 | *** | 2729-3209 Sk |
Semperit Winter Grip | *** | 2705 Sk |
Uniroyal MS plus 5 | ** | 2415-2840 Sk |
Pirelli W 190 Snowcontrol | ** | 2811 Sk |
Firestone Winterhawk | ** | 2334-2746 Sk |
Goodyear Ultra Grip 6 | * | 2921 Sk |
Sava Eskimo S 3 | * | 2171 Sk |
Škála známkovania podľa náročnej stupnice ADAC je od 1 do 5
*** obzvlášť odporúčané
** odporúčané
* s výhradou odporúčané
Poznámka:
ADAC - je najväčšia európska motoristická organizácia s 13,7 miliónmi členov. Prevádzkuje havarijný servis a leteckú záchrannú službu a poskytuje aj informácie pre ochranu zákazníkov.
Ceny podľa cenníka vybraných spoločností
Mikona a In motion.