Cesta k bezpečnému automobilu je dlhá, vyžaduje si celý rad technických výpočtov, simulácií a skúšok so skutočnými autami s cieľom odhaliť nedostatky, ktoré vozidlo má ešte v štádiu vývoja nového modelu. Aj po jeho uvedení na trh sa uskutočňujú skúšky, ktoré overia či majú vozidlá vhodné bezpečnostné vlastnosti aj v sériovej výrobe.
Usporiadanie pracovnej plochy vodiča
a konštrukcia interiéru
Je to hlavne požiadavka na konštrukciu sedadiel z hľadiska záruky bežného štandardu pohodlia. Druhá požiadavka sa týka bezpečnosti, aby v prípade nárazu nedošlo k ich deformácii a tým k poraneniu na nich sediacich. Nemenej dôležité je ergonometrické usporiadanie ovládacích prístrojov vo vozidle. Ovládače, ktoré vodič potrebuje najčastejšie- smerovky, svetlá, stierače - musia byť v bezprostrednej blízkosti volantu.
Jazdné vlastnosti
Každé vozidlo by malo spĺňať kritériá bezpečných jazdných vlastností. Auto by malo byť dostatočne stabilné pri všetkých jazdných režimoch, vybavené účinnými brzdami a mať dostatočné dynamické vlastnosti, to znamená zrýchlenie a maximálnu rýchlosť. Na tieto vlastnosti má vplyv technický stav auta a pneumatík. K ich zlepšeniu pri moderných vozidlách napomáhajú vhodná konštrukcia a správne nastavenie a elektronické systémy podvozku. Pri jeho vývoji prebiehajú náročné skúšky stability. Overuje sa jeho správanie pri bežnej jazde (prejazd zákrut, nerovností) a počas náhleho vybočovacieho manévru tzv. "losí test".
Skúšky bŕzd
Ich cieľom je dosiahnuť čo možno najkratšiu brzdnú dráhu a to na všetkých druhoch povrchu. Kvalitné a dobre fungujúce brzdy môžu odvrátiť veľa nehôd. Z dynamických vlastností má pre bezpečnosť auta veľký význam zrýchlenie. To umožňuje bezpečné predbiehanie a prejazd križovatkou.
Nárazové skúšky
Neoddeliteľnou súčasťou vývoja je množstvo nárazových skúšok prototypov. Tie sa vykonávajú aj počas výroby daného vozidla, aby sa zabezpečilo dodržanie bezpečnostných vlastností. Skúšky nárazov z rôznych smerov a rýchlostí, skúška prevrátenia a stretu s prekážkou sa vykonávajú približne do rýchlosti 75 km/h a to z dôvodu fyziologickej stavby ľudského tela. Vyššia rýchlosť už výrazne znižuje pravdepodobnosť prežitia. Pri skúškach sa hodnotí správna činnosť airbagov (bočné, hlavové) a deformačné správanie karosérie. Pri bočných nárazoch sa okrem činnosti airbagov sleduje správanie bočných častí auta pri náraze a jeho vplyv na bezpečnosť cestujúcich.
Crashtesty
Údaje o zranených pri nehodách sú v každej krajine odlišné. Viac-menej však z celkového počtu je jedna štvrtina najvážnejších zranení zapríčinená nárazom z boku. Veľký počet takýchto úrazov je spôsobených nárazom jedného vozidla do boku druhého. Ale napríklad v Nemecku dochádza k vyše polovici týchto zranení pri náraze vozidla bokom do pevnej prekážky ako je stĺp alebo strom. Výrobcovia áut venujú v súčasnosti otázke bezpečnosti značnú pozornosť, čo sa odráža v bezpečnostnej kvalite osobných automobilov. S cieľom znížiť počet ťažkých a smrteľných úrazov dodávajú niektorí výrobcovia bočné airbagy už ako súčasť štandardnej výbavy. Všetky modely BMW, Volvo a Saab sú týmito airbagmi vybavené. Renault a Mercedes dodáva štandardne bočné airbagy do vybraných modelov. V prípadoch, keď vozidlo nie je vybavené bočným airbagom, môže hlava vodiča naraziť do stĺpika natoľko silne, že príde k smrteľnému zraneniu. Podľa testov Euro NCAP miera poranenia hlavy v takomto prípade bežne dosahuje hodnoty 5000 HIC (Head injury criterion), ktorá je 5x väčšia než hodnota určujúca pravdepodobné vážne poranenie mozgu (1000 HIC). Vozidlo vybavené bočnými airbagmi znižuje mieru poranenia hlavy 100 až 300 HIC.
Vozidlo, ktoré dosiahne v crash testoch najmenej 33 bodov získava piatu hviezdičku. Donedávna bol vynikajúci výsledok hodnotenia štyri hviezdičky. Podľa výsledkov crashtestov Euro NCAP je od roku 2004 na svete už 19 modelov ohodnotených piatimi hviezdičkami. Vozidlá ovenčené piatimi hviezdičkami sú predzvesťou budúcnosti, že táto skupina sa bude rozrastať. Výsledok o stupeň nižší je dnes považovaný za úplne bežný. To je nakoniec dôkaz toho, že organizácia Euro NCAP plní svoj cieľ.
Beata Plachá