Aj v čase superbezpečných áut fyziku neoklamete

Cesta k bezpečnému automobilu je dlhá, vyžaduje si celý rad technických výpočtov, simulácií a skúšok so skutočnými autami s cieľom odhaliť nedostatky, ktoré vozidlo má ešte v štádiu vývoja nového modelu. Aj po jeho uvedení na trh sa uskutočňujú skúšky, .

Cesta k bezpečnému automobilu je dlhá, vyžaduje si celý rad technických výpočtov, simulácií a skúšok so skutočnými autami s cieľom odhaliť nedostatky, ktoré vozidlo má ešte v štádiu vývoja nového modelu. Aj po jeho uvedení na trh sa uskutočňujú skúšky, ktoré overia či majú vozidlá vhodné bezpečnostné vlastnosti aj v sériovej výrobe.

Usporiadanie pracovnej plochy vodiča

a konštrukcia interiéru

Je to hlavne požiadavka na konštrukciu sedadiel z hľadiska záruky bežného štandardu pohodlia. Druhá požiadavka sa týka bezpečnosti, aby v prípade nárazu nedošlo k ich deformácii a tým k poraneniu na nich sediacich. Nemenej dôležité je ergonometrické usporiadanie ovládacích prístrojov vo vozidle. Ovládače, ktoré vodič potrebuje najčastejšie- smerovky, svetlá, stierače - musia byť v bezprostrednej blízkosti volantu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jazdné vlastnosti

Každé vozidlo by malo spĺňať kritériá bezpečných jazdných vlastností. Auto by malo byť dostatočne stabilné pri všetkých jazdných režimoch, vybavené účinnými brzdami a mať dostatočné dynamické vlastnosti, to znamená zrýchlenie a maximálnu rýchlosť. Na tieto vlastnosti má vplyv technický stav auta a pneumatík. K ich zlepšeniu pri moderných vozidlách napomáhajú vhodná konštrukcia a správne nastavenie a elektronické systémy podvozku. Pri jeho vývoji prebiehajú náročné skúšky stability. Overuje sa jeho správanie pri bežnej jazde (prejazd zákrut, nerovností) a počas náhleho vybočovacieho manévru tzv. "losí test".

Skúšky bŕzd

Ich cieľom je dosiahnuť čo možno najkratšiu brzdnú dráhu a to na všetkých druhoch povrchu. Kvalitné a dobre fungujúce brzdy môžu odvrátiť veľa nehôd. Z dynamických vlastností má pre bezpečnosť auta veľký význam zrýchlenie. To umožňuje bezpečné predbiehanie a prejazd križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Nárazové skúšky

Neoddeliteľnou súčasťou vývoja je množstvo nárazových skúšok prototypov. Tie sa vykonávajú aj počas výroby daného vozidla, aby sa zabezpečilo dodržanie bezpečnostných vlastností. Skúšky nárazov z rôznych smerov a rýchlostí, skúška prevrátenia a stretu s prekážkou sa vykonávajú približne do rýchlosti 75 km/h a to z dôvodu fyziologickej stavby ľudského tela. Vyššia rýchlosť už výrazne znižuje pravdepodobnosť prežitia. Pri skúškach sa hodnotí správna činnosť airbagov (bočné, hlavové) a deformačné správanie karosérie. Pri bočných nárazoch sa okrem činnosti airbagov sleduje správanie bočných častí auta pri náraze a jeho vplyv na bezpečnosť cestujúcich.

Crashtesty

Údaje o zranených pri nehodách sú v každej krajine odlišné. Viac-menej však z celkového počtu je jedna štvrtina najvážnejších zranení zapríčinená nárazom z boku. Veľký počet takýchto úrazov je spôsobených nárazom jedného vozidla do boku druhého. Ale napríklad v Nemecku dochádza k vyše polovici týchto zranení pri náraze vozidla bokom do pevnej prekážky ako je stĺp alebo strom. Výrobcovia áut venujú v súčasnosti otázke bezpečnosti značnú pozornosť, čo sa odráža v bezpečnostnej kvalite osobných automobilov. S cieľom znížiť počet ťažkých a smrteľných úrazov dodávajú niektorí výrobcovia bočné airbagy už ako súčasť štandardnej výbavy. Všetky modely BMW, Volvo a Saab sú týmito airbagmi vybavené. Renault a Mercedes dodáva štandardne bočné airbagy do vybraných modelov. V prípadoch, keď vozidlo nie je vybavené bočným airbagom, môže hlava vodiča naraziť do stĺpika natoľko silne, že príde k smrteľnému zraneniu. Podľa testov Euro NCAP miera poranenia hlavy v takomto prípade bežne dosahuje hodnoty 5000 HIC (Head injury criterion), ktorá je 5x väčšia než hodnota určujúca pravdepodobné vážne poranenie mozgu (1000 HIC). Vozidlo vybavené bočnými airbagmi znižuje mieru poranenia hlavy 100 až 300 HIC.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo, ktoré dosiahne v crash testoch najmenej 33 bodov získava piatu hviezdičku. Donedávna bol vynikajúci výsledok hodnotenia štyri hviezdičky. Podľa výsledkov crashtestov Euro NCAP je od roku 2004 na svete už 19 modelov ohodnotených piatimi hviezdičkami. Vozidlá ovenčené piatimi hviezdičkami sú predzvesťou budúcnosti, že táto skupina sa bude rozrastať. Výsledok o stupeň nižší je dnes považovaný za úplne bežný. To je nakoniec dôkaz toho, že organizácia Euro NCAP plní svoj cieľ.

Beata Plachá

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 852
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 686
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 664
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 405
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 735
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu