s prvým snehom, ale s prvými mrazmi a ochladením. Denné teploty v novembri sa totiž
zriedka vyšplhajú nad 10 stupňov a nočné mrazy vychladia cesty natoľko, že letné pneumatiky môžu "prechladnúť". Zmes letných pneumatík je pomerne tvrdá a s klesajúcou teplotou asfaltu klesá priľnavosť k ceste. Pre milovníkov rýchlosti prvé chladné dni znamenajú spomalenie tempa na ceste, pretože aj za slnečného počasia a na suchej ceste nemožno očakávať také brzdné a vodiace vlastnosti letnej pneumatiky ako pri +15 stupňoch Celzia. Jeseň na cestách možno považovať za prípravné obdobie, v ktorom treba zmeniť postoj k rýchlosti, plánovať úlohy s dlhšou časovou rezervou na obvyklú trasu, na-učiť sa skôr brzdiť a pravidelne zapínať svetlá.
Keď napadne prvý sneh
Paradox vzťahu vodičov k snehu spočíva v tom, že čím máme lepší vozidlový park, tým viac nadávame na sneh. Moderné auto vybavené nemrznúcou chladiacou kvapalinou, kvalitnou autobatériou a štandardne kvalitným palivom by nás ale nemalo sklamať ani pri - 20 stupňoch Celzia a čerstvo napadnutom snehu. Častým javom rannej dopravnej špičky po napadnutí snehu sú autá so snehovým koláčom na streche a prednej kapote. Vodič takéhoto auta ohrozuje seba i ostatných motoristov. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sneh z prednej kapoty vzlietne a pristane rovno na čelnom skle, čím znemožní výhľad na cestu. Snehová nádielka zo strechy auta v rozprášenej podobe ohrozuje ostatných vodičov. Pozmetať sneh aj z iných častí auta než okien je prinaj-menšom ohľaduplné k iným. Neočistiť si poriadne všetky okná a použiť iba úzky priezor na čelnom skle je čistý hazard.
Ideme do hôr?
V určitom zmysle slova ne-existuje rozdiel medzi tým, či jazdíme počas zimy v Bratislave, Dunajskej Strede alebo v Banskej Bystrici, pretože nezávisle od výšky snehovej pokrývky nás poľadovica a mráz zastihne všade. Vyznávačom zimných športov a návštevníkom hôr však odporúčame obohatiť vybavenie svojho vozidla aspoň rozmrazovacím sprejom, metličkou, malou lopatkou (môže byť kuchynská plastová) a rezerv-nou náplňou do ostrekovačov. Pribalené reťaze nezaberú veľa miesta a v ťažkej chvíli vám pomôžu začať tam, kde iní končia. A pohyb vo vysokohorskom stredisku (po snehom pokrytej ceste) sa s reťazami mení na radosť a nie starosť. Do módy prichádzajú okrem klasických kovových reťazí aj gumené s malými oceľovými hrotmi nazývané "SnowCat". Gumená snež-ná mačka ľahko a tesne obopne koleso a dovoľuje jazdu vyššou rýchlosťou, dokonca i na asfalte. Autobatéria by po kontrole stavu mala vydržať aj niekoľkodňové vysokohorské zaťaženie a nízke teploty. Aj tá najlepšia autobatéria však podľahne zime, ak auto stojí týždeň v mraze bez naštartovania. Hoci sa to zdá ako neúčelné vozenie, autu preštartovanie a zohriatie až na pracovnú teplotu raz za deň prospeje (pri teplotách pod -15 stupňov Celzia). Batéria tak ožije a po pol hodinke jazdy sa jej vráti bývalá sila. Pri pobyte v turistickom centre si stačí zobrať štartovacie káble. Keby náhodou autobatéria vypovedala službu, nie-kto s dobrou autobatériou sa vždy nájde. K dobrodružným silvestrovským zájazdom na osamelé chaty odporúčame aj nabíjačku autobatérií. Svoj význam na odľahlých miestach v horách má aj bezpečné parkovanie. Večer po príjazde na chatu treba auto otočiť a prichystať tak, aby sa s ním v prípade potreby (náhla cesta do nemocnice a podobne) dalo bezpečne a rýchlo vyjsť na cestu. K dobrým mravom zimnej vysokohorskej turistiky autom patrí predvídanie počasia a udalosti. Počas napredovania po neznámych zasnežených cestách (v noci) by sme mali pokračovať iba do takých miest, z ktorých sa dá ešte vrátiť.
Rastislav Chvála