k dispozícii. Napriek tomu mnohé štúdie a už rokmi overená prax hovorí
v prospech celoročného svietenia.
V severských štátoch zaviedli povinnosť celoročného svietenia ako prví. Pol roka deň a pol roka noc ich v okolí polárneho kruhu priviedla na myšlienku zviditeľniť sa. Doslova. A vyplatilo sa - pokles počtu dopravných nehôd a ich následkov bol viditeľný. Postupne sa pridali ďalšie krajiny, aj Slovensko. Aj keď len so svietením na polovicu roka.
Argumenty motoristov, že svietenie znižuje životnosť žiaroviek neobstoja. Dnes už existujú žiarovky typu Light at Day, ktoré majú približne za cenu obvyklých až dva a polnásobne dlhšiu životnosť. Podľa policajných štatistík približne pri polovici dopravných nehôd povedal vinník alebo účastník havárie: nevidel som ho. Reč čí-siel je jasná. Svietenie jednoznačne zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky.
Príčinou až 50 percent všetkých nehôd a 80 percent všetkých zrážok na križovatkách, ktoré sa stali cez deň (!) je takmer neuveriteľný fakt: vodiči uvideli druhé auto príliš neskoro alebo vôbec. Štúdie dokazujú, že neosvetlený automobil má o 25 percent vyššiu šancu stať sa účastníkom smrteľnej nehody.
Pri závažných dopravných nehodách je toto percento dvojnásobné. Pravdepodobnosť nehody neosvetleného vozidla cez deň je o 50 percent vyššia. Zo štatistík vyplýva, že v 9 európskych krajinách zaznamenali pokles počtu nehôd automobilov s rozsvietenými svetlami o 10 až 15 percent. Pri chodcoch, cyklistoch a motocyklistoch bol pokles ešte vyšší - až 20 percent. Po vyhodnotení 24 štúdií dospeli vedci k názoru, že celoročným denným svietením by bolo v Európe takmer o štvrtinu menej dopravných nehôd a o 20 percent nemej zranených. V číselnom vyjadrení ide o 155. tisíc ľudí a na liečenie a iné výdavky by sa ročne ušetrilo 5 miliárd eúr.
Čo vy na to?
Ešte stále váhate nad správnosťou zákona, ktorý u nás prikazuje svietiť aspoň od 15. októbra do 15. marca?
Zopakujme preto ešte raz argumenty, prečo svietiť aj cez deň a celý rok.
Odpoveď je celkom jednoduchá - aby ste dlhšie žili. Konkrétne - skôr zaregistrujeme svietiace auto pri odbočovaní či pri zníženej viditeľnosti, napríklad aj pri nízko stojacom slnku. Rýchlejšie zbadáme auto s rozsvietenými svetlami pri striedaní svetla a tieňa - napríklad v lesoch, podjazdoch. Tiež skôr zistíme svetlá v jednotvárnej krajine, kde sa zlievajú farby. Nie je zanedbateľné, že keď majú rozsvietené svetlá, dokážeme rýchlejšie rozlíšiť stojace a pohybujúce sa autá a máme aj presnejší odhad vzdialenosti a rýchlosti blížiacich sa vozidiel.
Do boja o celoročné svietenie by mohli vstúpiť poisťovne podľa amerického vzoru, ktoré poskytujú na autá vybavené automatickým rozsvecovaním svetiel po naštartovaní motora zľavu na poistnom. Niektoré modely už takúto systém majú aj u nás. A pre vás ostatných dobrá správa: pre množstvo modelov existuje možnosť dodatočnej montáže. Nezabudnete rozsvietiť či vyp-núť osvetlenie. To sú významné dôvody aj pre tých, ktorí "šetria" a za svet nezapnú svetlá skôr ako poslední.
Svietenie najmä v zime zvyšuje viditeľnosť áut na bielom podklade. Najmä bielych a strieborných, ktoré sa na snehovom pozadí dokonale strácajú. Pritom správne nastavené svetlomety a ovládanie ich sklonu umožnia neoslňovať proti-idúcich.
Presvedčili sme vás?
Tešíme sa, že v marci nevypnete svoje svetlá. Vitajte v klube. (jovi)