Prvým predpokladom bezpečnej jazdy v zime a správneho zvládnutia krízovej situácie je správne sedenie za volantom. Skúsení testovací piloti a automobiloví pretekári vám potvrdia, že správny posed za volantom je neoddeliteľnou časťou úspešného zvládnutia kritickej situácie. Správny posed za volantom má umožniť telu voľnosť a manévrovaciu schopnosť v každej chvíli. Dnešné autá majú vykurovací systém spoľahlivý a preto sa odporúča ľahké oblečenie, lebo pri ovládaní vozidla na snehu je potrebné mnohokrát otočiť volantom z jednej strany na druhú a to je možné iba vtedy, ak je jeho veniec v pohodlnom dosahu rúk. Operadlo by malo mať taký sklon, aby ste pri opretých ramenách a predpažených rukách zápästím dosiahli na veniec volantu. Má to svoje výhody aj pri dopravnej nehode, kedy vzpriamená poloha zabráni podkĺznutiu tela pod bezpečnostný pás.
Praxou k dokonalosti
Úspešné zvládnutie krízových situácií na snehu, alebo vyvarovanie sa takýchto momentov, je otázkou skúseností a ochoty podriadiť sa fyzikálnym vlastnostiam zasnežených ciest. Aby sme vôbec spoznali, čo dokáže naše auto a pneumatiky na snehu, mali by sme si to vyskúšať. Ak už nie je čas ísť na voľnú plochu a pošmýkať sa, malú roz-cvičku môžeme urobiť aj počas jazdy. Prvým indikátorom "dnešného" stavu cesty je rozbiehanie. Postupným pridávaním plynu zistíme, či sa šmýka alebo nie. Cvičné zabrzdenie na rovnom úseku bez protiidúcich vozidiel nám tiež veľa napovie o brzdnej dráhe a momentálnej situácii. V podstate s príchodom zimy a snehu by mal vodič spomaliť dvakrát viac ako si myslí, že je potrebné a až s pribúdajúcimi kilometrami na snehu zrýchľovať.
Brzdite, kým je čas
Brzdiť včas pred zákrutou a prekážkou je základný princíp bezpečnej i rýchlej jazdy zároveň. Podľa teórie o trecej kružnici môžeme predpokladať, že auto najúčinnejšie brzdí pokiaľ ide v priamom smere. Schopnosť prenášať odstredivú silu je najväčšia, ak sú hnacie a brzdné sily, čo najmenšie. Moderná elektronika dokáže korigovať niektoré omyly vodiča, ale v princípe platí pre dobre vybavené vozidlá to isté, čo pre automobily bez ABS a ESP. Ak vodič spozoruje, že do zákruty sa valí prirýchlo, mal by brzdiť iba do chvíle, kým sa nedostane bezprostredne do zákruty. Potom treba prestať brzdiť a natočiť volant. Vznikne tak najvyššia pravdepodobnosť, že pneumatiky sa zahryznú do snehu, automobil sa začne natáčať požadovaným smerom. Brzdenie v zákrute nám narobí akurát tak problémy.
Bezpečné zabrzdenie na snehu si vyžaduje presný odhad podmienok na ceste, správnej rýchlosti a okamihu brzdenia. V zime väčšinou jazdíme vyššou rýchlosťou ako by bolo prípustné, zvlášť ak sa nám nečakane objaví v ceste prekážka.
Prerušované brzdenie
vo vozidlách bez ABS pomáha
Ak nemáme antiblokovací systém ABS, musíme sa spoľahnúť na prerušované brzdenie, teda intenzívne prerušovane brzdiť, krátko pred prekážkou povoliť brzdový pedál a snažiť sa nebezpečenstvo obísť. Ak už nie je možné automobil ubrzdiť, odporúča sa zvoliť náraz do snehovej bariéry alebo do priekopy. Počas núdzového brzdenia sa odporúča na brzdový pedál zatlačiť poriadne, pretože neraz po zablokovaní predných kolies netlačíme viac na brzdu a zadné kolesá brzdia minimálne. Ak sa začne automobil natáčať mimo požadovaný smer, treba na chvíľu prestať brzdiť, vyrovnať auto a potom opäť brzdiť.
ABS na snehu
Systém ABS ako prvok aktívnej bezpečnosti umožňuje súčasné intenzívne brzdenie na hranici šmyku a ovládanie automobilu. Tak ako ABS systém v mnohých prípadoch zachránil vodičovi "kožu", v niektorých prípadoch šokoval, zvlášť na snehu. Väčšina motoristov o jeho výhodách na suchej a mokrej vozovke nepochybuje. Je však dokonalý aj na snehu? Výhody ABS na snehu sú oveľa väčšie ako nedostatky. Na snehu sa ABS aktivuje veľmi rýchlo, stačí ak sa niektoré z kolies chce zablokovať. Klepkania v brzdovom pedáli sa nesmieme zľaknúť, pretože ak chceme auto ubrzdiť, musíme vyvinúť poriadny tlak v brzdovom systéme. Často sa stáva, že ABS sa na kašovitom snehu aktivuje oveľa skôr ako by sme predpokladali a brzdný účinok je takmer nulový. Môže to byť spôsobené minimálnou priľnavosťou kolies vo chvíli, keď sme začali brzdiť. Vtedy stačí povoliť brzdu a znovu zošliapnuť. Systém ABS prináša ovocie vtedy, ak sa vodič nespolieha na priamu brzdnú dráhu, ale využíva možnosť, ktorú ABS ponúka: súčasne brzdiť a otáčať volantom. V prvom rade musíme mať na pamäti, že ak je to možné, tak sa treba prekážke vyhnúť. Inak je pravda, že ABS na snehu mierne predlžuje brzdnú dráhu.
Predný pohon na snehu
Predný pohon je azda najrozšírenejší druh pohonu moderných vozidiel. Okrem výhod sa na snehu prejavujú aj nevýhody. Počas prešmykovania predných kolies sa ťažko vozidlo ovláda a na natočenie volantu nemusí reagovať tak, ako si to predstavujeme. Práca s plynom môže ovplyvniť bezpečné predbiehanie alebo prejazd zákrutou práve pri tomto type pohonu.
Aj pri prednom pohone platí známa zásada - brzdiť zavčasu pred zákrutou a automobil jemne nasmerovať do vnútra zákruty. V druhej časti zákruty môžeme pridať plyn tak, aby boli kolesá v zábere, pritom však musia byť nasmerované v nami požadovanom smere. Auto s predným pohonom sa správa podobne ako vozidlo 4x4. Pri náhlom šmyku a vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru (pretáčavý šmyk), treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu "kontrovať" a pritom pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu môže byť výraznejšie, ale kontra volantom by nemala byť dlhá.
Pri nedotáčavom šmyku (predná časť ide smerom von zo zákruty) treba natočením volantu sledovať smer zákruty a ubrať plyn do takej miery, aby motor kolesá nebrzdil a ani nezrýchľoval.
Rastislav Chvála