Máte pocit, že zima v tomto roku nepríde? Chyba. Už je za dverami. Aby vás neprekvapila... Lebo sa vám v najnevhodnejší čas stane, že prídete k autu, otočíte kľúčikom a ... nič. Alebo zapnete stierače a uvidíte ... nič. Berte preto nasledujúce riadky ako breviár rád o tom na čo v zime (a najmä tesne pred ňou) nezabudnúť...
AKUMULÁTOR
- zdroj prepotrebnej elektrickej energie. Nielen na štartovanie, ale aj na svietenie, vetranie, počúvanie autorádia. Nespoliehajte sa na takzvané "bezúdržbové akumulátory". Nepotrebujú síce bežnú údržbu, ale starať sa o ne treba. Raz za čas kontrolu výšky elektrolytu a aj stavu nabitia. To prvé zvládnu v každom servise. Poriadnu kontrolu vašej "batérie" absolvujte u predajcov vybavených testerom. Odhalí slabé miesta zdroja energie. A nenechávajte si to na poslednú chvíľu. Čo v lete akumulátor "utiahne" (aj keď neraz so sebazaprením) pri poklese teplôt ho môže zraziť na kolená. Teda ostane bez "šťavy". Prevencia? Skontrolovať, nabiť. Alebo ak sa už nedá resuscitovať, radšej vymeniť - a máte pokoj. Aspoň dve - tri zimy určite. Aj v prípade bezúdržbových akumulátorov, o ktoré sa treba zaujímať aspoň raz za pol roka.
ABS
- dobrý pomocník na šmykľavom povrchu, ktorého je v zime nadostač. V lete občas predlžuje brzdnú dráhu, v zime ju pomáha skrátiť. Zväčša výrazne. Mať ABS ešte nestačí, naučte sa s ním poriadne brzdiť. Teda šliapnuť na pedál razantne a silou. Technika za vás urobí to ostatné. Aj brzdiť môžete, aj krútiť volantom - auto je ovládateľné aj keď spomaľuje. To neraz pomôže vybŕdnuť zo šlamastiky. Ale pozor. Ani technika nie je všemocná. Keď to preženiete, nepomôže ani svätená voda. V zime dva razy platí: pomaly ďalej zájdeš. Najmä ak máte v aute iba obyčajné:
BRZDY
- dôležité v lete, dôležitejšie v zime. Čo guma na asfalte v lete vydrží, ľad v zime odhalí: nesymetrický účinok brzdenia vľavo a vpravo môže s vami pekne "zatočiť"... A šmyk je na svete. Museli by ste byť majstrom sveta a volantu, aby ste ho zvládli. Nie nadarmo sa tento parameter skúša pri technickej kontrole. Brzdy bez ABS však treba pohládzať jemne, nežne - akurát. Na to treba cvik a zopár skúseností, na ktoré sme v lete zabudli.
CELOROČNÉ PNEUMATIKY
- povera, ktorej ľudia (motoristi) ešte stále veria. Hoci sa pneumatikári snažia, ako vedia, zatiaľ je sen o celoročne plnohodnotne využiteľnej pneumatike iba chiméra. Možno raz... ale už ste videli, aby Schumacher vyhral v lejaku na pneumatikách na suchú trať? A čo ešte, keď teplota klesne pod zhruba 7
o C? Guma stvrdne, premení sa na kameň a nedrží. S príchodom studených dní podrží iba zimná pneumatika - ale o tom podrobnejšie na inom mieste.
DEZÉN (PNEUMATÍK)
- má výrazný vplyv na záber kolesa, na brzdnú dráhu, odvod snehu a vody - takzvané samočistiace vlastnosti, aj na bočné vedenie. Výber záleží od oblasti použitia a preferovaných vlastností zimného "obutia" auta.
ESP
- výborný pomocník pre menej skúsených vodičov, ktorí jazdia razantne v lete, v zime. Ak by protiblokovací systém nemali, zoznamovanie sa s priekopami by bolo na dennom poriadku. Najmä v zime neoceniteľný nástroj na udržanie vozidla na ceste aj v ťažkých chvíľach nutných vyhýbacích manévrov.
GUMIČKY
- stieračové, lebo o nich je reč, majú svoje za sebou. Po lete, keď na ne pálilo slnko so svojimi UV lúčmi a guma tvrdla, keď na ich jemné hrany sadal prach našich ciest a pekne ich obrúsil a po jeseni zväčša plnej vody na cestách aj z oblohy. Zistili ste, že už nevládzu zotrieť kvapky dažďa? A to ich ešte čaká náročná cesta nízkych teplôt, primŕzanie o čelné sklo, sneh, námraza aj ľad. Na čo ešte čakáte? Vymeňte ich. Mali by ste tak urobiť dva razy do roka. Aby vám nevŕzgali po skle, nerobili šmuhy, ale aby ste aj videli. V čase skorého zmrákania, dlhých nocí a krátkych dní - devíza na nezaplatenie.
CHLADIACA ZMES
- vydrží asi dva - tri, možno až štyri roky. Potom nemilosrdne preč s ňou. Niežeby sa motor v útrobách s ňou nechladil. Ale chýbajú inhibítory korózie. Máte hliníkový blok motora a hrdze sa nebojíte? Ach tie známky zo stredoškolskej chémie. Keby ste dávali pozor, zistili by ste, že aj hliník koroduje - iba nehrdzavie pekne do červenohneda. Takže, ak už má auto čosi viac ako tri roky - šups vymeňte zmes v chladiacej sústave. A máte pokoj na pár rokov.
JELENICA
- praktický a obľúbený pomocník pri utieraní skiel. Zvonka po umytí, aj zvnútra - pri zahmlievaní. Na každý účel jedna. Lebo zvyšky vosku z karosérie nepatria najmä na čelné sklo. A zvnútra vonkoncom nie. Keď potrebujete utrieť zahmlievajúce sa okno - radšej najprv sklá dobre vyumývajte a potom použite špeciálnu utierku, ktorá tomu zabráni. Ruky preč od skla. Zvyšky mastnoty sa usadia a zhoršujú priehľadnosť skiel. Čo je horšie, môžu spôsobiť oslnenie - keď nič nevidíte, kadiaľ pôjdete?
(jovi)