Výbornú nahradila ešte lepšia

Na autosalóne v Paríži aj v Nitre sa (nová) Škoda Octavia predstavila už vo verzii Combi. Ešte chvíľu potrvá, kým sa objaví na cestách. Motoristi sa zatiaľ pol roka zoznamujú so základnou verziou s karosériou typu liftback. Mali sme možnosť vyskúšať model s benzínovým motorom

s priamym vstrekovaním paliva

s označením FSI.

Novú Octaviu by ste pri menšej pozornosti mohli na cestách prehliadnuť. Evidentne evolučný dizajn jej neuškodil. Pri pohľade zboku sa dosť podobá na predchodkyňu. Zozadu a spredu poskytuje už viac výraznejších odlišností. Zmodernizovaná klasika tvarov autu vôbec neuškodila, pričom Octavia aj trocha narástla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na kapote je výrazný prelis v tvare V, ktorý smeruje k prednej maske. Tá má klasickú tvár s viditeľne módnym trendom. Zasahuje až po predný, tvarovo jemnejší nárazník. Maska chladiča tak získala nádych dravosti. Predné svetlomety s integrovanými smerovkami viditeľne siahajú až do bokov karosérie. Vzadu dominujú veľkoplošné združené svetlomety v tvare C. Aj keď sa zadná časť s piatimi dverami vyklápa celá, čo je plus variabilite priestoru, Octavia sa zozadu viac podobá na klasickú štvor-dverovú limuzínu. Výraznejšia stupňovitá zadná časť a pomerne ostrá hrana na veku batožinového priestoru dodávajú autu dynamický vzhľad.

Konštrukčne úplne nové auto s modernými technológiami má oproti predchodkyni o 66 mm väčší rázvor náprav, je aj o toľko dlhšie a o 38 mm širšie. Takmer všetko venovali konštruktéri v prospech vnútorného priestoru v kabíne. Pribudlo ho najmä pre cestujúcich na zadných sedadlách, ktoré mohli byť o čosi dlhšie a viac zdvihnuté. Sklápajú sa iba operadlá. Dozadu sa dobre nastupuje vďaka širším dverám. Octavia má výrazne moderný interiér, palubná doska je mohutnejšia. Hoci pomerne strohá, je účelná a príjemná na dotyk vďaka technológii striekanej kože. Keď si sadnete za volant, cítite sa byť súčasťou auta. Batožinový priestor narástol na mohutných 560 litrov. Poráža tým nejeden model kombi nižšej strednej aj strednej triedy. Aj vďaka tomu je nová Octavia vozidlom plne využiteľným bez kompromisu.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálna novinka stajne Škoda je dôsledným nástupcom veľmi úspešného a populárneho vozidla Octavia. Dis-ponuje novou technológiou či už v oblasti bezpečnosti alebo pohodlia počas jazdy.

Pod kapotou skúšaného vozidla mohol byť aj motor s objemom jeden celý a šesť desatín litra s technológiou FSI, teda priameho vstrekovania benzínu s vrstvením zmesi. Papierové predpoklady sú primerané: výkon 85 kW pri 6000 otáčkach za minútu, maximálny krútiaci moment 155 Nm pri 4000 ot/min. To všetko v prípade, ak načerpáte minimálne 98-oktánový benzín. Ak beriete bežnejší 95-oktánový, parametre sa znížia - a spotreba trocha vzrastie, najmä ak chcete jazdiť dynamicky. Ale nie je to nič dramatické. Určite by však ekonomike jazdy aj zníženiu hluku v inak veľmi dobre odhlučnenom interiéri pomohol šiesty prevodový stupeň.

SkryťVypnúť reklamu

Čakali sme veľmi dobré jazdné vlastnosti. Aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave ich nová Octavia má. V zákrutách je istá, o poznanie lepšia ako starší model. Omnoho neskôr sa prejavuje tendencia k ľahkej pretáčavosti - ale to až vtedy, keď ju poriadne "zalomíte" do žiadaného smeru. Komfortne naladený podvozok zvláda veľmi dobre nerovnosti, ktoré doslova "vyžehlí". Mäkšie pruženie dovolí trocha náklonu v zákrute, na dobré držanie stopy to však nemá výrazný vplyv.

Istote pri jazde, najmä v zákrutách prispieva aj elektrický posilňovač riadenia s premenlivou variabilitou podpory podľa rýchlosti: pri parkovaní pomáha výrazne, na diaľnici naopak "zmäkne". Aj vďaka nemu má auto aj vodič výborný kontakt s vozovkou, pritom sa do volantu neprenášajú nárazy od nerovností. Dobrým jazdným vlastnostiam sekunduje aj malá hlučnosť v kabíne od motora. A podvozok je tiež pomerne tichý aj pri daždi. Nová Octavia má štandardne okrem ABS a ASR tiež kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Brzdy sú aj vďaka tomu naozaj výborné, vôbec nie "jedovaté". Skôr naopak - umožňujú plynulé dávkovanie brzdného účinku. Pri opakovanom brzdení nevädnú. Už v štandardnej výbave je mechanický brzdový asistent, pri modeloch s ESP hydraulický.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba? Ak motor veľmi "neduríte", približne na úrovni údajov výrobcu. Teda drží sa v celkom rozumných me-dziach okolo 6 a pol litra na odjazdenú stovku kilometrov. Ale keď potrebujete poriadne šibnúť do koní, motor vydá nielen svoje skrytý talent, ale zároveň si vypýta ďalšiu porciu paliva. Osem litrov pri razantnejšej jazde nie je nič zvláštne.

Takže krátko a stručne? Octavia patrí svojou veľkosťou na rozhranie nižšej strednej a strednej triedy; výbavou a motormi skôr nižšie (zatiaľ chýbajú silné benzínové motory), ponukou miesta v interiéri zasa vyššie. Pridáva množstvo technologických prvkov, ktorými sa môžu hrdiť väčšie a drahšie vozidlá. Automobilový svet je bohatší o ďalšie dobré auto.

Niežeby bolo auto celkom a úplne bez chýb. Také asi ani neexistuje. Kritiku si zaslúži menej prehľadný rýchlomer a otáčkomer, horší výhľad dozadu, čo sa môže ukázať ako problém pri parkovaní, menšie a tvarovo trocha zvláštne spätné zrkadielka, ako pri staršej verzii, nižšie sedadlo vzadu, ktoré neumožňuje dostatočnú oporu stehien vysokých cestujúcich. A ešte raz pripomíname: ak držíte volant v polohe o trištvrte na tri s palcami na horných

SkryťVypnúť reklamu

priečkach, horšie sa ovláda autorádio na volante a mimo dosahu prstov sú

umiestnené páčky prepínačov smero-viek, svetiel a ostrekovačov. Prepínanie údajov palubného počítača sprevádza hlasné "cvakanie" mikrospínačov, čo pri jazde v noci ruší driemajúcich cestujúcich. Nová Octavia sa však, ak sa povznesieme nad týchto pár drobností a niekoľko nie veľmi podstatných maličkostí, naozaj podarila. Veľkú väčšinu neduhov (ak nie všetky) predchádzajúcej generácie sa podarilo odstrániť, zväčšil sa vnútorný priestor a zlepšilo sa pohodlie na sedadlách. Nová podvozková platforma boduje jazdnými vlastnosťami. So slušnou výbavou za rozumnú cenu. Pár dobrých dôvodov, prečo sa o ňu zaujímať. (jovi)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu