Dnes sa intervaly výmeny oleja predlžujú hlavne používaním syntetických motorových olejov, ktoré sú riedke, teda nízkoviskózne. Výmena sa pri týchto typoch odporúča po 30 až 50 000 km, prízvukuje Roman Szilvás zo spoločnosti Shell. Výrobcovia nových typov automobilov v súčasnosti takmer neodporúčajú používanie minerálnych olejov, ktorých nevýhodou je vysoká viskozita, nižšia tepelná odolnosť a horšie mazacie vlastnosti.
Miešať či nemiešať
V prípade potreby možno olej rôznych výrobcov aj miešať, ale pri dodržaní rovnako kvalitných typov. Rozdielna kvalita sa môže prejaviť až neskôr pri riešení problému so spoľahlivosťou motora či rozdiele v jeho životnosti, zdôrazňuje R. Szilvás.
Vyhýbajte sa aditívam
Aditíva sú prísady do základového oleja, ktoré zlepšujú výkonnosť mazív, spomaľujú starnutie a majú ho priblížiť kvalitám moderného motorového oleja.
Väčšina odborníkov sa zhoduje v tom, že moderné oleje dnes obsahujú všetky potrebné prísady na dokonalú ochranu motora. Pridaním aditív sa môže narušiť rovnováha komplexného zloženia, čo môže aj nemusí spôsobiť technické problémy. Ich použitím môžete prísť o garanciu motora výrobcom.
Rovnaký aj do skútra či motorky?
Motorový olej do automobilov je pre motorky úplne nepoužiteľný a môže spôsobiť jej úplné poškodenie.
Čím drahší tým lepší?
Najlepšie je riadiť sa pri ich výbere odporúčaním výrobcov alebo odborných servisov. V zásade do moderných motorov s viacventilovou technikou, modernými vstrekovacími systémami alebo preplňovaním odporúčame použiť plne syntetické oleje. "Do strednej kategórie motorov polosyntetické a do starších automobilov nad osem rokov minerálne oleje", hovorí Roman Szilvás.
Rady:
* Pri výbere oleja sa spoliehajte na výrobcu automobilu. Nevypláca sa experimentovať.
* Miešanie olejov v prípade núdze je možné, ale olej stráca na kvalite.
* Zázračné prídavky (aditíva) sa pri moderných olejoch neodporúča používať. Môžu viac uškodiť ako pomôcť.
* Olej pred zimou nie je potrebné meniť, stačí len skontrolovať jeho objem.
* Výmenný interval sa oplatí dodržať aj pre zachovanie garancie výrobcom automobilu, aj pre spoľahlivosť a životnosť motora.
* Najdrahší nie je najsprávnejší, treba sa riadiť odporúčaním výrobcu.
* Olej do skútrov a motocyklov je iný a do auta nepoužiteľný.