Banská Bystrica 4. novembra (TASR) - Asi 30 až 35 % absolventov odborných učilíšť nevyhovuje nárokom a požiadavkám praxe. Učňovské školstvo veľmi málo a nepružne reaguje na potreby súčasného trhu práce. Deficit kvalifikovaných pracovných síl pociťujú najmä prioritné odvetvia ako automobilový, elektrotechnický, drevársky, textilný a strojársky priemysel. Uviedol to podpredseda vlády a minister hospodárstva Pavol Rusko dnes na brífingu v Banskej Bystrici
Podľa jeho slov treba urýchliť proces prípravy odborníkov pre tieto odvetvia, aby sa na schválenie nových učebných odborov nečakalo 18 mesiacov. Súkromný sektor spoločne s rezortom hospodárstva určí rozsah nových študijných odborov, profil ich absolventov a to, čo musí uchádzač o ich štúdium vedieť. Po dohode s vyššími územnými celkami (VÚC) prejde návrh na ministerstvo školstva (MŠ), ktoré k nemu dopracuje učebnú osnovu. "Nemôžeme na ministerstvách rozhodovať a schvaľovať to, čo potrebuje prax. Sme servis privátneho sektora a podľa toho sa musíme správať. Ak stanoví svoje potreby, našou úlohou je ich zosumarizovať a vytvoriť podmienky na ich splnenie," zdôraznil minister.
Prezident Združenia automobilového priemyslu SR a Združenia priemyselných zväzov SR Jozef Uhrík v tejto súvislosti poznamenal, že MŠ bude garantovať pedagogickú administratívu. Zaručí, aby úroveň vzdelávania dosahovala úroveň globálnych organizácií, ktorých sa mladí ľudia stanú v budúcnosti členmi. Hlavnými nositeľmi tejto úlohy budú VÚC. "Je nezmyslom, aby zriaďovateľom učilíšť boli centrálne inštitúcie, ktoré tak precízne nepoznajú potrebu daného regiónu a firiem pôsobiacich v ňom," konštatoval Uhrík.
Pripomenul tiež, že učňovské školstvo nezachytilo reštrukturalizáciu priemyslu a dynamický nárast niektorých odvetví. V automobilovom priemysle až 60 % uchádzačov o prácu svojím profilom nevyhovuje. Z jeho analýzy vychádza, že učňovské zariadenia nezodpovedajú súčasným potrebám priemyslu najmä z hľadiska materiálneho vybavenia. V praktickej výučbe chýbajú najmä majstri odborného výcviku. "Združenie automobilového priemyslu spolu s VÚC založilo 9 pilotných projektov a štyri satelity. Skúšame aj niektoré organizačné opatrenia, vytvorili sme vzdelávacie komisie pri jednotlivých samosprávnych krajoch zo zástupcov všetkých zainteresovaných. Vďaka pilotným projektom do prvého ročníka nových učebných programov, ako sú automechanik, autoelektrikár, autoelektronik a ďalšie profesie pre automobilový priemysel, v septembri 2004 nastúpilo vyše 2 200 učňov," povedal na záver Uhrík.