Skúsenosti zo zahraničia, ale aj domáci demografický vývoj nám hovoria, že dôchodková reforma je nevyhnutnosťou vo vyspelej a rozvíjajúcej sa ekonomike z dlhodobého hľadiska. Vzhľadom na spomínaný demografický vývoj je veľmi nepravdepodobné, že by dnešný, veľkoryso nastavený priebežný systém vyplácania dôchodkov bol do budúcnosti udržateľný v nezmenenej podobe.
Pre budúcich dôchodcov a poten-ciálnych sporiteľov má reforma mnoho benefitov. Tým hlavným je osobná účasť na zhodnotení a výške svojho budúceho dôchodku. Je dôležité, že sporiteľ v druhom pilieri reformy neplatí nič navyše - príspevky sú tvorené z 9 percent povinných odvodov na starobné poistenie. Pritom má prehľad o výške svojich úspor, pretože má možnosť sledovať stav na "svojom účte". Za výhodu považujem možnosť dedenia úspor, čo priebežný systém neumožňoval. Predpokladám, že u sporiteľov, ktorí by váhali medzi prvým a druhým pilierom rozhodne práve možnosť osobného vlastníctva úspor na vlastnom účte, možnosť ich dedenia a možnosť nechať si vyplatiť časť svojich dôchodkových úspor aj jednorazovo.
Je prakticky nemožné, aby klient o svoje úspory prišiel, legislatíva a kontrolné mechanizmy neumožňujú spoločnostiam spravujúcim dôchodky a dôchodkovým fondom konať s takým rizikom. Podľa zákona sa štát zúčastňuje na ochrane majetku občanov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Paradoxne by niekto prísnu legislatívu mohol pokladať za nevýhodu reformy, ale som toho názoru, že každá reforma potrebuje svoj čas, aj táto a súčasné zákony budú v budúcnosti novelizované podľa aktuálneho vývoja nielen u nás, ale aj v krajinách Európskej únie.
l Ako by sa podľa vás mohol vyvíjať tento segment v strednodobom horizonte? Očakávate odchod niektorých doplnkových dôchodkových poisťovní z trhu?
Je dôležité, že počet klientov a veľkosť spoločnosti ovplyvňuje výšku nákladov na klienta, ktoré musia byť nejakým spôsobom voči nemu zohľadnené. Je otázne či menšie spoločnosti, ktoré nebudú mať zákonom a nárokmi trhu požadovaný počet klientov a pritom "znášajú" dlhodobo náklady na informačný systém a správne zabezpečenie, budú schopné náklady na jedného klienta udržať na takej prijateľnej úrovni ako spoločnosť, ktorá má klientov oveľa viac. Štart reformy je pred nami. S hodnotením kto na trhu zostane a kto akú pozíciu zaujme, by som preto radšej počkal. Aj keď je jasné, že dlhodobo je osem spoločností pre slovenský trh dosť veľa.
l Prečo ste sa rozhodli založiť dôchodkovú správcovskú spoločnosť?
Myšlienka založenia dôchodkovej správcovskej spoločnosti prišla po zvážení všetkých podnikateľských skúseností a možnostiach, ktoré majú zakladajúce spoločnosti a know-how z ostatných stredoeurópskych krajín. Pokladáme spojenie silnej, dôveryhodnej a výkonnej banky, akou je VÚB a poisťovne s potenciálom, aký má Generali za mimoriadne výhodné pre klienta. Ďalším faktorom je, že príležitosť ponúkať nový finančný produkt viac ako miliónu potenciálnych klientov sa nenaskytne každý deň. Bolo by skôr otázne, prečo správcovskú spoločnosť pri našich možnostiach nezaložiť.
l Mohli by ste nám predstaviť zakladateľov vašej dôchodkovej správcovskej spoločnosti?
Spoločnosť VÚB Generali bola založená VÚB, a. s. a poisťovňou Generali. Každá zo spoločností sa podieľa na majetku 50-percentným podielom. VÚB Banka je stabilná, dôveryhodná a dynamická banka. Jej majoritný vlastník, talianska Intesa je lídrom na trhu správy dôchodkových fondov v Taliansku. Assicurazioni Generali historicky "vypláca dôchodky" už takmer dve storočia, silná značka a postavenie na našom a zahraničných trhoch svedčia o mimoriadnych skúsenostiach nielen v oblasti poistenia. Ako správca aktív sme sa zúčastnili na reformách dôchodkového systému v okolitých krajinách, kde riadime penzijné fondy. Myslím si, že spojenie dvoch silných spoločností so spomínaným potenciálom je pre klienta veľkým prínosom.
l Aké distribučné kanály využijete pri predaji dôchodkového sporenia a aký je cieľový počet sprostredkovateľov?
Zakladajúce spoločnosti VÚB a Generali majú spolu 282 kontaktných miest (retailových a firemných pobo-čiek banky, obchodných kancelárií a zastúpení poisťovne) a disponujú sieťou 500 výhradných agentov Generali. To je prvá dôležitá cieľová skupina pracovníkov, ktorí budú komunikovať s
klientmi a s nimi budú neskôr klienti môcť uzatvoriť zmluvy o dôchodkovom sporení. Tento počet by však nebol dostatočný, museli sme pristúpiť na jeho rozšírenie, takže sme vybudovali v podstate separátnu sieť získanú pre druhý pilier. Predpokladáme však, že postupne táto sieť bude predávať aj produkty poisťovne alebo banky. Za relatívne krátke obdobie sme vybudovali sieť krajských a okresných manažérov predaja, ktorých úlohou je získať ľudí, ktorí budú sprostredkovateľmi dôchodkového sporenia. Veľmi výz-namnou je ešte jedna časť obchodnej siete. Generali úzko spolupracuje s maklérskymi spoločnosťami, pre ktoré pracujú finanční poradcovia. Logicky sa rozhodli vstúpiť na trh dôchodkového sporenia a okrem finančných poradcov najväčších maklérsky spoločností - OVB a MBI budeme spolupracovať aj s ďalšími partnermi. Cieľový počet sprostredkovateľov pre našu spoločnosť je 5 000.
l Koľko klientov sa podľa vás zapojí do dôchodkovej reformy a aký po-diel by ste chceli získať na trhu?
V obchodnom pláne, podľa ktorého postupujeme, predpokladáme, že počet občanov, ktorí sa do druhého piliera zapoja dosiahne 1 až 1,2 milióna klientov. Minimálne jeden milión klientov by mal byť reálny, my počítame so zhruba 20-percentným trhovým podielom, čiže chceme poskytnúť naše služby 200 000 klientom.
l Čím chcete presvedčiť budúcich dôchodcov, aby sa rozhodli pre vašu spoločnosť?
Komunikácia s potenciálnymi klient-mi vedie pre nás tromi cestami: reklamnou kampaňou, osobným prístupom sprostredkovateľov ku klientovi a samozrejme, tým ako spoločnosť kvalitou svojej práce a produktov na klientov dlhodobo pôsobí, teda jej dobré meno, dôveryhodnosť a postavenie na trhu.
V reklamnej kampani budeme ko-munikovať relevantné benefity, ktoré sporenie na dôchodok a zapojenie sa do druhého piliera reformy prináša. Našou prioritou však bude práca dobre pripravených sprostredkovateľov (už dnes môžeme podľa dostupných zdrojov povedať, že pri získavaní licencie dosahovali lepšie výsledky ako je priemer), ktorí budú odvádzať veľkú časť práce pri získavaní a udržiavaní klientov svojimi poradenskými službami. Predpokladáme však, že našou devízou je výnimočné postavenie zakladajúcich spoločností vo svojej oblasti podnikania, sila a dôveryhodnosť ich značky, kvalita ich služieb, produktov a starostlivosti o klienta.
l Klienti budú mať možnosť bezplatne zmeniť raz za 12 mesiacov (resp. raz za 6 mesiacov) dôchodkovú správcovskú spoločnosť. Očakávate vysokú fluktuáciu klientov? Ako chcete zabrániť odchodu klientov z vašej dôchodkovej správcovskej spoločnosti?
Vychádzali sme zo skúseností v iných krajinách a nepredpokladáme, že ľudia budú vo veľkej miere meniť dôchodkové správcovské spoločnosti. Ale musím zdôrazniť, že to riziko tu vždy je a ja by som bol veľmi nerád, keby to bolo
v neprospech klienta.
Spoločnosť VÚB Generali, d.s.s. chápe dôchodkové sporenie ako dlhodobý vzťah s klientom a bude pre nás úlohou vysvetliť mu, že jeho prípadné unáhlené rozhodnutie by mohlo byť pre neho práve z dlhodobého hľadiska nevýhodné.
Naša práca s klientom a kvalita slu-žieb budú musieť dosiahnuť takú úroveň, aby svoje rozhodnutie tak často ako by umožňoval zákon nemenil.