
FOTO SME - ANDREA HAJDÚCHOVÁ
sť spracovaní je veľká a niektoré projekty majú dosah aj na život miestnej komunity.
Do jazykového projektu, na ktorom spolupracovali študenti Obchodnej akadémie v Rimavskej Sobote so študentmi z nemeckého mesta Floehe, sa podarilo zapojiť nielen rodičov, ale aj predstaviteľov štátnej a verejnej správy a miestnych podnikateľov. „Najmä počas návštevy študentov z Nemecka sme mali pocit, že celé mesto žije s nami,“ hovoria učitelia. Výsledkom – okrem rozšírenia jazykových znalostí, tvorivosti a nových priateľstiev – je anglicko-nemecko-slovensko-maďarská publikácia s názvom Rozvoj cestovného ruchu v Rimavskej Sobote a okolí ako skutočnej alternatívy pre regióny so slabo vyvinutou štruktúrou.
Deti zo ZŠ na Ulici Jána Bukovčana v Devínskej Novej Vsi pracujú na medzinárodnom projekte už tretí rok a zapájajú sa väčšinou všetky ročníky tejto školy. Prvým spoločným dielom slovenských detí, školákov z rakúskeho Marcheggu a malých Talianov z mestečka None bol ekozápisník, potom kalendár na rok 2000. „Teraz vyrábame spoločné vianočné pozdravy,“ hovorí riaditeľ školy Ladislav Jaško. „Už je vytlačených 4000 kusov – podelíme sa o ne s talianskymi aj rakúskymi partnermi.“ Deti sa zhovárajú po nemecky, pretože tento jazyk sa učia na talianskej aj na slovenskej škole. Slovenskí a rakúski školáci sa aj navštevujú – deti strávia v rodinách z druhej strany hranice aj tri-štyri dni.
„Ďalší projekt sa týka životného prostredia (najmä vody a dopravy) v jednotlivých krajinách. Na ňom spolupracujeme so školami v Anglicku, Nemecku a v španielskej Salamanke,“ dodáva Ladislav Jaško.
Zaujímavým projektom bol aj Európsky bilingválny orchester zložený zo študentov gymnázia M. R. Štefánika v Novom Meste nad Váhom a študentov z anglického Leicesteru. Dohodli sa, že budú hrať spoločné skladby – naši študenti sa pripravili na komunikáciu v angličtine a ich anglickí priatelia sa naučili základné slová po slovensky. Odohrali spolu viacero koncertov v Leicestri aj v Novom Meste. Podarilo sa vytvoriť spoločné umelecké dielo a podporiť dialóg medzi mladými z oboch krajín. Dnes sa už zaoberajú plánmi na multilingválny európsky orchester.
„Práca na projekte nás naučila pracovať v medzinárodnom tíme a priniesla nám neopakovateľné zážitky,“ zhodujú sa učitelia, ktorí sa na projektoch podieľali. „V projektovom vyučovaní vidíme budúcnosť vzdelávania.“
MONA GÁLIKOVÁ