Aké by malo byť ideálne vyučovanie?

Cieľom školy je, aby svojich žiakov čo najlepšie pripravila pre život. Ako však tento cieľ čo najlepšie dosiahnuť? "Základom ideálneho vyučovania je, samozrejme, dobrý učiteľ, ktorý dobre ovláda vyučovanú tému. Na zlepšenie názornosti a zatraktívnenie výučby by mal používať kvalitné pomôcky. Svojim žiakom by mal byť k dispozícii vždy, keď ho potrebujú. Mal by ich tiež čo najlepšie poznať, aby sa im vedel prispôsobiť pri vysvetľovaní učiva. A musí ich aj vedieť motivovať, udržať ich pozornosť či zabaviť," hovorí pedagóg z Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Komenského Miloš Kravčík. Na jedného človeka vcelku dosť práce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aby vyučovanie prinieslo efekt, mal by sa učiteľ so žiakmi rozprávať, nielen stáť pred tabuľou a rozprávať im látku bez toho, aby videl, či ho vnímajú. Zistilo sa totiž, že najlepšie sa učí ten, kto sa do učenia aktívne zapája.
V neposlednom rade by tiež učiteľ mal prihliadať na najnovšie poznatky z pedagogiky a teórie učenia. Najnovšie výskumy totiž ukazujú, že najlepšie si pamätáme to, čo sa pred nami odohráva v pohybe, ktorého sme sami aktívnymi účastníkmi. Potom to, čo vidíme, a najhoršie to, čo vnímame sluchom.
Podľa zistení Štátnej školskej inšpekcie v slovenských školách prevláda klasický štýl vyučovania. Učitelia robia najčastejšie chyby v tom, že žiakom nedávajú priestor na sebahodnotenie, stále používajú neefektívne metódy (zabúdajú najmä na motiváciu, názornosť vyučovania a pochvaly) a slabšie prospievajúcim žiakom venujú málo pozornosti.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológ a prodekan Pedagogickej fakulty UK Miron Zelina si myslí, že problém je aj v tom, že učitelia dávajú žiakom málo úloh na tvorivé a hodnotiace myslenie. Tiež málo alebo vôbec nerozvíjajú tzv. výstavbu osobnosti žiaka. "Deti majú plnú hlavu pokemónov, mobilov, SMS-iek, počítačových hier, chatovania, televíznych a hudobných programov. Ale škola im vtĺka do hláv definíciu cis- trans izomérie," hovorí Zelina. "A tak žiak nemá rád školu, nemá rád učiteľa, nemá rád vzdelávací obsah, lebo jeho zaujíma niečo celkom iné. Ale školu nezaujíma, čo zaujíma deti," hovorí Zelina.

Čítajte v utorok denník SME!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 155
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 558
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 192
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 560
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 213
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 893
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 852
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu